Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Synes du det er greit med onani i barnehagen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-07, 08:17   #1
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Synes du det er greit med onani i barnehagen?

Leste i Dagbladet (kan ikke å linke) nå nettopp at noen ønsket at onani og nakenhet skulle være helt natulig i barnehagen.
Hva mener du om dette?
For min egen del kjenner jeg at jeg blir sterkt provosert.
Ja, jeg vil at mine barn skal få et natulig syn på egen kropp og seksualitet, men slik det er fremstilt i artikkelen så kunne jeg ikke tenke meg å sende ungene mine i en slik barnehage.Tror overhode ikke de får et bedre syn på disse tingene av å gå i en slik barnehage snarere tvert imot. Føler nesten det blir "press" på å leke "puleleker" og gå rundt naken.
Synes det skal være forskjell på ting en gjør hjemme(f.eks det å være naken)og ting en gjør i barnehagen.
Hva er din mening?

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 08:23   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du det er greit med onani i barnehagen?

Her er lenke til artikkelen. Slik eg forstår det er det snakk om ikkje å stoppe slik leik - ikkje å faktisk framelske den, og det synest eg er greitt (innanfor rimelegheita sine grenser sjølvsagt).

Eg trur heilt ærleg at born sin seksualitet kan ta skade av at dei nærast vert kjefta på for å vise tissen til kvarandre.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 08:24   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man skal linke så kan man f.eks. merke adresselinjen, høyreklikke, velge kopier og velge lim inn her.

Gammel 16-10-07, 08:26   #4
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sitat: "Barna kan få se på hverandre og utforske hverandres kropper. De kan leke doktorleker, mor og far-leker, rumpeleker, puleleker, de kan danse nakne og onanere. Dette skal ikke stoppes. Men seksualiteten deres skal også sosialiseres, slik at det skal ikke være lov å for eksempel ta seg på tissen når man sitter og spiser, sier Friis.
De ansatte i Bjerkealleen lar barna få holde på med lekene sine, og sier for eksempel: «Hei, har dere det fint?» eller «Koser du deg?» hvis de kommer over barn som onanerer eller er i andre seksuelle situasjoner. "

Jeg er ikke enig i dette. Greit nok at man skal oppdra barn til at dette er noe naturlig, men jeg synes også at man skal lære dem til at dette er noe man gjør når man er alene...
Må si at jeg vanskelig ser for meg en drøss av nakne, onanerende unger i barnehagen.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 08:28   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

De ansatte i Bjerkealleen lar barna få holde på med lekene sine, og sier for eksempel: «Hei, har dere det fint?» eller «Koser du deg?» hvis de kommer over barn som onanerer eller er i andre seksuelle situasjoner.

Jeg hadde ikke sendt mitt barn dit. Seksualitet og onani er normalt OG privat.

Gammel 16-10-07, 08:31   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Må si at jeg vanskelig ser for meg en drøss av nakne, onanerende unger i barnehagen.

Ja, ikkje sant? Det er stor skilnad på kor nysgjerrige og seksualiserte born er, og eg trur ein gjer nakenheit og sex til eit endå større tabu dersom ein skal gjere det ulovleg i barnehagen. Og eg har såpass tiltru til barnehagepersonalet sine vurderingar av sosialisering av nakenheita at dei også vil syte for at borna lærer å gå for seg sjølv når dei vil kose med tissen el.l.

Gammel 16-10-07, 08:32   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skjer med disse barna når de begynner på skolen? Jeg ville stoppet barn som onanerer på skolen og det samme gjør jeg med de som suger på totten (tommeltotten altså ). Jeg opplever at de forsvinner inn i seg selv med slike aktiviteter og er lite mottakelig for læring.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 08:35   #8
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Hva skjer med disse barna når de begynner på skolen? Jeg ville stoppet barn som onanerer på skolen og det samme gjør jeg med de som suger på totten (tommeltotten altså ). Jeg opplever at de forsvinner inn i seg selv med slike aktiviteter og er lite mottakelig for læring.

Eg er vel såpass naiv at eg har ei ukueleg tru på at born les veldig fort at dette er noko som bør gjerast heime i trygge omgjevnader utan at dei vaksne kjeftar eller ber dei slutte.

Gammel 16-10-07, 08:37   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alfa: Jeg tror også det, men hvis de har fritt spillerom gjennom barnehagen så vet de kanskje ikke dette, tenkte jeg.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 08:37   #10
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Eg føler for å legge til at eg aldri vil synest det er greitt å ha onani og nakenheit som ein vesentleg del av kvardagen. Eg debatterer dette med utgangspunkt i at dette er spontan leik frå ungane si side.

Gammel 16-10-07, 08:38   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Seksualitet og onani er normalt OG privat.

Sier meg enig i dette.

Jeg syns det er helt greit å lære barna at man ikke onanerer overalt, og at noen ting er litt mer privatenn andre ting.

Jeg mener heller ikke at man trenger å gjøre så stor sak av det om man kommer over noen barn som viser fram tissen til hverandre og slikt, men man kan vel bare si at "vi må ha på oss klærne i barnehagen" Eller noe slikt.
Men om barna gjemmer seg unna og leker slike leker kan de godt få være i fred. Gjemmer de seg unna har de i hvertfall forstått at dette er litt hemmelige, privater saker.

Gammel 16-10-07, 08:44   #12
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men om barna gjemmer seg unna og leker slike leker kan de godt få være i fred. Gjemmer de seg unna har de i hvertfall forstått at dette er litt hemmelige, privater saker.

Men det er jo det eg meiner også. Det stod då i artikkelen at ungane skulle lære normale sosiale koder i forhold til seksualitet. Eg tvilar vel på at normal praksis kjem til å vere:

Barnehagepersonale: kom alle saman, no skal vi onanere!
Ungane: JAAAAAAA!!!!!!!

Men meiner de verkeleg at det ikkje skal vere lov å kle av seg? At nakenheit skal vere noko "skummelt" og heilt privat? Då er det jammen ikkje rart at elevar ved barne- og ungdomsskulane ikkje tør dusje etter gymmen.

Gammel 16-10-07, 08:47   #13
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jøss, tenkte jeg, her har vi en gammel hippie.

Jeg synes også at seksualitet er helt normalt og ikke noe ungene skal skamme seg over. Nå tror jeg, naiv som jeg sikkert er, at det er få barnehagebarn som vet hva å pule er. Når barn plukker på tissen sin/onanerer synes jeg at det er greit å oppfordre til å gå litt for seg selv for "å kose".

Jeg hadde blitt meget skeptisk om jeg hadde kommet i barnehagen og blitt møtt med flere nakne barn som lekte seksualiserte leker. Hvor går grensene for hva som er uskyldig lek, og kan noen barn føle seg ille til mote av en slik praksis? Hva ville et barn, utsatt for seksuelle overgrep for eksempel, tenke om at slik lek er tillatt i barnehagen?

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 08:50   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

De kan nå umulig ha f.eks. muslimske barn med troende foreldre i den bhg uten å få trøbbel, tenker jeg.

Gammel 16-10-07, 08:56   #15
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes vel vi plikter å lære barna at de kan gå et sted de er alene eller på do for å onanere - ikke for at barnet skal føle skam over egen seksualitet, men fordi de må lære å ta hensyn til omgivelsene også. Det er tross alt hverken vanlig eller akseptert at man kan onanere åpenlyst i dette landet (eller noe sted jeg vet om), og det vil være dårlig gjort ovenfor barna å lære at dette er greit i barnehagen for at de så plutselig må lære noe annet når de er større eller når de er på besøk hos besteforeldre og leker med søskenbarna sine eller med andre unger i gata.

Å få gå naken synes jeg må være helt greit, og det trenger vel for små barn ikke ha noe med seskualitet å gjøre.

Gammel 16-10-07, 08:57   #16
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men meiner de verkeleg at det ikkje skal vere lov å kle av seg? At nakenheit skal vere noko "skummelt" og heilt privat? Då er det jammen ikkje rart at elevar ved barne- og ungdomsskulane ikkje tør dusje etter gymmen.

Nei, nei, jeg mener ikke det ikke skal være lov å kle av seg, eller ikke være lov til å se på rumpene til hverandre, eller slike ting. Jeg mener bare at jeg ikke syns det er helt ok å være naken og utforske kroppen sin overalt. Selv om det er viktig at barna lærer å være glad i kroppen sin og se på den som en naturlig greie, syns jeg også at det er viktig at de lærer om at noen ting er litt mer private enn andre.

Gammel 16-10-07, 09:01   #17
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Hvor går grensene for hva som er uskyldig lek, og kan noen barn føle seg ille til mote av en slik praksis? Hva ville et barn, utsatt for seksuelle overgrep for eksempel, tenke om at slik lek er tillatt i barnehagen?

Det er akkurat dette som bekymrer meg.
Hva med skjult "gruppepress". Barna føler at de må være med på leken selv om de ikke vil.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 09:05   #18
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Konemor:

Sitat:

[...]Hun mener likevel det er viktig at barn ikke gjør ting de ikke ønsker selv. - Barna skal ikke presse hverandre, og barnehageansatte må passe på at for eksempel store barn ikke presser mindre barn. Hvis Petter gråter fordi et annet barn har tvunget seg til å se på tissen hans, må vi si til Petter at det er han som bestemmer over sin egen kropp, og at neste gang kan han si «nei», sier hun.
Dette handler, ifølge Friis, om grensesetting.
- Vi bruker hele livet til å teste andres grenser, men vi gjør seksualiteten til noe veldig spesielt. Det er akkurat det samme som gjelder her: Barn må lære seg å sette egne grenser, sier Pia Friis.
Førskolelæreren forstår at enkelte vil reagere på den åpne holdningen til barns seksualitet, men mener det skyldes uvitenhet.
Forteller om overgrep
-
Folk tenker kanskje at det er merkelig, og årsaken til det tror jeg er at de mener seksualitet tilhører voksenlivet. Men barnehagen er et sted hvor barn av ulike kjønn og aldre møtes, og da er det helt naturlig at de utforsker den seksuelle delen av livet, sier Friis.
Hun får støtte av psykolog og sexolog Thore Langfeldt.
- Barn må lære om seksualitet, ellers kan det gå galt. Jeg kan ikke skjønne hvorfor folk reagerer negativt på Bjerkealleens holdning til dette, sier Langfeldt.
Han mener det er viktig at barn har et bevisst og sunt forhold til egen seksualitet.
- Barn kan ikke si fra hva de ikke vil være med på hvis de ikke vet hva seksualitet er. Dessuten vet vi at barn lettere kan fortelle om overgrep dersom de har et forhold til seksualitet fra før, sier han.

Gammel 16-10-07, 09:20   #19
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

De kan nå umulig ha f.eks. muslimske barn med troende foreldre i den bhg uten å få trøbbel, tenker jeg.

Eller kristne.

Jeg signerer det forøvrig på det du skreiv over her (normalt og privat).

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 09:51   #20
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir egentlig en smule sjokkert over dette. Man skal da ha normer og grenser på seksualitet også? Man trenger ikke å få et forknytt forhold til egen kropp og seksualitet om man ikke får utøve seg i full frihet, overalt.
Hva om en av disse ungene møter en som ikke kan stå for fristelser mtp barn og seksuelle aktiviteter?
Et barn som ikke lærer at det er normer og private ting, som ikke lærer hvor grensa går, skjønner ikke når de skal sette grenser for andre heller. tror jeg.

Nei, fytti katta, jeg fikk skrekkbilder av følgende av dette.
Helt på trynet, synes jeg faktisk det er.

Det er helt greit å være naken, onanere, etc, men da privat.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.