Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når de store gir faen i de små (VG, Skarbak)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-07, 13:03   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når de store gir faen i de små (VG, Skarbak)

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174285

Jeg får en skikkelig vond smak i munnen av å lese dette her. Jeg sitter med inntrykk av at det er en snørrhoven klyse som sto ved roret den kvelden.

Sitat:

- Sjarken kom plutselig opp, oi der er den, sa Revne i retten. Han var svært offensiv og viste lite følelser overfor at ulykken hadde krevd et menneskeliv.

Er litt ydmykhet for mye å be om?

Er det slik, at bare man er stor nok, så trenger man ikke vike for de små? Tenker nå også f.eks. i trafikken. Det blir jo ofte sagt med et halv smil at drosjene, de viker man for uansett. Men det er jo en liten sannhet i det; enkelte tror de kan ture frem som de vil.

Gammel 12-10-07, 13:27   #2
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når de store gir faen i de små (VG, Skarbak)

Tragisk sak.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det slik, at bare man er stor nok, så trenger man ikke vike for de små? Tenker nå også f.eks. i trafikken.

Det er iallfall langt på vei mitt inntrykk. Daglig passerer jeg NorCargos sentral på Karihaugen, og så godt som samtlige lastebiler og trailere bare kjører på ut i rundkjøringen der - uten å bry seg om vikeplikten. Det er ikke få ganger jeg har måttet kaste meg på bremsen fordi en eller annen idiot i tungt kjøretøy har bestemt seg for å kjøre inn i rundkjøringa til tross for at jeg allerede er godt inni.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 14:46   #3
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg må si jeg reagerte veldig på følgende uttalelse

Sitat:

- Jeg er litt for gammel sjømann til å tenke babord. Jeg holder meg til sjøfartsreglene og tenker styrbord. Det er beklagelig å si det, men babord er siste alternativ for meg, sa Revne og la til at en slik manøver trolig hadde berget livet til Finn-Bertram Evensen.

Førstepri også for sjømenn må vel være å unngå kollisjon. Vi får håpe Revne er i sjokk og at det er derfor han reagerer som han gjør. Det er en fryktelig trist sak for alle parter.

Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 15:16   #4
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er for drøyt å påstå at de gir faen i de små. Men realiteten er at enten det er en stor båt eller en stor bil, så tar det lengre tid for dem å snu, svinge, bakke, stoppe enn det er for den som er liten. Som bilist gir jeg alltid litt ekstra rom til de store trailerne, for hvis de er tungt lastet stopper de ikke momentant. Jeg står ikke "på min rett" og risikerer livet.

At mannen i artikkelen viste lite følelser er VG-journalistens ord. Men kanskje er det sånn at hvis den store hadde svingt babord, så kunne ulykken vært mindre alvorlig. Og kanskje er det også sånn som Revne er inne på, at den lille kunne avverget hele ulykken. Kanskje føler han da at også kapteinen på fiskebåten hadde et ansvar for ulykken - selv om han altså hadde "retten på sin side".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 15:29   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns det er for drøyt å påstå at de gir faen i de små.

Jeg syns ikke det er drøyt når de glatt erkjenner at en annerledes handling ville reddet livet til mannen.

Gammel 12-10-07, 15:41   #6
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns ikke det er drøyt når de glatt erkjenner at en annerledes handling ville reddet livet til mannen.

Har du aldri opplevd nesten-ulykker i trafikken? Hvor du kommer kjørende og ser situasjonen. Du tror den andre vil stoppe... Det blir nesten-ulykker hvis en eller begge stopper. Det blir ulykke hvis begge tror den andre stopper.

Kanskje tok han det som en selvfølge at den lille fiskerbåten måtte skjønne hva som var i ferd med å skje, og ville avverge situasjonen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 15:46   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Har du aldri opplevd nesten-ulykker i trafikken? Hvor du kommer kjørende og ser situasjonen. Du tror den andre vil stoppe... Det blir nesten-ulykker hvis en eller begge stopper. Det blir ulykke hvis begge tror den andre stopper.

Kanskje tok han det som en selvfølge at den lille fiskerbåten måtte skjønne hva som var i ferd med å skje, og ville avverge situasjonen.

Nei, jeg har aldri opplevd en nestenulykke.

Det er irrelevant om han tok det som en selvfølge, han hadde vikeplikt. Bare det at du sier at han kanskje tok det som en selvfølge at den minste skulle vike viser jo at jeg har rett i min påstand og du underbygger den.

Gammel 12-10-07, 18:24   #8
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

...

Sist redigert av daffy : 12-10-07 kl 18:38.
daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.