Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjøttdeig som lukter fjøs/ku…?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-07, 17:41   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Kjøttdeig som lukter fjøs/ku…?

Ja, det lurer jeg på.
Vi har fått kjøttdeig kjøpt i Sverige fra svigers, og i dag lagde jeg en ildfast pastaform med kjøttdeig og saus.
Men med en gang jeg begynte å steke kjøttdeigen luktet det veldig fjøs eller ku. Og det pleier det da ikke? Jeg synes ikke alltid det lukter så godt av kjøttdeig, men denne lukten har jeg ikke kjent siden jeg heiv noen biffer i søpla for mange år siden. Kan noen forklare dette, er det bra?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 20:52   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøttdeig som lukter fjøs/ku…?

Vi kjøpte noe kjøttdeig/karbonadedeig i sverige her for litt siden, og den luktet også "fjøs" når jeg stekte den. Hva det er som gjør det aner jeg ikke, smakte ikke noe galt av den heller.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 20:56   #3
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Det samme har jeg vært utfor flere ganger. Siden jeg i utgangspunktet egentlig ikke makter å spise kjøttdeig, blir jeg helt uggen av tanken på at (for det er det jeg mistenker - kjenner en kvegbonde) det har havnet kumøkk i kjøttdeigen/karbonadedeigen.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 21:02   #4
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Det samme har jeg vært utfor flere ganger. Siden jeg i utgangspunktet egentlig ikke makter å spise kjøttdeig, blir jeg helt uggen av tanken på at (for det er det jeg mistenker - kjenner en kvegbonde) det har havnet kumøkk i kjøttdeigen/karbonadedeigen.

Det skal vel litt mengder møkk til for at det skal lukte, vel. Og store mengder kumøkk kan da ikke greie å snike seg med i kverna?

Av og til lukter det våt hund når jeg steker kjøttdeig :deler:

Gammel 25-10-07, 21:10   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at den gassen de bruker i innpakkingen av kjøttdeigen kan lukte ekkelt av og til, men den lukten skal vel ha gått ganske bra bort etterhvert som kjøttdeigen stekes vil jeg tro. Selv kan jeg ikke huske å ha kjent den lukten, heldigvis.

Gammel 25-10-07, 21:12   #6
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Usj. Nå har i alle fall jeg mistet lysten på kjøttdeig en stund framover.

Gammel 25-10-07, 21:19   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Æsj, jeg mistet lysten med en gang jeg begynte å steke, men lagde ferdig retten og vi satte oss til bords. Ungene reagerte ikke, men da jeg spurte mannen om han luktet det, enda jeg hadde pastasaus og hvitløk i, så mistet jo han også lysten. Så det ble ikke så mye middag på noen her.
Problemet er jo at svigers har kjøpt masse til oss, de ferdigposjonerte det og la det i fryseposer til oss. Deilig å ha masse fryst ned, men jeg har ikke lyst til å bruke resten... Vi ba forresten om at de kjøpte karbonadedeig.
Håpet noen hadde en god forklaring og kunne si om jeg må hive det eller ikke.
Altså, jeg vet jo at kjøttdeigen kommer fra kyr altså, så ingen misforstår.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 25-10-07, 21:21   #8
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Kanskje dyret har vært stressa før det ble slaktet? Vet ikke om det har betydning for lukta.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 21:22   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal ha kjøttdeig i morgen jeg, gleder meg.

Gammel 25-10-07, 21:24   #10
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Har kjent den lukten jeg og, etter jeg kjente den lukten så syns jeg det lukter slik av all kjøttdeig. Lukta forsvinner etter man har stekt det og det smaker helt vanlig av maten. Syns den svenske kjøttdeigen lukter verst, men har opplevd det med norsk kjøttdeig også.

Gammel 25-10-07, 21:29   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Har kjent den lukten jeg og, etter jeg kjente den lukten så syns jeg det lukter slik av all kjøttdeig. Lukta forsvinner etter man har stekt det og det smaker helt vanlig av maten. Syns den svenske kjøttdeigen lukter verst, men har opplevd det med norsk kjøttdeig også.

Men lukta forsvant ikke etter steking, ble bare mindre merkbar. Vi har faktisk aldri opplevd dette med kjøttdeig fra Sverige før, men som nevnt har jeg opplevd det med biffstykker for en del år siden, de ble hivd i søpla.
Men jeg har ikke mistet lysten på kjøttdeig, bare dette partiet...

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 25-10-07, 22:18   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det kan ikke være noe med fôret til dyrene da?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 22:40   #13
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Altså, jeg vet jo at kjøttdeigen kommer fra kyr altså, så ingen misforstår.

lykkelitens kjøttedeig er av ku og jolies er av hund?

Gammel 26-10-07, 07:57   #14
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Det skal vel litt mengder møkk til for at det skal lukte, vel. Og store mengder kumøkk kan da ikke greie å snike seg med i kverna?

Nei, det skal faktisk ikke mye til, og det skjer oftere enn vi tror.

Soyakjøttdeig er godt.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 08:09   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjalleballe, her.

lykkelitens kjøttedeig er av ku og jolies er av hund?

Ugh.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 26-10-07, 08:09   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Nei, det skal faktisk ikke mye til, og det skjer oftere enn vi tror.

Soyakjøttdeig er godt.

Hm. Jeg har lyst til å hive resten av frysekjøttdeigen.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 26-10-07, 09:00   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ofte vakumpakket kjøtt lukter høgg, men har aldri opplevd det med karbonadedeig fra Sverige.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.