|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: TerraJeg syntes ikke det når saken kom, men etter hvert har det jo kommet frem at Terra har drevet virksomhet som ikke hører hjemme i finansverdenen. Riktignok har kommunene vært utrolig naive og dumme men her har de faktisk blitt lurt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
lykkelig
|
![]() Sv: TerraMen er det ikke opplagt at hvis man invisterer i fond/aksjer eller liknende, så er det alltid en risiko forbundet med dette? Selv om det mye omtalte teksten på engelsk ikke ble oversatt til norsk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Peppy!
|
![]() Sv: TerraVel, det er jo forbudt å markedsføre hedge fonds i Norge, så Terras overtramp bør ikke alene belastes kommunene. Jeg er spent på å se hva som skjer nå som Terra Securities er slått konkurs. Dersom obligasjoene selges i dag vil tapet stå til ca 300 MNOK. Worst case var det snakk om nærmere 1 milliard. Det kan vel tenkes at kommunene prøver seg på sparebankene, men jeg tipper pengene tapes i dag. Det er ikke greit å svindle, men det er ikke greit å være dum heller. Jeg håper det nå kommer en skikkelig debatt rundt kommunenes hjemmel til å forvalte sine midler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Peppy!
|
![]() Sv: Terra
De har blitt forvillet til å tro at risikoen var lavere enn den faktisk var. Det er utrolig komplekse produkter, og ikke egnet for uprofesjonelle investorer. Kredittilsynet har jo også konkludert med at produktene ikke var egnet til kjøperen her, og det er brudd på god forretningsskikk. Det er klart at det er risiko forbundet med å investere penger utenfor bankkontoen, men det får da være grenser for hvor komplekse investeringer man skal pushe på sine kunder. Det ser ut til at hele salgsprosessen bærer preg av kjepphøye meglere som har snakket kommunefolket trill rundt. Uetisk, må vi vel kalle det. I tillegg er det altså ulovlig å markedsføre hedge funds i Norge, og dersom det konkluderes med at obligasjonene kommer inn under denne kategorien så er det i hvert fall uetisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
lykkelig
|
Takk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: TerraJeg har sett nyhetene på formiddagen i dag, og nå har saken "løst seg" selv.
![]() |
![]() |
#8 |
lykkelig
|
Det er det jeg mener også, selv om jeg tildels er enig i Monsoon og. Sist redigert av Knerten : 28-11-07 kl 12:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Smugleser
|
![]() Sv: TerraIkke alle kommuner kan regnes som profesjonelle, dessverre. Det er et argumenter for å sørge for at det er færre småkommuner, hvilket kanskje kan medføre et større befolkningsgrunnlag for å ha mer kompetanse hos de kommunale organene.
![]() |
#10 |
Peppy!
|
Jeg er ikke enig i at kommuner nødvendigvis er profesjonelle investorer. Det er ikke investeringer som er deres virksomhet. Det er vel det som betegner en profesjonell investor.
Som profesjonell investor nevnes bl a banker og verdipapirfond. Det er stor forskjell på slike foretak og kommuner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Peppy!
|
Det er vel fordi all virksomhet opphører, og inntektene vil fra dag 1 bli lik null. Antar jeg. Du har vel knapt mulighet til å ta telefonen i meglerforetakene når konsesjonen er inndratt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: TerraEn ting er at Terra har handelt på kanten av loven, en annen er at kommunene har da rådmenn og en administrasjon som bør vite bedre. Jeg forvente at det også må rulle hoder i kommuneadministrasjonen i de kommunene som har vært med på dette kjøret.
![]() |
#13 |
Smugleser
|
Jo, greit at de ikke vil ha inntekter fremover på nye salg, men vil de ikke ha løpende inntekter på allerede inngåtte avtaler? De hadde jo konsesjon da. Og har de ingen egenkapital? Insolvens betyr jo at selskapet må ha mer gjeld enn eiendeler, og at det ikke har mulighet til å dekke sine løpende forpliktelser.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
Her er jeg hjertens enig med deg.
![]() |
![]() |
#15 |
Har fått viljen sin
|
Jeg ble lettere oppgitt og sjokkert da jeg hørte en av ordførerne si at de ikke fikk lov å råføre seg med andre før de investerte. At det var en del av dealen. Hvem svarte går med på en slik avtale? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Peppy!
|
Jeg tror ikke de vil ha inntekter på inngåtte avtaler, ettersom jeg antar deres omsetning kommer fra kurtasje, som de ikke kan heve nå som konsesjonen er inndratt. De har vel egenkapital, men et kjapt blikk på regnskapet gir inntrykk av at de har høy kortsiktig gjeld. De vil kanskje få likviditetsproblemer dersom all kurtasje forsvinner med umiddelbar virkning? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: TerraDenne saken har mange triste omstendigheter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Smugleser
|
OK, dersom ikke kurtasjen kan tas inn uten bevilling så skjønner jeg litt mer.
![]() |
#19 |
Smugleser
|
![]() Sv: TerraNå ser Dagbladet (!) og bostyret ut til å løfte min "seigmannfølelse":
![]() |
#20 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
|
|