|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Kjønnsdeling i skolen - jentene har håndarbeid mens guttene har sløydSjekk denne saken her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2103284.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Kjønnsdeling i skolen- jentene har håndarbeid mens guttene har sløydMin klasse ble delt på kjønn i håndarbeid og sløyd timene på barneskolen, men vi fikk da i det minste ha begge delene. Bakgrunnen for denne delingen var at da kunne læreren lettere ta opp kjønnsspesifikke tema som menstruasjon o.l. for jentene. Hva guttene evt tok opp i sine timer aner jeg ikke. Men det var for så vidt greit nok, jeg reflekterte ikke noe videre over det. Men jeg reflekterte i grunnen veldig lite over veldig mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kjønnsdeling i skolen - jentene har håndarbeid mens guttene har sløyd:shock: Helt greit at klassen innimellom deles på kjønn, men begge gruppene bør få både sløyd og tekstilforming (som det vel egentlig heter). Læreplanen sier vel sikkert også at dette er noe elevene skal ha?
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjønnsdeling i skolen - jentene har håndarbeid mens guttene har sløydJeg hadde det slik på ungdomskolen, men jeg blånektet og fikk ha sløyd. Da snakker vi ca 1980-82. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Kjønnsdeling i skolen - jentene har håndarbeid mens guttene har sløydDet blir litt spesielt synes jeg, som å gå mange år tilbake i tid. Rart ikke konflikter kan løses på andre måter?
![]() |
#7 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Kjønnsdeling i skolen - jentene har håndarbeid mens guttene har sløydJeg hadde både sløyd og håndarbeid da jeg gikk på barneskolen på slutten av 1970-tallet. Ja, da jeg ble eldre og begynte på ungdomsskolen hadde jeg også både håndarbeid og sløyd. Hadde det vært opp til meg hadde jeg nok bare hatt sløyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Kjønnsdeling i skolen - jentene har håndarbeid mens guttene har sløydDette var virkelig helt tullete. Klarer ikke engang begrunne det med annet enn |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Kjønnsdeling i skolen - jentene har håndarbeid mens guttene har sløydJeg har ikke noe imot delte klasser i noen sammenhenger, men jeg har MYE i mot at de ikke skal få den samme undervisningen. Selv hadde jeg blitt rimelig muggen om jeg hadde måttet ha håndarbeid hele tiden, og aldri fått lekt med sviapparat og hammere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Kjønnsdeling i skolen - jentene har håndarbeid mens guttene har sløydVi hadde delt håndarbeid og sløyd da vi gikk på barne- og ungdomsskolen. Nå skjønner jeg jo hvorfor håndarbeidslæreren vår tok opp mensen og sånt i de timene
![]() |
#13 |
Pauset
|
![]() Sv: Kjønnsdeling i skolen - jentene har håndarbeid mens guttene har sløydJeg gikk ut av ungdomsskolen i 1980. I barneskolen hadde vi både sløyd og håndarbeid alle sammen. Da jeg flyttet sørover og begynte på ungdomsskolen hadde jentene bare håndarbeid og guttene sløyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Kjønnsdeling i skolen - jentene har håndarbeid mens guttene har sløydVi var bare fem elever i klassen på barneskolen.
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Kjønnsdeling i skolen - jentene har håndarbeid mens guttene har sløyd
![]() |
![]() |
|
|