|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er vi blitt for kravstore?http://www.an.no/nyheter/article3177637.ece
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Jada. Skolen her samlet også inn gaver. Med trykk på NYTT. Jeg ga ingenting. Jeg ga istedet Jørgens tre ganger brukte Skogstadjakke og en skibukse til en gutt som jeg vet vil sette pris på det. Skolen ville heller at jeg skulle kjøpe en tannbørste og tannkrem. Det får en unge i hvor det nå var gjennom en kald vinter, for sure.
![]() |
#3 |
Pauset
|
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Dette er trist. Jeg vil jo tro at Frelsesarmeen ikke vil ta i mot dette med bakgrunn i at de har erfart at mottagerne ikke ønsker brukte ting. Da vet jeg ikke hvor stor nøden egentlig er for disse menneskene.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Tror nok noe av problemet kan ligge i at ikke alle klarer å se forskjell på brukt og utslitt.
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Fantastisk ...
![]() |
#6 |
Gjør så godt som jeg kan.
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Det var noen fine holdninger de klarer å få gitt videre... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?
Jeg blir helt sjokkert. Rett og slett. Vi kjøper gjerne brukte ting, vi blir glade for å arve av venner og kollegaer og jeg lærer ungene at det helt topp å bruke det som noen andre ikke trenger lenger.
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
Poenget her er vel at organisasjonene takker nei på vegne av dem som helt sikkert ville ha tatt imot. Jeg syns det er tragisk.
![]() |
#9 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Vet du, jeg skjønner poenget til Barnevernslederen som sier følgende:
Når man tenker på hva som svies av på gaver i desember til bl.a. eget avkom, så skjønner jeg tanken med at desember ikke er rett tid for å dele ut brukte ting i julegave. Dette er barn som hele året gjerne må arve og motta brukt fordi familien ikke har råd til nytt. jeg mener oppriktig at spesielt disse barna fortjener noe nytt til jul - noe som bare er deres og ikke avlagt etter noen andre. Jeg ville for eksempel aldri drømt om å pakke inn noe brukt og gi i julegave til familie/venner. Hvorfor skal det da være godt nok for fattige barn i samme land? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Ja, det poenget tar jo absolutt jeg også. Men samtidig så tenker jeg som så at det jeg kunne gitt som er så godt som ubrukt vil være langt bedre og langt mer nødvendig enn den 50-lappen som skolen til Emma påsto vi skulle kjøpe nye gaver for.
![]() |
#11 |
Snikende Ullteppe
Men så lenge det er synlig brukt, så er det jo brukt. Da kan man heller dele dette ut på en annen tid, enn akkurat til jul. Her var det jo snakk om et lass med forskjellige greier. Og da må man nesten gå igjennom for å sjekke kvaliteten. Som Mams sier - noen klarer ikke se forskjell på brukt og utslitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Synlig og synlig. De to plaggene jeg gav til nevøen til en venn var en reflexbukse brukt en gang og en skogstadjakke brukt tre ganger. Hadde jeg shippet de til Russland, så tror jeg ærlig talt de hadde brydd seg katta om de var såvidt brukt.
![]() |
#13 |
Snikende Ullteppe
Da har du vurdert det som ok nok til å pakke inn og gi videre. Og jeg ser ikke noe problem med det. Men jeg vet atr alle klarer ikke helt å ta denne vurderingen og forventer nærmest at alle (og spesielt familier som ikke har det så greit) skal nærmest stå med lua i hånden og hodet i asfalten fordi de er så heldige å overta noe etter dem. Og jeg tenker at er én dag i året disse familiene fortjener noe som er forseglet og nytt, så er det nettopp på julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Jeg forstår begge parter, men helder nå mest i Shirleys retning. Disse pakker ble spesielt laget som julegaver av noen skoleelever - det er ikke ting som er plukket ut av en returpunktcontainer, og ikke noe naboen kom slepende med. Og hvor fine ting får man for 50 kr ? Blir bare masse Nille-ting og tulleting. Egen Ubrukt Tannbørste Og Tannpasta Hurra
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Om jeg var et fattig barn, enten det var i Norge eller andre land, hadde jeg blitt mye mer glad for en brukt Skogstadjakke enn enn tannbørste og en tannkrem i julegave! Herlighet.
![]() |
#16 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Nå mener Freselsarmeen og sosisalkontoret at unger som aldri får noe nytt, bør få nye til i julegavene. Pakkene får nok nye eiere etter hvert, Shirley har et stort hjerte og en stort nettverk.
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Ja jeg skjønner det, men jeg reagerer allikevel. Alternativet er jo kanskje å ikke få noe, eller å få noe jall fra Nille. Da ville jeg heller hatt noe brukt av god kvalitet. Skjønner jo dilemmaet med å måtte se gjennom fjørti ting for å se om noe er brukendes da, folk er jo ikke alltid like smarte når det gjelder ting de gir bort.
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Er vi blitt for kravstore?Jeg synes det er viktig å skille mellom julegave (med alle de assosiasjoner som ligger i det begrepet) og støtte gjennom året. |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
Jeg tror at hvis du eller jeg hadde opplevd på kroppen det å være et fattig barn i overskuddlandet Norge, så hadde vi blitt veldig opptatt av de få tingene vi kunne få som var nye. |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
Men jeg vil tro at de også får masse fint og nytt? Jeg tror det er vanskelig å forstå hvor nedverdigende det føles å alltid skulle kjøpe brukt de gangene man i det hele tatt har mulighet for å kjøpe noe. |
![]() |
![]() |
|
|