Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Tegne- og malemateriell

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-07, 23:50   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Spørsmål

Tegne- og malemateriell

Jentene mine er alle veldig glad i å tegne og male. Jeg har kjøpt litt forskjellig slikt utstyr i ulike prisklasser, og opplevd stor forskjell i kvalitet. Noen fargeblyanter kan du spisse herfra til evigheten, spissene knekker jo før man har satt den på papiret etter spissing. Man skulle tro fargen inni blyanten på forhånd var kappet i utallige stykker. Mens andre igjen aldri knekker. Når det gjelder maling har vi hatt vannmaling som nesten ikke avgir farge på papiret, til tross for at den ikke var av de billigste. Derfor syns jeg ikke alltid at kvalitet følger pris, selv om det jo ofte er tilfelle. Fettstifter varierer også i forhold til brukervennlighet, noen er gode mens andre klumper seg lett og blir gnidd utover på papiret.

Derfor spør jeg: Har dere noen bestemte merker når det gjelder tegne- og malemateriell som dere vil anbefale? Som avgir godt med farge, er holdbart og brukervennlig? Og hvor handler dere slikt? Nettbutikker er fint. Tar gjerne imot tips.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 23:56   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tegne- og malemateriell

Jeg syns de tykke fargeblyantene fra vanlige lekebutikker og bokhandlere er veldig gode.

Gammel 14-10-07, 14:52   #3
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns de tykke fargeblyantene fra vanlige lekebutikker og bokhandlere er veldig gode.

Enig. De du kan kjøpe både en og en eller flere sammen.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 15:03   #4
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg simpelthen elsker fargestiftene fra Stockmar.

Vi har de både som stifter og som "klosser". Sistnevnte passer for de små og brekker ikke så lett.
Jeg brukte selv disse da jeg var liten og synes konsistensen og måten de oppfører seg på papiret er vesensforskjellig fra "vanlige" farger.
Men de er jo litt stive i pris da. Ser de har de på www.alveslottet.no. Vi kjøper dem på vår lokale Heliosbutikk.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 15:51   #5
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Staedtler og Lyra. Jeg synes begge er veldig gode. Lyra har fordelen at det er lett å supplere med løse blyanter og løse malinger til malerskrinet.

Gammel 14-10-07, 16:49   #6
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har kjøpt sånne tykke som Sitron nevner. Jeg synes de var vel dyre, men de viste seg å være veldig bra.
Kjøp for all del ikke fargblyanter på Europris, det er det verste jeg har vært borti. De er så harde at de omtrent ikke avgir farge.

Gammel 14-10-07, 16:58   #7
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

De klossene Mandarin nevner er geniale for de aller minste. De kan til og med spises uten at det er noe problem. Dessuten gir fasongen en del interessante måter å tegne på.

Jeg kom over noen stifter på IKEA fredag. De hadde dem på bordet i tegnekonkurransen de hadde der. Jeg fant dem ikke på Panduro sine nettsider, men jeg får stikke innom å se. De så ut som limstifter men hadde en anderledes konsistens.

Det morsomste jeg har kommet over var en pakke med papir på Lidel i fjor. De hadde dem igjenn i høst men det virker som flere enn meg hadde oppdaget dem. Mye forskjellig papir og papp i alle slags farger og konsistenser.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 17:07   #8
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Tegne- og malemateriell

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg simpelthen elsker fargestiftene fra Stockmar.

Vi har de både som stifter og som "klosser". Sistnevnte passer for de små og brekker ikke så lett.
Jeg brukte selv disse da jeg var liten og synes konsistensen og måten de oppfører seg på papiret er vesensforskjellig fra "vanlige" farger.
Men de er jo litt stive i pris da. Ser de har de på www.alveslottet.no. Vi kjøper dem på vår lokale Heliosbutikk.

Disse er vi også fan av, veldig gode!

Liker også fargegubbene;

http://familiespill.no/default.asp?i...&productid=814

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 19:38   #9
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi sverger til de trekantede fargeblyantene fra LYRA, som fås kjøpt på bokhandelen. Vi bruker den tykke varianten, og den har perfekt hardhet og avgir farge kjempefint. De er relativt dyre, tror en pakke med 12 koster 160 kr eller deromkring. Jeg har sett at enkelte bokhandler selger dem enkeltvis, det er jo kjekt, det er som oftest 2-3 farger som blir slitt mest.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 19:44   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker aller best de tykke fargeblyantene fra Bruynzeel. Og LYRA.

Sist redigert av Filifjonka : 15-10-07 kl 10:57.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 19:52   #11
Vero
Nybegynner

Vero sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Vero har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi kjøpte noen på Binders som var kjempebra, sense.
Synes mange farger er så vanskelige å farge med, du må ta litt i. Men disse var så lette å farge med, faktisk litt behagelige. De er sånne du skrur opp.

Gammel 14-10-07, 20:41   #12
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

På malefronten sverger vi til disse fra IKEA:

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 20:45   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Disse har vi, men har ikke turt ta dem opp. Blir ikke det skrekkelig mye søl?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 10:43   #14
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fargeblyanter: Lyra
Maling: Vi har kjøpt maling i flasker hos Panduro. Passe mengde maling helles over og oppbevares i disse koppene:

Lokket er utformet slik at malingen ikke renner ut om koppen velter. En topp settes i når koppene ikke brukes, slik at det blir tett.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 11:13   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

De bruker vi også. De nye med glitter i var kjempestas.

De er litt tykke og kan med fordel tynnes ut litt

De koppene Fadese viser fra Panduro virker geniale. Tror det bør investeres i, enn så lenge bruker jeg plastlokk fra noen yoghurtbegere som "palette".

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 16:34   #16
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

De koppene Fadese viser fra Panduro virker geniale. Tror det bør investeres i, enn så lenge bruker jeg plastlokk fra noen yoghurtbegere som "palette".

Det er nettopp det de er. De koster riktignok litt, men det blir straks så mye enklere å ta frem når Lillemor ytrer ønske om å male.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:57   #17
tiril
Passiv

Standard

abbonere!

Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 15:47   #18
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Fargeblyanter: Lyra
Maling: Vi har kjøpt maling i flasker hos Panduro. Passe mengde maling helles over og oppbevares i disse koppene:

Lokket er utformet slik at malingen ikke renner ut om koppen velter. En topp settes i når koppene ikke brukes, slik at det blir tett.

Bruker også panduro, men fyller malingen over på tomme malerskrin. Malingen fra panduro gir fin farge og så slipper ungene og blande med vann, det blir det mindre gris av.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 20:19   #19
Kneazle
Passiv

Standard

Vi har kjøpt Aquadraw til snuppa, og det er stor suksess! En stor matte som man "maler" på med rent vann. Pensel, tusjer og stempler fulgte med. Så fort matta har tørket, kan den brukes om igjen. Ingen erstatning for vanlig maling og tegnesaker, altså, for resultatet er jo ikke varig... Men genialt å ha med på tur, og feks til å underholde ungene under kjedelige oldeforeldre-besøk (ingen fare for malingsøl på teppet eller kulepennstreker på pynteputene )

Sist redigert av Kneazle : 23-10-07 kl 20:50. Årsak: Limte inn bilde
  Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 20:22   #20
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Vi har kjøpt Aquadraw til snuppa, og det er stor suksess! En stor matte som man "maler" på med rent vann. Pensel, tusjer og stempler fulgte med. Så fort matta har tørket, kan den brukes om igjen. Ingen erstatning for vanlig maling og tegnesaker, altså, for resultatet er jo ikke varig... Men genialt å ha med på tur, og feks til å underholde ungene under kjedelige oldeforeldre-besøk (ingen fare for malingsøl på teppet eller kulepennstreker på pynteputene )

Den så veldig fin ut! Maler du med rent vann på matten slik at det ikke blir noe søl? Hvor mye kostet den hvis jeg kan spørre?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.