|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Flere trossamfunn skal få ha program på NRK ... og humanetikereJeg leste i lokalavisen at noen vil se på at flere skal slippe til i statskanalen. Pr. idag er det kun kristne som får ha andakt i radioen. Jeg syns det er kjempefint om flere trosretninger får tid i radioen. Vi er et flerkulturelt land og det bør gjenspeiles i statskanalen også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK... og humanetikereI min verden hadde det värt mer riktig å kutte ut andakten enn å slippe til flere religioner. Det kan väre nyttig og interessant å läre om andre menneskers tro, men forkynning og gudsdyrking er vel bare nyttig for de som allerede tror.
![]() |
#3 |
ræv med ører
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK... og humanetikereHelt på linje med søster.
![]() |
#4 |
Pauset
|
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK... og humanetikere
Det er jeg ikke enig i. Det er ikke bare snakk om å slippe til religioner, men også humanister. Vi er et samfunn med mange som tror på noe, og de som ikke tror eller som er åpen for at noe finns får også slippe til. Da har alle mulighet til å få fram sin tro, og vi kan også få en debatt om det å tro på noe eller å ikke tro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK ... og humanetikereJeg er også enig med Søster. Forkynning er ikke det spor interessant heller, det er derimot historie og fakta.
![]() |
#6 |
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK ... og humanetikerejeg synes det hadde vært veldig nyttig!! Det hadde kanskje blitt litt mer toleranse for de som har en annerledes tro/livssyn enn sitt eget..
![]() |
#7 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Det er jeg ehlt enig i!!! Forkynning har ikke noe i en statskanal å gjøre. Programmer som omhandler ulike trosretninger , bør det derimot være rom for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
Helt enig. Religion er en privatsak og jeg synes ikke forkynning fortjener plass i det offentlige rom. |
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK... og humanetikereJeg er på linje med Fnatten her, enda jeg er aldri så mye hedning. At ikke alle syns det er interessant er nå så sin sak (det er vel ikke SÅ mange som digger folkemusikktimen elller marsjprogrammer heller), men sensur av forkynnelse blir virkelig i overkant!
![]() |
#10 |
Passiv
|
For meg begynner ikke sensur før man aktivt går inn for å fjerne andakten. Det er allikevel vanskelig og aldri være inkonsekvent når det gjelder ytringsfrihet. I prinsippet er andakten en ytring som har livets rett. Liker man ikke det man hører kan man bare skru av - det samme som Finn Jarle Sæle burde gjort. Allikevel mener jeg andakter - uansett religion - er noe man selv burde oppsøke, og ikke få servert i fanget når man slår på radioen. Ikke fordi det provoserer meg, men fordi jeg mener det bør være et klart skille mellom offentlig og privat sfære når det gjelder religionsutøvelse. |
![]() |
![]() |
#11 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og ikke bare religiøs tro, men også forskjellige filosofiske retninger.
Joho. Det er mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK ... og humanetikereJeg mener å ha lest at cirka halparten av norges befolkning har en eller annnen form for tro. Da må det vel være greit å ha en daglig andakt på en av radiokanalene....
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
Unnsjyll!
![]() |
#14 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK ... og humanetikere
Enig med deg Go\jenta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
-
Det syns jeg høres fornuftig ut, og noe av det viktigste for en statlig finansiert almenkringkasting (som NRK) må jo være å slippe til forskjellige typer meninger og informasjon, særlig hvis de ikke er veldig populære; det populære slipper jo – rent tautologisk – til av seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK ... og humanetikereJeg tror ikke man kan si at HEF ønsker å svøpe landet i kjedsommelighet, men man ønsker bl. a. en skolehverdag hvor man ikke fremhever at kristendom er en sannhet. |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK ... og humanetikereHvis andakten skal være, synes jeg andre trosretninger skal få slippe til også. Ellers må jo alternativet være å kutte alt, også andakten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK ... og humanetikereSøster sa det bra.
![]() |
#19 |
Ustabil
|
![]() Sv: Flere trossamfunn skal få ha program på NRK ... og humanetikereNja. Tja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
"Angsten" mot forkynnelse har sin basis i et ønske om å redusere skoleverkets påvirkning av barnas tro. Tro/livssyn utvikles over tid, og er blant annet forankret i barnas verdisyn - hvor skolen jo er en viktig bidragsyter. Nettopp av den grunn er det viktig at skolen ikke skal forkynne da jeg mener dette er med på å viske ut grensene mellom fakta og fiksjon. Og ikke minst overstyrer det hva foreldrene måtte mene. Nå er selvfølgelig dette med forkynnelse noe overdrevet, med dette er et spørsmål om i hvor stor grad man ønsker at skolen skal være bidragsyter i utviklingen av barnas tro/livssyn, og jeg klarer ikke se det kontroversielle i å ha et religionsnøytralt fag også på barneskolen. Det er ikke skolens oppgave å lære barn "ret" tro. Dette har også FNs menneskerettighetskomité konkludert med. Jeg synes det er en selvfølge at religionsutøvelse ikke finner sted i skolen, og jeg ser helst at den også holdes vekke fra det offentlige rom generelt.
|
![]() |
![]() |
|
|