|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Ta med Macintosh-computerenHms, jeg skriver at jeg har med Macen, sier det også.
![]() |
#4 |
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ta med Macintosh-computerenPå språkrådets sider står det:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Ta med Macintosh-computerenDet er vel best argumenter for å bruke bindestrek, siden det er en forkortelse. Og stor forbokstav, siden det er et egennavn. Mac-en, altså. Hvis man regner forkortelsen som så innarbeidet at man oppfatter det som et egennavn i seg selv, kan man vel forsvare å skrive Macen (men det er veldig åpent for misforståelser, synes jeg).
![]() |
#6 |
Endelig på vei oppover!
![]() ![]() |
![]() Sv: Ta med Macintosh-computerenMac-en.
![]() |
#7 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Ta med Macintosh-computerenOk da, jeg skal begynne å skrive Mac-en.
![]() |
#8 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ta med Macintosh-computerenJeg skriver med Mac'n. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
![]() Sv: Ta med Macintosh-computeren
Ytelsesmessig er de sidestilte i dag. Programvarene finnes til begge plattformer. Men Mac er generelt dyere, komponentene er som regel bare utviklet for Mac (har endret seg noe), og erfaringene med Mac i nettverk er som regel dårligere/mangefulle hos driftere, kontra PC. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() Sv: Ta med Macintosh-computerenKaller de "epppl'emaski'n" for å provosere Mace-nerdene på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
![]() Sv: Ta med Macintosh-computerenTror nok Mac sitt operativsystem er mer driftsikkert enn Windows. Det er vel det de selger mest på. Det og flott design, god grafikk osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
Min erfaring med begge OS er at filbehandlingen er enklere på PC enn på Mac. Mappestrukturen enklere å finne fram i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Live and let live
|
Haha, prøv å si det mens det er flere mac-eiere i rommet. Da får du samme svaret i kor fra alle.
![]() |
#16 |
Pauset
Jeg syntes mac er kjempetungvindt. Men det har jo med at jeg er reser i Windows. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Live and let live
|
Jeg var en recer i windows jeg også, og ville ikke ha mac, men så ble det til at jeg kjøpte det likevel, og det tok ikke lange stunden før jeg var frelst. "Hva gjør jeg når jeg skal få disse bildene over i bildebehandlingsprogrammet?" Svar; Jo, du bare markere mappen og trekker den bort til ikonet til bildebehanlingsprogrammet og slipper den der. (
![]() |
#18 |
Administrator
|
Hvordan filbehandling sikter du til her? For sluttbrukere så vil jeg si at Mac er mye enklere og mer oversiktlig, spesielt installering og fjerning av programmer. Trekk programmet til Programmer mappen for å installere, trekk til søppel for å slette.
Hvis en vil fikle med maskinvare, bygge sin egen maskin, så vil en PC/linux være best egnet til dette. Men om en, som jeg, bare vil leke med Operativsystem og programvare så er Mac-en overlegen. Brukervennligheten og god maskinvare fra Apple, kombinert med kraften og alle mulighetene fra UNIX/Linux (pluss Windows gjennom virtualisering). Nettopp på grunn av dette er Mac i dag en populær plattform for programmere (bortsett fra de som jobber eksklusivt med Windows).
Årsaken til at Mac-en ble en "typisk designmaskin" var jo at Apple helt fra starten av fokuserte på design i produktutviklingen sin, et grafisk grensesnitt der typografien var gjort riktig tiltrakk seg designbransjen. Microsoft lærte og kom etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
![]() Sv: Ta med Macintosh-computerenJeg er veldig opptatt av hva jeg faktisk TRENGER. Jeg trenger en pc som er driftsikker. I den forstand så mener jeg en pc som ikke ramler fra hverandre mitt i semesteret som den jeg har nå har gjort (knuger på lånepcen jeg har fått låne.. lengst mulig). Jeg trenger bare et middels minne og en ok prosessor. Selvfølgelig er det flott med det "siste" men det kommer ALLTID noe bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|