Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil vi ha det sånn? (Om halloween)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-07, 15:18   #1
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Sint!

Vil vi ha det sånn? (Om halloween)

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182651

Reportasje fra vg.no om pøbelstreker og hærverk over hele linja fra gårsdagens feiring av halloween. Jeg kjenner dette byr meg veldig imot, og jeg har fremdeles ikke forstått hva det er som er så bra med denne tradisjonen at vi absolutt skulle dra den inn i våre tradisjoner også.

Gammel 01-11-07, 15:20   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil vi ha det sånn?? Om halloween

Jeg tror det er et overfokus på dette fra pressens side.

Pøbelstreker skjer vær eneste dag uansett, og bør få konsekvenser.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:22   #3
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Syns Halloween er stas jeg)

Gammel 01-11-07, 15:22   #4
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Gammel 01-11-07, 15:31   #5
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Slik jeg har forstått det er pøbelstreker på halloween noe vi har feilaktig har innført i Norge i tro på at det er slik det gjøres der halloween kommer fra. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Halloween er helt greit, og jeg skjønner veldig godt at ungene syns det er moro. Men la nå bare de som ønsker å delta gjøre det (altså få besøk), og ikke tving det på alle andre. Jeg tror både foreldre og skole har en jobb å gjøre med å innprente ungene hvordan dette bør fungere. Pøbelstreker og herverk skal uansett ikke aksepteres.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:38   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil vi ha det sånn? (Om halloween)

Pøbelstrekene går åpenbart begge veier - fant denne i Aftenposten nå: Stappet kokt fisk i Halloween-barnas godteposer.

Gammel 01-11-07, 16:38   #7
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Her er de slemme episodene det rapporteres om større unger som rapper godteriet fra de mindre.

En ting jeg ikke forstår. Sender man ungene ut alene? Her var svigermor med, i bakgrunnen selvsagt. Man sender da ikke en 7 åring rundt alene i mørket??

Gammel 01-11-07, 16:46   #8
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Her er de slemme episodene det rapporteres om større unger som rapper godteriet fra de mindre.

En ting jeg ikke forstår. Sender man ungene ut alene? Her var svigermor med, i bakgrunnen selvsagt. Man sender da ikke en 7 åring rundt alene i mørket??

Joda, her går ungene alene, veldig mange av dem i alle fall...

Gammel 01-11-07, 16:54   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fortsatt et hus merket av fjorårets halloweenfeiring, fordi vi ikke hadde nok godteri til alle som ringte på. Ærlig talt, jeg gidder ikke bruke hundrevis av kroner på en tradisjon jeg strengt tatt ikke liker. Halloween er innføring av ekstra pøbelstreker, at det skjer pøbelstreker fra før er ikke et godt argument synes jeg. Man ønsker som oftest ikke mer av det man ikke liker.

Jeg har størst problem med Halloween fordi det er handelsstandinnført dag. Dagen er ikke en del av vår tradisjon, og grunnen til at man feirer Halloween er vel ganske lite kjent blant folk flest. At jeg synes det er direkte plagsomt med fjørti barn som ringer på og ubeskjedent tigger er en annen sak. I går slo vi av utelyset som et signal om at vi ikke ønsket besøk. Vi fikk allikevel besøk, og unger nærmest tigget desperat om å få noe. (Epler da? Har dere ikke nudler heller!?)

Gammel 01-11-07, 16:56   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde heller aldri sendt ut ungene alene på kveldstid i mørket, bankende på fremmede dører. Galskap!

Gammel 01-11-07, 17:15   #11
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sender aldri ungene rundt alene! jeg ble med dem!

Gammel 01-11-07, 17:25   #12
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det vanlige pøbelstreker å få hus og bil inngriset 31 oktober?

vi fikk det for 2 år siden, noen andre her i fjor og naboen i år.
Gøy jah,
NOT

Gammel 01-11-07, 18:16   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Pøbelstrekene går åpenbart begge veier - fant denne i Aftenposten nå: Stappet kokt fisk i Halloween-barnas godteposer.

Det var stygt gjort.

Joda, her går ungene rundt i vårt eget fredelige nabolag og har det moro alldeles alene.

Er det ingen av dere som husker hvor moro det var å leke ut i mørket som små da?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 18:34   #14
Maz
Pauset

Standard

Det er ikke noen unnskyldning for pøbelstreker uansett, mulig det er variasjoner fra sted til sted.

Dere overvurderer handelstandens innflydelse når dere sier dette er skapt av dem, det stemmer jo ikke. De er styrt av at barn og ungdom stadig ser amrikask film, tv og tegneserier og har et forhold til dette, og så etterspør de utstyr.

Det er mange ting som er langt mere inntektsbringende enn Halloween.

På samme måte tror jeg julebukk gåing tok seg opp i fjor etter Linus i svingen.

Gammel 01-11-07, 18:53   #15
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har da alltid visst hva Halloween var og så det ofte på TV i barndommen og ungdomstida uten at det var snakk om at vi skulle gå på dørene av den grunn. For noen få år siden eksploderte importen av haloweenartikler og det var da det tok av med haloweenfeiring her til lands.

Dette er jo et spørsmål om høna eller egget.

Det var langt mindre innflydelse fra den type ting for 20 eller 30 år siden, likevel vurderte vi å gå for 30 år siden. Kanskje måtte en ha foreldre som var mere vant med tanken først?

Er det det handelstanden som har funnet på karnevall også, for det har jo eksplodert med kostymer i butikkene også?

Handelstanden importerer ikke ting de ikke ser et behov for. De skaper ikke behov.

Husker forresten fra tantebarnet mitt at de laget egene valentines kort. Dette var da helt i startgropen for valentinesdag her i landet. Likefullt sier de at det er handelstanden som fant det på.

Det er lett å skylde på handelstanden.

Halloween er så kortvarig at det ikke er spesiellt lønnsomt heller. Hyllelivet er veldig kort for denslags. De fleste vil nå ha plassen for jul.

Gammel 01-11-07, 20:26   #16
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg jobber i hjemmesykepleien og de eldre gruer seg alltid til denne dagen.
Enkelte er livredde.
Så overfukusering vet jeg ikke om det er.
Litt for mange har sin historie og fortelle om halloween aften.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 21:08   #17
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Standard

Jeg jobber også i Hjemmesykepleien, å her synes di fleste av di eldre at det er koselig

Gammel 01-11-07, 21:32   #18
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Her hadde vi skumle unger på døra til laaaaaangt på kveld. Vi bor i et byggefelt, og de fleste vet hvor det bor noen med små barn. Når det plinger på døra hele kvelden, de siste kom vel rett før kl.23, og folk vet at vi har to små barn, da kjenner jeg at jeg blir litt irritert.
Når du i tillegg åpner døra, det står noen i stygge kostymer der og ikke sier noen ting, bare rekker frem en pose til å putte godterier i, da blir jeg ikke mindre grinete...

Ja, jeg sover lite om natten :trøtt: og humøret blir deretter.

Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 09:32   #19
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes ikke Halloween er noe stas. Utklednings- og festbiten er helt ok, og ganske morsom. Men denne pinlige tiggingen på dørene til folk er helt grusom.

For min del blir det for enkelt å bare stå og tigge i et mer eller mindre middelmådig kostyme. Hvis man går julebukk synger man gjerne en julesang og "gjør seg fortjent" til litt i kurven (ingen sang - ingen premie), samtidig som man fortsetter en lang norsk tradisjon. Halloween er en amerikansk tradisjon, og kan virke meningsløs og fremmed på mange. Og ja, jeg vet at det er "det samme" som Allehelgensaften - men vi kaller det ikke det. Det er den amerikanske Halloween vi feirer, og for min del blir det feil. Jeg kommer ikke til å oppfordre mine barn på noen som helst måte til å gå fra dør til dør og tigge "knask" og true med "knep".

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 09:44   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinlig tigging?

Jeg hørte aldri noe om tigging når det var snakk om jule/nyttårsbukk.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:33.