Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-07, 23:59   #1
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Det kunne jammen noen trengt. Jeg har tre unger på tre forskjellige avdelinger i samme barnehage, og det er bare helt utrolig noen gang hva de klarer å få til ang. påkledning selv om de har likt med seg i utgangspunktet.

I dag hadde jeg f.eks. sendt med vinterdresser pga. at det var veldig kaldt og surt på morgenen og det var ikke meldt så varmt heller. Men det ble vel 5 pluss grader og litt sur vind utpå dagen. Største tulla hadde da på seg vinterdressen med ullundertøy under (det var sånn jeg hadde tenkt det i utgangspunktet om hun skulle ha på seg vinterdressen i det hele tatt i dag). Men de hadde klart å ta på henne ei tykk fleecejakke under vinterdressen og ei tykk regnbukse med fleecefor utenpå vinterdressen. Fleecejakka var ikke hennes engang, for nå har vi bare tynt og tykt ulltøy liggende der fordi vi skal unngå minst mulig feil påkledning. Men jeg hadde ikke tenkt at den kombinasjonen gikk ann å tenke å ta på engang når det var noen plussgrader, men kanskje det bare er meg? Tulla var i alle fall glovarm.

Mellomste tulla hadde bare på vinterdressen med ullundertøyet under, og var helt passe. Minstemann hadde vanlig tynn regnbukse utenpå vinterdressen, men han sitter bare på bakken, så han var ikke for varm han heller tror jeg. Men vinterdressene er tross alt vanntette, men det har de heller ikke skjønt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 00:49   #2
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Gammel 01-11-07, 12:37   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har heldigvis ikke opplevd noe negativt ang. påkledning i bhg der storebror gikk, men det burde jo egentlig være llitt kursing på slikt da?

Gammel 01-11-07, 12:47   #4
Ekkir
Bree

Ekkir sin avatar

Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Barnehageansatte burde jo har mer peiling enn det du beskriver der.
I vår barnehaga har vi aldri opplevd noe lignende, men nå er det jo en naturbarnehage, så de er jo ute hele tiden også. Så de bør jo har peiling på det de driver med.

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 13:48   #5
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Vi har også eldstemann i naturbarnehage, og stort sett er de flinke til å kle godt på. Men av og til bommer de forferdelig.... Forrige uke hadde ungen på seg både fleecesett og Reimadress - lurer på hvor mye de har tenkt å ha på ham til vinteren... Og så er de ikke alltid like flinke til å ta på ham lue i temperaturovergangsfasene om våren og høsten.

Gammel 01-11-07, 13:57   #6
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lurt litt noenganger jeg også, men slått meg til ro med at det er de som er ute om dagen og følger vær og årstidsendringene aller best.

Så lenge han alltid er god og varm og ser ut til å trives er jeg forsåvidt fornøyd. Men dersom jeg hadde opplevd tre forskjellige varianter på tre barn (samme dag) ville jeg nok tvilt litt mer. Undrer meg ofte på hvorfor de ikke bruker den tynne regnbuedressen i ull mer enn de gjør.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 14:02   #7
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

da jeg jobbet i barnehage var det mange av de ansatte som ikke tok av stive olabukser o.l. før de tok på utedressen. Og når det var kaldt tok de ulltøy utenpå stiv bukse.
det er dårlig påkledning det...

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 14:20   #8
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Men vinterdressene er tross alt vanntette, men det har de heller ikke skjønt.

De kan jo ikke lukte at vinterdressen deres er vanntett, om de ikke får beskjed om det

Gammel 01-11-07, 14:39   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er ganske flinke til å kle på i barnehagen. LIkevel pleier jeg å ta en "Jeg har med vinterdressen idag, så dere kan jo selv finne ut om det er best med ulldressen under høstdressen eller bare body og strømpebukse under vinterdressen (han har stort sett bare ullbody og sånn)"

Gammel 01-11-07, 14:55   #10
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

De er ganske flinke til å kle på i barnehagen. LIkevel pleier jeg å ta en "Jeg har med vinterdressen idag, så dere kan jo selv finne ut om det er best med ulldressen under høstdressen eller bare body og strømpebukse under vinterdressen (han har stort sett bare ullbody og sånn)"

Sånn gjør jeg også det.
Særlig nå som min er på stor avdeling, men fortsatt trenger en del hjelp med påkledning ser jeg for meg at det er et svare styr når hele gjengen skal kle på seg for å gå ut. Gangen er liten og trang, og det å holde styr på dresser som er vanntette og ikke, hvilke unger som er kalde og varme er jo også en stor jobb. Skjønner at det kan bli litt ball, særlig i denne tida med svært skiftende vær og temperaturer.

Ikke mindre viktig at ungene har riktige klær på seg altså. Etter erfaring med dongeri under vinterdress/regntøy har jeg nesten sluttet å sende T i barnehagen med stive bukser. Sørger for at han har gode klær på seg hjemmefra sånn at det blir mindre å skifte underveis.

Men det er klart det går unna med byttetøyet i disse dagene, når han er på vei ut av bleia...

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 14:58   #11
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det skal normalt ikke være noe i veien med påkledningskunnskapene til barnehageansatte. Men ingen regler uten unntak.

Her har foreldre blitt kurset i påkledning (frivillig), det er nemlig utrolig mange foreldre som ikke vet hva de skal sende med ungene av klær til barnehagen. Da er det fint at de ansatte kan dele sine kunnskaper.

Anbefaler deg å ta opp misnøyen med barnehagen, så de kan få sendt de som er usikre på påkledning på et kurs.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:13   #12
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Sørger for at han har gode klær på seg hjemmefra sånn at det blir mindre å skifte underveis.

Det gjør jeg ofte også. Like greit. Dongeribuksene bruker vi ikke mye i vinterhalvåret.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:50   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen henter og leverer, så dette vet jeg ingenting om, men jeg tror det går bra. Ungen er frisk og passe varm, har jeg inntrykk av.

Gammel 01-11-07, 15:55   #14
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

I min barnehage har det bare vert ett problem i de periodene de har hatt vikar.

Jeg sier i fra på morningen dersom jeg har noen spesielle ønsker om påkledning. Syns de er veldig flinke jeg! Det er ikke alltid like lett å vite. Jeg slet litt selv da jeg jobbet i barnehage jeg. Noen trenger mer klær for å holde varmen enn andre.

Gammel 01-11-07, 16:02   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mannen henter og leverer, så dette vet jeg ingenting om, men jeg tror det går bra. Ungen er frisk og passe varm, har jeg inntrykk av.

:dulter:

:KarriereMammaTM:

Poden sier for øvrig selv fra når han blir for varm eller kald. Derimot ikke når han blir søkkvåt.

Men ja, jeg skjønner frustrasjonen.

Gammel 01-11-07, 16:18   #16
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Nå er min Mazunge stor nok til å si fra selv. Jeg synes det er ok at de sier i dag tar vi regntøy, eller i dag tar vi dress. Jeg har tilpasset hva jeg har der deretter.

Men en morsom episode i 5 varmegrader har vi hatt når hun var liten.

Hun var vokst ut av trolldressen og begynt på en ny reimadress. Barnehagen elsket fleece dressen til trolldressen, men jeg tror ikke de skjønte at det var en fullverdig vinterdress.

Jeg fant Mazungen ute i ullundertøy, trollfleece og Reima vinterdress, i 5 varmegrader. Hun var noe varm....

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 18:07   #17
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hele denne uken har puddingen kommet subbende mot meg i cherroxene ved henting. Det har vært tørt og opptil mange plussgrader.

På plassen hennes står de fine Ecco Goretex-støvlene og vansmekter. Hvorfor kan hun ikke få ha på seg lette, pustende støvler istedet for de grusomme cherroxene (som har sin misjon når det er slaps, jeg ser det...)?

Svar: fordi bhg-personalet dessverre er så late at de foretrekker "tråkk nedi de der selv" fremfor "jeg skal hjelpe deg med de to borrelåsene"...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 18:49   #18
Ema
Bør lage seg en tittel selv

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Jeg har også, i likhet med andre opplevd ALTFOR mange gang at bh.ansatte har bommet fælt på påkledning. Altså: hvor vanskelig er det å ta en tur ut å sjekke temperatur-vind o.l før de kler på barna våre? En dag jeg hentet lillejenta, så var det 5-6 + grader, hun hadde på seg vanlige klær, fleeceklær over det igjen og vinterdress. Hun gråt, var søkkvarm og ukomfortabel. Men hun er bare 1,5 år, så det er litt vanskelig for henne selv å si ifra. Det er nesten på grensen til det uansvarlige. Enda hun hadde masse annet hun kunne ha hatt på seg istedenfor. Jaja...hva skal man gjøre, da?

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 18:52   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

da jeg jobbet i barnehage var det mange av de ansatte som ikke tok av stive olabukser o.l. før de tok på utedressen. Og når det var kaldt tok de ulltøy utenpå stiv bukse.
det er dårlig påkledning det...

Hva nå vitsen er med å sende barn i ubrukelige bukser i barnehagen i utgangspunktet har jeg aldri skjønt. Dårlig foreldrepåkledning er det.

Gammel 01-11-07, 18:53   #20
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ema, her.

Jeg har også, i likhet med andre opplevd ALTFOR mange gang at bh.ansatte har bommet fælt på påkledning. Altså: hvor vanskelig er det å ta en tur ut å sjekke temperatur-vind o.l før de kler på barna våre? En dag jeg hentet lillejenta, så var det 5-6 + grader, hun hadde på seg vanlige klær, fleeceklær over det igjen og vinterdress. Hun gråt, var søkkvarm og ukomfortabel. Men hun er bare 1,5 år, så det er litt vanskelig for henne selv å si ifra. Det er nesten på grensen til det uansvarlige. Enda hun hadde masse annet hun kunne ha hatt på seg istedenfor. Jaja...hva skal man gjøre, da?

Stakkars liten. De minste burde de jo være ekstra påpasselige med. Greit at de kanskje ikke er så bevegelige og springer like mye rundt som de største, men det går jo ann å kle etter temperaturen. Det er en grunn for at jeg ikke har tatt med vinterdressen før nå, for jeg ser jo hvor lett det er for dem å bruke den, men nå er det rundt 0 om morgenen og lillebror er gjerne ute i 9-tiden. Men de kan jo ta på parkdress når det kommer utpå dagen og de går ut etter lunch, og heller ta tynt ulltøy under. Jeg lurer på hva de har på ungene når det er 10 minus, når de kler så godt på dem nå.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:19.