Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nobels fredspris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-07, 10:51   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nobels fredspris

Nå er det like før det blir kunngjort hvem som får Nobels fredspris for 2007. Blir det Al Gore, FNs klimapanel, den buddhistiske munken i Vietnam eller noen ingen hadde tenkt på (bortsett fra den som nominerte vedkommende da. )

Jeg håper prisen er klimarelatert i år.

Gammel 12-10-07, 10:53   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobels fredspris

JA!

Sitat:

NOBELS FREDSPRIS 2007
Den Norske Nobelkomite har bestemt at Nobels fredspris for 2007 skal delast, i to like store delar, mellom Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) og Albert Arnold (Al) Gore jr. for deira innsats for å skape og spreie større kunnskap om menneskeskapte klimaendringar og for å leggje grunnlag for dei tiltaka som krevst for å motverke desse endringane.

Mer her.

Gammel 12-10-07, 11:45   #3
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Veldig fornøyd jeg også. Mine arbeidskollegaer ante ikke at det var kunngjøring i dag en gang, så jeg satt alene foran NettTV. Håper denne tildelingen får mange til å tenke litt anderledes.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 11:47   #4
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra! Nå må jeg skrive til onkel Ond i Amerika, som synes alle som snakker om klimaendringer er ravgale kommunister.

Gammel 12-10-07, 11:52   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde bare ønsket at han var mer miljøbevisst privat. Han sender ut feil signaler.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 12:06   #6
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Åh, en klimafyr. Så uspennende.

Gammel 12-10-07, 12:21   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Åh, en klimafyr. Så uspennende.

Må det være spennede da?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 12:24   #8
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes bare det var gøyere da Fredsprisen handlet om nettopp fred, og ikke alt dette greiene med klima, Manghari Matai og sånne ting, liksom.

Jeg er ikke anti-miljøvern altså, men det er så langt unna mitt interessefelt som man kan komme.

Gammel 12-10-07, 12:27   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes bare det var gøyere da Fredsprisen handlet om nettopp fred, og ikke alt dette greiene med klima, Manghari Matai og sånne ting, liksom.

Fred og klima henger faktisk veldig mye sammen. Se på situasjonen i Burma f. eks. med avskoging og en pengeglad militærjunta.
FOr meg er det helt uforståelig at man syns det er "kjedelig" med klima og miljø. Spesielt når man har barn.

Gammel 12-10-07, 12:31   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Fred og klima henger faktisk veldig mye sammen. Se på situasjonen i Burma f. eks. med avskoging og en pengeglad militærjunta.
Jeg syns det er helt uforståelig at man syns det er "kjedelig" med klima og miljø. Spesielt når man har barn.

Opprinnelig lagt inn av Den Norske Nobelkomite

Varsla om endringar i det framtidige klimaet på jorda må takast med største alvor, og føre-var prinsippet må stå sentralt. Omfattande klimaendringar kan kome til å endre og truge livsvilkåra for mykje av menneskeslekta. Dei vil kunne medverke til store folkeflyttingar og auka konkurranse om ressursane på jorda. Endringane vil leggje særleg store bører på dei mest sårbare av statane i verda. Faren for valdelege konfliktar og krigar i og mellom statar vil kunne auke.

Klima er overhode ikke kjedelig. Det er høyst nødvendig.

Gammel 12-10-07, 12:33   #11
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Jeg synes det er kjedelig

Jeg sa forsåvidt også at jeg ikke er anti-miljøvern, og jeg vet at det er masse behov for disse tingene. Jeg bare synes det er kjedelig... Det er ikke det jeg leser først i avisen, for å si det slik.

Gammel 12-10-07, 12:34   #12
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Eit klokt val av komiteen, etter mine begrep. Dette arbeidet er kjempeviktig.

Olvina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 12:36   #13
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg syns det er helt uforståelig at man syns det er "kjedelig" med klima og miljø. Spesielt når man har barn.

Signerer.

Det er nok av steder i verden hvor lokalbefolkningen og urfolksgrupper blir utbyttet og undertrykt pga tømmerhogst og uforsvarlig gruvedrift, noe som igjen har å gjøre med fattigdom og økonomi å gjøre. Og at fattigdomsbekjempelse har med fred å gjøre, er det vel lite tvil om.

Gammel 12-10-07, 12:41   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Se bare på Indonesia ...

Opprinnelig lagt inn av Miljøverndept.

Indonesia er det landet i verden som har raskest tempo i avskogingen. En hovedårsak er ulovlig hogst. Anslagsvis 70% av alt indonesisk tømmer er ulovlig hogget. Dette fører bl.a. til flom og jordskred, som koster atskillige menneskeliv og tap av biologisk mangfold.
Utslipp av klimagasser er i Indonesia særlig knyttet til avskoging og omgjøring av skog til jordbruksområder. På klimastatistikker over nasjonale utslipp av CO2 kommer Indonesia på 16.plass. Men tar vi med utslipp fra avskoging og endringer i arealbruk klatrer Indonesia opp til fjerde plass.
Produksjon av biodrivstoff kan innebære lokale og globale ulemper. Slik det er i dag – med såkalt førstegenerasjonsteknologi for å lage biodrivstoff – lages biodrivstoff i hovedsak av planter som ellers kunne være brukt til mat eller fôr. Omdisponering av eksisterende jordbruksarealer for produksjon av biodrivstoff, vil kunne føre til økte lokale matpriser.

Gammel 12-10-07, 12:46   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, det er fryktelig kjedelig med mennesker som dør i sultkatastrofer, i flommer, i stormer, i tørke. Fryktelig kjedelig med stammer i Søramerika som får livsgrunnlaget sitt utryddet fordi urskogen de bor i kan hugges ned og brukes til å tjene penger på. Drit i miljøet liksom, og våre barns fremtid.

Gammel 12-10-07, 12:53   #16
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Har jeg sagt at jeg driter i miljøet?

Vi resirkulerer det som går å resirkulere. Spiser lite kjøtt. Har ikke bil. Bruker kollektivtransport, og tar heller tog framfor å fly, bortsett fra når jeg skal til utlandet eller Nord-Norge. Noen ganger tar jeg faktisk toget helt til Narvik også. Jeg kjøper aldri tømmer fra urskoger eller hagemøbler laget på regnskog. Jeg boikotter flere store multinasjonale firma som stjeler vann fra barn i India og som gir falsk reklame til fattige mødre i Afrika... Vi sender penger til sultkatastrofer, flomofre og hva det måtte være.

Jeg bare synes det ikke er så interessant å lese om klimaendringer og hele det hopprennet.

Gammel 12-10-07, 13:06   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Jeg bare synes det ikke er så interessant å lese om klimaendringer og hele det hopprennet.

Men det er jo da det er flott at Al Gore lager film!

Gammel 12-10-07, 13:10   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Har jeg sagt at jeg driter i miljøet?

Sorry, jeg ble bare provosert fordi jeg syns det er en smule infantilt å være skuffet over at Fredsprisen ikke er mer spennende og gøy. Når den går til kanskje en av vår tids aller viktigste og verdensomspennede saker.

Så siden du ikke liker å lese om det, så syns jeg du bør følge Rus oppfordring, og se filmen til Al Gore.

Gammel 12-10-07, 13:15   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 13:21   #20
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Sorry, jeg ble bare provosert fordi jeg syns det er en smule infantilt å være skuffet over at Fredsprisen ikke er mer spennende og gøy. Når den går til kanskje en av vår tids aller viktigste og verdensomspennede saker.

Du synes det er viktig, jeg synes kanskje andre ting, som å stoppe sult, nød og krig er viktigere.

Er det infantilt å ha ulike interessefelt? Eller er det kun infantilt når det ikke er samme interessefelt som deg?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.