|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Kjedelig oversettelse av Afghanistan - hvor melder jeg fra?I går så jeg en enormt kjedelig film som het Harsh Times, men midt under filmen trodde jeg ikke mine egne øyne.
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Kjedelig oversettelse av Afghanistan - hvor melder jeg fra?Hvor så du den, da? Kino, tv?
![]() |
#4 |
kamerat
|
![]() Sv: Kjedelig oversettelse av Afghanistan - hvor melder jeg fra?Det så svært bevisst ut, spør du meg.
![]() |
#5 |
fri
|
![]() Sv: Kjedelig oversettelse av Afghanistan - hvor melder jeg fra?Ja, kanskje oversetteren rett og slett var så misfornøyd med betalingen og h*n tenkte: "Nå skal de se hvordan det går når man ikke har tid til å korrekturlese". |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Textrovert
|
![]() Sv: Kjedelig oversettelse av Afghanistan - hvor melder jeg fra?
Er det slikt man skal gjøre det, altså?
![]() |
#7 |
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Kjedelig oversettelse av Afghanistan - hvor melder jeg fra?Oj, her var det mange svar. Vi mistenkte at noen synes filmen var så kjedelig at de ville "sprite" den opp litt.
![]() |
#8 |
fri
|
![]() Sv: Kjedelig oversettelse av Afghanistan - hvor melder jeg fra?Det er store kvalitetsforskjeller på oversettelser av filmer. Sånn generelt sett så kan man si at TV-oversettelsene er best (NRK og TV2 er best, så kommer de andre kanalene), så kommer kino-oversettelsene og til slutt video-oversettelsene. De beste bruker profesjonelle oversettere som har tid til å sjekke ut skikkelig og korrekturlese, og i den andre enden av skalaen så finner man folk uten språkutdannelse, et par uker på språkreise kan være nok. Men man får gjerne det man betaler for. Jeg husker vi var på studiebesøk under oversetterstudiet hos et stort tekstebyrå, og de kunne meddele at til slutt ble "tvunget" til å levere A- og B-oversettelser, fordi mange ikke var villig til å betale for kvalitet, og dermed så gikk de til slutt (og motvillig) med på å levere oversettelser som var kjappere gjort, uten tid til research eller korrektur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Free Toy Inside!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjedelig oversettelse av Afghanistan - hvor melder jeg fra?Harsh Times m bl.a Christian Bale ble distribuert av Nordisk Film for Norge.
![]() |
|
|