Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil se gjennom klærne dine før en flytur

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-07, 16:17   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vil se gjennom klærne dine før en flytur

Ville du syntes dette var uproblematisk eller ubehagelig?

Sitat:

- Du går inn i maskinen, løfter armene, og så blir det tatt et bilde av deg på tre sekunder. Operatøren ser kroppens konturer i sort hvitt. De ser også om det er noen gjenstander skjult under klærne , forteller Ole Folkestad, teknisk ansvarlig for security-utstyr i Avinor.

Personellet som ser de "avkledde" passasjerene, sitter i et eget rom, og kan ikke se dem ansikt-til-ansikt.

Hvor avslørende selve bildet er ville vi vel sett bedre fra andre siden, men det ser ganske detajert ut;

Jeg vet jammen ikke om jeg hadde gått gjennom en slik undersøkelse med hevet hode - selv om jeg ser nytteverdien av den. I allefall godt at de som gjennomlyser meg sitter i et annet rom.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:21   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil se gjennom klærne dine før en flytur

Nei, fader heller!

Gammel 11-11-07, 16:22   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, fader heller!

fader nei eller fader ja?

Gammel 11-11-07, 16:22   #4
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns dette er latterlig og vurderer å kle meg naken i neste sikkerhetskontroll, om ca 10 dager, for å protestere mot dette.

Nei, jeg gjør nok ikke det, men jeg syns vel at når de først skal gå til dette skrittet, hva blir det neste? Og en svær kniv på ryggen!? Jeg piper hver gang, selv om jeg tar av både sko, yttertøy og annet dilldall jeg har hengende på meg.

Gammel 11-11-07, 16:24   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes kontrollene nå går over alle støvleskaft. Det tar en evighet uansett hvor man skal. Jeg ser ikke nytten av dette her.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:24   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Er det skadelig for gravide?

Gammel 11-11-07, 16:25   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes kontrollene nå går over alle støvleskaft. Det tar en evighet uansett hvor man skal. Jeg ser ikke nytten av dette her.

Men dette tar vel kortere tid enn kontrollene som er nå - eller kommer denne i tillegg til all annen supergrundig sjekking?

Gammel 11-11-07, 16:27   #8
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hadde ikke brydd meg. Sikkert værre for de enn for meg.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:29   #9
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Men dette tar vel kortere tid enn kontrollene som er nå - eller kommer denne i tillegg til all annen supergrundig sjekking?

Jeg tenkte det samme. Hvis det betyr at det tar kortere tid, så er det greit for min del.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:30   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Hadde ikke brydd meg. Sikkert værre for de enn for meg.

Hva hvis du kjente de som satt på andre siden og "så deg"?

Gammel 11-11-07, 16:30   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg tenkte det samme. Hvis det betyr at det tar kortere tid, så er det greit for min del.

Ja da forandrer jeg mening med én gang.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:31   #12
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det sto jo i artikkelen at de som ser på bildene sitter et annet sted, altså at de ikke vet hvem de ser bilde av.

Gammel 11-11-07, 16:32   #13
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da får en bare smile pent, og la det stå til. Blir det noe som skjer,har vi ikke noe vi skulle sagt alikevel.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:33   #14
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Det sto jo i artikkelen at de som ser på bildene sitter et annet sted, altså at de ikke vet hvem de ser bilde av.

Vil man ikke se ansiktet til den som blir gjennomlyst? *vil se andre siden av dette røntgenbildet*

Gammel 11-11-07, 16:35   #15
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Standard

Vil man ikke se ansiktet til den som blir gjennomlyst? *vil se andre siden av dette røntgenbildet*

"Personellet som ser de "avkledde" passasjerene, sitter i et eget rom, og kan ikke se dem ansikt-til-ansikt."

Regner med at ansiktet er rimelig ugjenkjennelig på et sånt bilde?

Gammel 11-11-07, 16:36   #16
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Hadde jeg hatt så spenstig rumpe som den på bildet hadde det ikke gjort noe.

Men, helt alvorlig, så synes jeg ikke noe om det. Det har kanskje med selvfølelsen å gjøre, men kroppen min er min og å måtte "vise meg fram" på den måten for å sette meg på et fly er litt drøyt.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:36   #17
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil tro at dette kommer i tillegg, og ikke i stedet for metalldetektoren...

Gammel 11-11-07, 16:37   #18
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Regner med at ansiktet er rimelig ugjenkjennelig på et sånt bilde?

Hvem vet, rumpa er det ikke .

Gammel 11-11-07, 17:56   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Jeg er ambivalent.

På den ene siden er det verdt litt mild fornedring hvis det forhindrer mer terrorisme ved hjelp av fly.

På den andre siden er jeg lite lysten på at et hvilket som helst menneske ansatt i sikkerhetskontrollen skal se meg netto. Hva skjedde med "dinner and a movie"?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 17:59   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten; hva om et slikt opptak finner veien ut i media/på nett?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.