|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Foreldre må slutte å svikte ungene sinehttp://www.ostlendingen.no/article/2...8/1015/FORSIDE |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Foreldre må slutte å svikte ungene sineJeg er lærer på videregående, og jeg er til dels enig med "den gamle". Enkelte foreldre ser på barna sine som voksen i det de avslutter ungdomsskolen - jeg tror mange gjør en stor bommert. De alle fleste barn trenger foreldrene sine til de er godt over myndighetsalder. Noen får alt for mye frihet i forhold til hva de er moden for å takle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Foreldre må slutte å svikte ungene sineJeg ser det samme som Liven i jobben min som lærer i videregående skole. Veldig mange foreldre slutter å følge opp ungene sine når de begynner hos oss, og en ungdommer del takler ikke den friheta. De ender opp med å rote bort årene hos oss pga mye fravær eller ingen innsats. Vi arrangerer foreldremøter både i første og andre klasse (elevene begynner å fylle 18 etter jul i andre), og det er labert oppmøte. De som møter, er stort sett foreldrene til de elevene det ikke er noen problemer med. Foreldrene til dem det går galt med glimrer med sitt fravær. Jeg tror mye av årsaken til problemene ligger der.
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Foreldre må slutte å svikte ungene sine
Jeg kan desverre bare signere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Foreldre må slutte å svikte ungene sineMange barn blir vel litt vel mye dullet med og ordnet opp for mens de vokser opp, og er ikke utrustet til å takle det ansvaret som følger frihet. Jeg synes det er mildt sagt underlig da jeg ser og hører om sekstenåringer som får lov til å reise på heisatur til syden, men ikke greier å holde oversikt over leksene sine eller å lage middag. Jeg ser det i barnehagen også, noen foreldre synes det er så fælt at femåringen skal på skolen til høsten, og tviholder på "babyen" sin så lenge som mulig. Noen av barna på førskolegruppen er så lite selvhjulpne at det er en gru. Nå roter jeg meg helt bort her, og aner ikke om noen greier å følge tankegangen min i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
© All rights reserved
|
Ja, det får jeg da inderlig håpe. De er fremdeles barn når de er 16-17 år. Ikke småbarn, selvsagt, men likevel barn som trenger at foreldrene ser dem, hører på dem, følger med dem, tar dem litt "i ørene" (om det trengs) og ellers ser etter at de takler den friheten de gradvis får for å klare seg som selvstandige voksne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Absolute Beginner
|
Her vi bor (og sikkert veldig mange andre steder) er det mange ungdommer helt ned i 13-14 år som henger nede i sentrum hele ettermiddagen og til langt på kveld. Jeg tror ikke foreldrene har særlig stor oversikt over hva de holder på med, men det er jo skummelt å anta. Siden de som regel henger på bensinstasjonene og kioskene i sentrum kan ikke foreldrene unngå å se dem på vei hjem fra jobb, eller da de handler f.eks, og de må jo se at mange av de veldig unge jentene er sammen med gutter på godt over 20. Og det er sjelden noen intelligente eller hardt arbeidende typer kan du si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Foreldre må slutte å svikte ungene sineJeg tror nå ikke nødvendigvis det er de som "duller" med barna sine er de som melder seg helt ut etter konfirmasjonen. Da er jeg mer betenkt på de som synes det er helt ok at 4 åringen vandrer rundt alene uten noen slags "kontroll" på hvor barnet er eller hva det gjør. Om du ikke er mer engasjert når ungen er 4 år, blir du ikke mer engasjert når barnet er 16. Sist redigert av Maz : 25-11-07 kl 23:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du mener vel enkleste ?
![]() |
#11 |
© All rights reserved
|
Jeg ringer hver enkelt forelder og spør om de ikke har fått innkallelsen og om de ønsker en samtale? Dersom de ikke ønsker det, så er det trist, men greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Foreldre må slutte å svikte ungene sineJeg er engasjert i natteravn-ordningen, og natt til søndag var jeg ute til klokka tre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Foreldre må slutte å svikte ungene sineDette tror jeg skjer overalt og ikke bare på bygdene, desverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
© All rights reserved
|
Helt enig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Foreldre må slutte å svikte ungene sineBåde min mann og jeg har vært natteravn i mange år. Det er skremmende hvor mange unge som "raver" beruset i sentrum i helgene.
![]() |
![]() |
|
|