|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hva er drivkraften? Gro og PepsiVar det flere som fikk "også du min sønn, Brutus-følelsen" da nyheten om at Gro Harlem Brundtland er betalt rådgiver for Pepsi kom ut idag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er drivkraften? Gro og Pepsi.Kanskje hun trenger pengene? De fleste er jo til salgs om prisen er høy nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Hva er drivkraften? Gro og Pepsi.Jeg vil tro at dette er et utslag av samme tankegang som gjorde at norske kommunister vervet seg i millitæret på 60 tallet (nå er jeg på tynn is, angående tidsbestemmelsen!?), de ønsker å bekjempe systemet innenifra.
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva er drivkraften? Gro og PepsiJeg har ingen tro på at det er idealistiske årsaker til at Gro stiller opp som ernæringsalibi for Pepsico. Jeg tror intet mindre enn at hun fullstendig mangler integritet i denne saken.
![]() |
#5 |
Pauset
Hvor: In Town!
![]() Sv: Hva er drivkraften? Gro og PepsiHvis jeg ikke tar helt feil så distribuerer Pepsico også Quaker bla, som er frokostblandinger osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hva er drivkraften? Gro og PepsiHun sitter i det generelle Health & Wellness Advisory Board til Pepsico.
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva er drivkraften? Gro og PepsiDet må da vel være positivt at mennesker med tyngde kan rådgi sukkerselskaper, slik at de kanskje unngår enda mer usunne produkter.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er drivkraften? Gro og Pepsi
Det er å håpe at dette er slik vi skal se på det. Men jeg må si at jeg er like skeptisk som flere over her. Frokostblandinger er ikke produkter jeg har veldig mye større "respekt" for enn pepsi, for å si det sånn. |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
Ser ikke at det er negativt jeg? Tror dere virkelig hun sitter der og går god for produktene deres, og råder de til å pøse på med sukker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
Det handler vel om en generell frykt for hva selskaper med stor makt kan gjøre med pengene sine. Det fins jo mange eksempler på bl.a forskning som er styrt av de som både sitter med pengesekken og økonomiske interesser i produktene som forskes på. Dessuten syns jeg personlig det er forunderlig at hun velger å bruke kreftene sine innenfor ett enkelt - og meget kommersielt -selskap. Det å bytte roller slik skaper ikke automatisk tillit - tvert imot - og jeg syns det er riktig at det settes et skeptisk lys på det. Om det viser seg at hun faktisk gjør noe for produktutviklingen i forbrukernes interesse er ingenting bedre enn det. |
![]() |
![]() |
#11 |
Etylbarbital
Jeg tror ikke Pepsico har noen ambisjoner om å redusere salget av sukkerbrus. Jeg tror hun utelukkende er der som et alibi for at de tar ernæring for alvor - ikke minst at det går an å være et sunt individ med høyt inntak av sukker så lenge individet tar fysisk aktivitet på alvor.
![]() |
#12 |
Pauset
Enig i alt her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
Jeg syntes ikke man skal slutte å selge sukkerbrus jeg da. Syntes det får være et alternativ som alt annet. Men jeg syntes det bør fokuseres mer på sunnere produkter i feks reklame. Og at det ikke skal bli et svinedyrt alternativ. Øker etterspørselen så vil også prisene synke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hva er drivkraften? Gro og PepsiDet er ikke Gro sin medvirkning i seg selv - det er jo selve opprettelsen av Health & Wellness Advisory board som er selve sunnhetsalibiet til Pepsico. Det er mange andre giganter som har gjort det samme som en respons på økende fokus og press fra myndigheter og samfunn på overvektsproblematikken - deriblant McDonalds og Kraft. I tillegg til hatteblanding så er det jo legitime spørsmål: Kommer maten til å bli sunnere (Pepsico: Kommer brusen til å inneholde mindre sukker) og kommer folk til å spise mindre usunn mat (Pepsico: Kommer salget av brus til å avta?)? Neppe. Kommer firmaenes rådgivningspanel til å kunne påvirke aktivitetsnivået i befolkningen? Neppe.
![]() |
#15 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Det var mine første tanker også. Jeg er svært skeptisk til Gros rolle i dette, men vet ikke nok om saken foreløpig til å mene noe bastant om saken.
![]() |
#16 |
Pauset
Orker ikke lese hele. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Hva er drivkraften? Gro og PepsiVelger å henge meg på Sitrons konklusjon her, jeg vet for lite om bakgrunnen til å kunne mene noe bastant om dette, men jeg tror hun kan gjøre noe positivt i denne rollen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Administrator
|
![]() Sv: Hva er drivkraften? Gro og PepsiHer er listen over alle rådgiverne. Jeg tipper PR-avdelingen i pepsico er veldig fornøyd med å ha disse navnene under merkevarelogoene sine. Og se hvem som stør først på listen, tidligere direktør i WHO. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hva er drivkraften? Gro og PepsiJeg tror rådgivingspanelet har marginal påvirkning. Jeg synes derfor det blir fullstendig feil når Gro, som var i frontlinjen under sukkerkrigen ender opp på lønningslisten til Pepsico som var den argeste motstanderen. Hadde Gro vært lidenskapelig opptatt av problemstillingen fremdeles så er jeg sikker på at hun kunne utrettet mer i sin pensjonisttilværelse i andre fora.
![]() |
#20 |
Borte
|
Jeg blir iallefall ikke overrasket om svaret på dette spørsmålet er ja. Det er vel ingen tvil om at hun har higet etter makt og innflytelse.
![]() |
|
|