|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidI dag var det et intervju med økonomiprofessor Karen Helene Ulltveit-Moe i Dagbladet, jeg har ikke fått lest det, men har lest satelittsakene i Aftenposten og VG. Hun sier blant annet dette:
Jeg syns dette er å vri problemstillingen og begynne i feil ende. Jeg personlig reagerer ikke på at hun ikke ønsker å være hjemme med barnet lenger, men at ingen av foreldrene ønsker å være hjemme hele permisjonstiden. Jeg syns tid er noe man bør ta med i beregningen når man får barn, tross alt.
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg er enig med du.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg er enig med deg glitter - spesielt på det siste. Jeg tror for mange foreldre ikke tar innover seg at det tar tid å få barn. |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg reagerte også på dette oppslaget. Permisjonen er slik jeg forstår det like mye for barnets skyld som for foreldrene og gir foreldre en mulighet til å være hjemme med barnet sitt. Hvis det ikke passer foreldrene å ta ut permisjon, så er vel det noe de må ordne med selv i tilfellet. Ikke noe samfunnet skal betale for. Eller er jeg streng nå? |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstid
Nei, der synes jeg du legger skylden på feil person. Ulltveit-Moe har sin ærlige mening som jeg ikke er enig i, men det er da legitimt at hun hevder sin mening. |
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
Det er jeg helt enig med deg i. Jeg syns også det er snodig at ingen av avisene tar en prat med mannen hennes, og hører hvorfor han ikke "kan" være hjemme. Det befester jo akkurat det hun sier; at ingen reagerer på at menn ønsker å fortsette en hektisk karrierehverdag etter at de har fått barn.
![]() |
#7 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidTror vi er på linje her Glitter. Jeg synes at man bør innse at barn krever tid, og har rett på det. En av foreldrene må derfor kunne være hjemme, hvem av dem det er bør vel til en viss grad kunne reguleres av familien selv, men her er jeg usikker. Statistikken viser jo klart at mor stikker av med størsteparten av permisjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidI Oslo er det så vidt meg bekjent ingen kommunale barnehager som tar i mot barn under året, så sant det ikke er noe speiselt. Studentbarnehagene gjør det.
![]() |
#10 |
Peppy!
|
![]() Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg stusset også på dette. Det hun sier er jo at permisjonen er til for foreldrene, og at denne må kunne få byttes ut hvis man heller vil løse familiesituasjonen på en annen måte. Jeg synes vel egentlig permisjonstiden er vel så mye barnets, og at permisjonsreglene ikke kun bør eksistere for å håndtere likestillingsproblematikken. Jeg skjønner at vi ikke alle tenker likt, og at det nok er tilfeller der verken mor eller far ønsker permisjon i et helt år. Jeg er av den (naive?) oppfatning at dette er såpass sjelden at man neppe trenger en egen ordning for å fange opp de som ikke vil være hjemme med barnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Ja, da får vi jo likestilling "feil" vei, kvinner som ønsker å ta ut hele permisjonen kommer til å få kommentarer slik menn får i dag.
![]() |
#12 |
Passiv
|
Joda, det er en god del kommunale barnehager i min bydel som har barn fra 0-6 år. Tass går i en av dem. |
![]() |
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
Njah, kanskje litt vel hardt av meg å ta alt utover henne, men slike holdninger ødelegger for de mange - som Monsoon er inne på.
![]() |
#15 |
På vei
![]() Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg syns det er merkelig å si at man vil bytte ut permisjonstiden med penger. Fødselspermisjonen har man jo nettopp for å få tid med barna! Jeg våger faktisk å gå så langt som å si at dersom et par ikke har tid til å være hjemme i 10 måneder til sammen med et lite barn så bør de faktisk vurdere om de bør ha barn. Barn krever tid. For barnas skyld må man bruke tid sammen med dem. Og går man tilbake i jobb før permisjonstiden er ute og man dermed har behov for barnepass, vil jeg tro at de som velger den løsningen faktisk har råd til å betale barnepass. Den økonomiske støtten man får under fødselspermisjonen kan ikke sidestilles med støtte til barnepass! Dersom hun mener det, virker det på meg som hun ikke helt har skjønt poenget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Men først, kaffe!
Veldig viktig poeng! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
En som trener
|
I vår bydel er det bare et par barnehager som tar inn barn under 1 år. Og jeg kan ikke tenke meg det er lett å få plass der.
Jeg er enig med deg i det jeg har uthevet, men jeg synes det er et valg foreldrene skal få ta selv. Ikke staten, ikke politikere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Ja, det syns jeg faktisk. Er det slik at ingen av foreldrene kan ta permisjon bør man vurdere om det er riktig tidspunkt å få barn på.
Nå skjønner jeg ikke helt hvor du vil hen? Tenker du på kontantstøtten? Jeg diskuterer i allefall permisjonstiden, ikke tiden etter permisjonstiden.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidDet jeg reagerer på i teksten, er når hun sier: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|