Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Data inn i barnehagen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-07, 19:10   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Data inn i barnehagen

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt. Hvorfor i all verden skal man lære å bruke data i barnehagen?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:16   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Data inn i barnehagen

I vår barnehage bruker de også data, jenta vår på 3 år viser foreløpig ikke så stor interesse, men den dagen hun gjør det, kommer jeg til å følge opp hjemme. Hvorfor er det så galt å lære det i barnehagen? Det er førskolebarna som er mest ivrige og når de begynner på skolen er det vel lagt opp til at "alle" har data?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:17   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt. Hvorfor i all verden skal man lære å bruke data i barnehagen?

Hvorfor ikke?

Gammel 30-11-07, 19:19   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Fordi vi er så dårlige foreldre at hun bruker det hjemme, så jeg hadde satt pris på at bhg ga de tilbud som vi ikke maktet å gi dem hjemme.

Gammel 30-11-07, 19:23   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er man dårlige foreldre hvis man lar barna bruke pc hjemme?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:28   #6
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Kanskje når de er 1 og 3 år? Og man ikke orker å følge med på dem?

Gammel 30-11-07, 19:30   #7
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Bortsett fra å ødelegge utstyr, er det vel begrenset hva en ettåring får til på data.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:31   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vår barnehage har hatt data i mange år (minst fem). Jeg har ingen dårlige opplevelser knyttet til det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:36   #9
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde ønsket meg at de brukte data i bhg, f.eks enkle skriveprogram og pedagogiske program. Vi hadde fosterbarn for noen år siden, og den bhg fosterbarnet gikk i fikk til dette med data kjempebra. I bhg til sønnen vår har de en pc, og nesten ingen av de ansatte kan databruk. Nå blir det litt på siden, men jeg kunne tenkt meg at alle skriv og planer kom på mail til foreldrene også istedet for alt papiret.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:36   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Så bra da å høre at man ikke har negative opplevelser knyttet til data i barnehagen. Da er det nok bare min konservatisme som slår til. Fordommer skal forhåpentligvis falle.

Gammel 30-11-07, 19:44   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det står i rammeplanen at barna skal lære seg å bruke IT.

Tenk for eksempel hvor mye glede og nytte et barn kan ha av å få ta bilder selv med digitalkamera for å så laste de inn på pcen og bearbeide de/skrive ut/vise frem.

Spill på pcen har jeg sett blir brukt under fri lek. Synest det går helt greit jeg i kontrollerte mengder.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:45   #12
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er fint at de har data i barnehagen, men setter størst pris på at de gjør datastunden til en sosial stund, og ikke en en-manns greie i sin egen lille verden.

Gammel 30-11-07, 19:47   #13
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Satser på at jeg kommer til å bli positivt overrasket da.

Gammel 30-11-07, 19:50   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skal man ikke det? Jeg vet ikke hva de gjør i vår barnehage, men jeg har i alle fall kronisk dårlig samvittighet for at vi lar våre førsteklassinger bruke data for lite.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:54   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jeg ser ikke helt hvilken nytte barna har av å lære å bruke data før de kan lese og skrive og regne. Jeg synes det er basiskunnskaper som må være på plass før man introduserer data, og er redd at data skal "stjele" av tiden som kunne vært brukt på opplæring i det jeg ser på som grunnleggende ferdigheter.

Gammel 30-11-07, 19:55   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I barnehagen til jentene tar de digitale bilder. En av oppgavene de har i årsplanen er at hver av barna skal lære å opprette en egen mappe og å flytte de bildene de helst vil ha over i den. Så brenner de CD med de bildene så vi får den. De synes det er veldig gøy, og det er på ingen måte slik at de sitter foran PCen så lenge at det gjør noe. Det er kun for å lære bittelitt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 20:02   #17
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

De sier at barn som lærer å skrive litt på pcen lærer å skrive tidligere enn barn som bare skriver for hånd. Noe som er innlysende da man slipper finmotorikken.

Jeg tror at barn som vokser opp nå har stor nytte av å lære seg data. Men det må ikke gå ut over den vanlige undervisningen, men i barnehagen er det ikke undervisning i den forstand.

Vi har rammeplanen som sier hva barna skal bli kjent med. It er et av disse punktene. It er jo kjempespennende for barna og lærer de det tidlig har de store fordeler senere når det kommer til andre områder.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 20:05   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Databruk er vel en av de de grunnleggende ferdighetene.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 20:05   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg ser ikke helt hvilken nytte barna har av å lære å bruke data før de kan lese og skrive og regne.

Det er mange ting man kan gjøre med en datamaskin uten å kunne lese og skrive (for ikke å snakke om regne; det er det sjelden jeg har bruk for selv når jeg bruker en datamaskin ). Nytten kan jo være å bli vant til å bruke dataverktøyer, mus og skjerm, og det tror jeg, som Bergljot, må regnes som en grunnleggende ferdighet nå for tiden. Men det er jo heller ikke noe krav at alt i barnehagen skal være målbart nyttig heller, og at det kan være morsomt og sosialt og nok en måte å kunne være kreativ på, skulle jo være åpenbart.

Det å se på bilder på en skjerm er jo minst like morsomt som å se på dem i en bok (vi brukte Google Image Search som "billedbok" for poden fra han var rundt ett, og søkte opp alt mulig han hadde lyst til å se), og hvis man kan flytte rundt på dem eller forandre og tegne på dem - eller lage egne tegninger i f.eks. Paint, for den del - så er jo det bare nok en morsom "formingsaktivitet", på linje med å klippe og lime og tegne på papir. Og hvis man tar utgangspunkt i bilder av barna selv, eller bilder barna tar selv, som emm sier, så er det jo ekstra morsomt. Og så finnes det mange lek-og-lær-spill som er mer "førskoleaktige" og fine til å leke med bokstaver og tall og kjenne igjen bilder og slikt.

Jeg synes ikke det gjør noe at de ikke bruker datamaskin i podens friluftsbarnehage (vi valgte jo friluftsbarnehage nettopp fordi det er friluftsaktiviteter vi er minst flinke til selv), men jeg ser ingen grunn til å være mer skeptisk til at de bruker datamaskin enn til at de bruker fotoapparat - eller bøker, for den del.

Gammel 30-11-07, 20:06   #20
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ina, her.

Nå blir det litt på siden, men jeg kunne tenkt meg at alle skriv og planer kom på mail til foreldrene også istedet for alt papiret.

I vår barnehage kommer alt på mail, og ukeplaner kan vi laste ned på hjemmesiden. Der ligger det også rapporter om hva som skjer og bildealbum. Kjempekjekt!

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.