|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Data inn i barnehagenI vår barnehage bruker de også data, jenta vår på 3 år viser foreløpig ikke så stor interesse, men den dagen hun gjør det, kommer jeg til å følge opp hjemme. Hvorfor er det så galt å lære det i barnehagen? Det er førskolebarna som er mest ivrige og når de begynner på skolen er det vel lagt opp til at "alle" har data? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Data inn i barnehagen
Hvorfor ikke?
![]() |
#7 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Data inn i barnehagenBortsett fra å ødelegge utstyr, er det vel begrenset hva en ettåring får til på data. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Data inn i barnehagenVår barnehage har hatt data i mange år (minst fem). Jeg har ingen dårlige opplevelser knyttet til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Data inn i barnehagenJeg hadde ønsket meg at de brukte data i bhg, f.eks enkle skriveprogram og pedagogiske program. Vi hadde fosterbarn for noen år siden, og den bhg fosterbarnet gikk i fikk til dette med data kjempebra. I bhg til sønnen vår har de en pc, og nesten ingen av de ansatte kan databruk. Nå blir det litt på siden, men jeg kunne tenkt meg at alle skriv og planer kom på mail til foreldrene også istedet for alt papiret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Øyboer
![]() Sv: Data inn i barnehagenDet står i rammeplanen at barna skal lære seg å bruke IT. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Data inn i barnehagenJeg synes det er fint at de har data i barnehagen, men setter størst pris på at de gjør datastunden til en sosial stund, og ikke en en-manns greie i sin egen lille verden.
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Data inn i barnehagenHvorfor skal man ikke det? Jeg vet ikke hva de gjør i vår barnehage, men jeg har i alle fall kronisk dårlig samvittighet for at vi lar våre førsteklassinger bruke data for lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Data inn i barnehagenJeg ser ikke helt hvilken nytte barna har av å lære å bruke data før de kan lese og skrive og regne. Jeg synes det er basiskunnskaper som må være på plass før man introduserer data, og er redd at data skal "stjele" av tiden som kunne vært brukt på opplæring i det jeg ser på som grunnleggende ferdigheter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Data inn i barnehagenI barnehagen til jentene tar de digitale bilder. En av oppgavene de har i årsplanen er at hver av barna skal lære å opprette en egen mappe og å flytte de bildene de helst vil ha over i den. Så brenner de CD med de bildene så vi får den. De synes det er veldig gøy, og det er på ingen måte slik at de sitter foran PCen så lenge at det gjør noe. Det er kun for å lære bittelitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Øyboer
![]() Sv: Data inn i barnehagenDe sier at barn som lærer å skrive litt på pcen lærer å skrive tidligere enn barn som bare skriver for hånd. Noe som er innlysende da man slipper finmotorikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Data inn i barnehagenDatabruk er vel en av de de grunnleggende ferdighetene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
flisespikker
|
Det er mange ting man kan gjøre med en datamaskin uten å kunne lese og skrive (for ikke å snakke om regne; det er det sjelden jeg har bruk for selv når jeg bruker en datamaskin
![]() |
#20 |
--
|
I vår barnehage kommer alt på mail, og ukeplaner kan vi laste ned på hjemmesiden. Der ligger det også rapporter om hva som skjer og bildealbum. Kjempekjekt! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|