Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp, cøliaki

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-07, 10:56   #1
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Hjelp, cøliaki

Jeg skal lage middag til noen med cøliaki, men det er jo mel i alt! Kan noen tipse meg om en god glutenfri rett jeg kan lage?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 10:57   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, cøliaki

Wok er genialt! Ris er uten gluten.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 10:59   #3
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker poteter eller ris, og lager en god gryterett feks. Bruker maismel som jevning.
Kylling og ris, er jo greit. Eller ovnsbakt fisk med poteter og grønnsaker..
Jeg har dessverre ingen oppskrifter, for det går på slumpen og hva jeg har.

Lykke til.. Og husk at hvetestivelse er ikke gluten så det går bra. Det er kamuflert med veldig mange forskjellige ord også, så man må vite hva man skal se etter.

Gammel 31-10-07, 11:02   #4
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

De har oppskrifter og gode tips på cøliakiforeningen sine sider. http://www.ncf.no/

Gammel 31-10-07, 11:11   #5
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vært inne på den siden, men fant ingen oppskrifter?

Gammel 31-10-07, 11:26   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes også glutenfri pasta. Da kan du jo lage en nesten hvilken som helst saus ved siden av.

Gammel 31-10-07, 12:08   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke alle med cøliaki som kan ha hvetestivelse har jeg erfart.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 13:23   #8
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Man må inn på den enkeltes lokallag slik jeg forstår det, men det er mest kaker ser jeg.

Gammel 31-10-07, 13:24   #9
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Lille Leo sin Meksikanske rekegryte(bruk maizena i stede for hvetemel).
De nachos chipsene er jo også fri for hvetemel.
Fullkornspasta med tomatsaus er jo også godt.
Om du vil ha en enkel og grei rett så er de Onkel Ben glassene greie å bruke.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 13:38   #10
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Du må inn på diskusjonsforumet.

Men dersom du lager maten fra bunnen av selv, så kan du jo selv bestemme hva som er i. Du kan også kjøpe toro eller semper glutenfri mix og bruke det som vanlig mel i maten din.

Gammel 31-10-07, 13:42   #11
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Du må inn på diskusjonsforumet.

Det kan du visst også ja..

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Men dersom du lager maten fra bunnen av selv, så kan du jo selv bestemme hva som er i. Du kan også kjøpe toro eller semper glutenfri mix og bruke det som vanlig mel i maten din.

Akkurat som vi gjør det.. Man kan nesten bruke hvilken som helst oppskrift..

Gammel 31-10-07, 13:44   #12
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Hvilke ingredienser vil du bruke?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 14:01   #13
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Lille Leo sin Meksikanske rekegryte(bruk maizena i stede for hvetemel).
De nachos chipsene er jo også fri for hvetemel.
Fullkornspasta med tomatsaus er jo også godt.
Om du vil ha en enkel og grei rett så er de Onkel Ben glassene greie å bruke.

Fullkornspasta er ikke glutenfritt.

Det finnes glutenfri pasta, men ingen fullkornsvariant så vidt jeg vet.
Onkel Ben glassene må du lese innholdsfortegnelsen på.

Middag er noe av det enkleste å lage glutenfritt. Bare råvarene er glutenfrie. Bruk maizenna til jevning av saus.

Personlig synes jeg middager basert på naturlig glutenfrie råvarer smaker bedre enn middager med glutenfri pasta f.eks. Hvis du vil imponere

Også ville jeg undersøkt med cøliakikeren om vedkommende tåler hvetestivelse eller ei.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 14:06   #14
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har oppskrift på en nydelig og veldig enkel indiskinspirert kyllingrett, uten mel. Serveres med salat og ris.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 14:12   #15
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vet bare at toro sin langpannesjoklade kake er glutenfri

Men kanskje ikke så bra som middag? hihi

Gammel 31-10-07, 14:56   #16
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Jeg vet bare at toro sin langpannesjoklade kake er glutenfri

Kjekt å vite.. Det blir nok sjokoladekake og sopp. Jeg har nå funnet ut at jeg vil lage skinkestek, men nye problemer åpenbarer seg.
*løpe og lage ny tråd*

Gammel 31-10-07, 15:32   #17
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du kan bruke maisenna i sauser.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 15:37   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må også passe på at alle kjøkkenting du bruker til å lage maten er godt rengjort, noen med cøliaki tåler ikke spor av gluten. Hvis ikke all maten er glutefri må du passe på at f. eks. øser eller kniver som har vært oppi det med gluten ikke kommer oppi det uten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 17:29   #19
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du kan jo lage stekt laks med mandelpoteter, grønnsaker eller agurksalat og rømme til. Namnam!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.