Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er vi blitt for kravstore?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-07, 11:30   #1
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Er vi blitt for kravstore?

http://www.an.no/nyheter/article3177637.ece

Hverken sosialkontoret eller Frelsesarmeen vil ha gavene.

Gammel 08-12-07, 11:37   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vi blitt for kravstore?

Jada. Skolen her samlet også inn gaver. Med trykk på NYTT. Jeg ga ingenting. Jeg ga istedet Jørgens tre ganger brukte Skogstadjakke og en skibukse til en gutt som jeg vet vil sette pris på det. Skolen ville heller at jeg skulle kjøpe en tannbørste og tannkrem. Det får en unge i hvor det nå var gjennom en kald vinter, for sure.

Jeg blir sur når de KREVER nytt. Det kunne aldri falt meg inn å gå dårlige ting/klær om jeg skulle gitt brukt, de kan vel for pokker bruke skjønn?

Gammel 08-12-07, 11:44   #3
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er trist. Jeg vil jo tro at Frelsesarmeen ikke vil ta i mot dette med bakgrunn i at de har erfart at mottagerne ikke ønsker brukte ting. Da vet jeg ikke hvor stor nøden egentlig er for disse menneskene....

Jeg er enig i at det skal være gaver som ser noenlunde ordentlige og hele ut, men det trenger da vitterlig ikke være nytt....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 14:14   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Tror nok noe av problemet kan ligge i at ikke alle klarer å se forskjell på brukt og utslitt.
Det blir en stor jobb for de som tar i mot gavene om de må gå gjennom alt for å fjerne alt som rett og slett er utslitt.

Selvsagt er det veldig synd at man bare kan gi nye ting, for det er mange som ville sette prs på det brukte også.
Det er garantert noen som vil ta i mot gavene.
Spesielt nå som det har kommet i avisen så er det jo flere som får lest om det.

Gammel 08-12-07, 14:22   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk ...

Gammel 08-12-07, 15:29   #6
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det var noen fine holdninger de klarer å få gitt videre...

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 15:58   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Dette er trist. Jeg vil jo tro at Frelsesarmeen ikke vil ta i mot dette med bakgrunn i at de har erfart at mottagerne ikke ønsker brukte ting. Da vet jeg ikke hvor stor nøden egentlig er for disse menneskene....

Jeg er enig i at det skal være gaver som ser noenlunde ordentlige og hele ut, men det trenger da vitterlig ikke være nytt....

Jeg blir helt sjokkert. Rett og slett. Vi kjøper gjerne brukte ting, vi blir glade for å arve av venner og kollegaer og jeg lærer ungene at det helt topp å bruke det som noen andre ikke trenger lenger.

Det kan virkelig ikke være dårlig stell med dem som er for gode til å ta imot.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 16:01   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det kan virkelig ikke være dårlig stell med dem som er for gode til å ta imot.

Poenget her er vel at organisasjonene takker nei på vegne av dem som helt sikkert ville ha tatt imot. Jeg syns det er tragisk.

Gammel 08-12-07, 16:11   #9
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vet du, jeg skjønner poenget til Barnevernslederen som sier følgende:

Sitat:

– Vi tar gjerne imot gaver fra folk som har lyst til å gi, men julen er ikke tiden for å dele ut brukte ting. (...) Vi tok imot gaver fra Shirley før jul for noen år siden, hvor en del var brukte klær og leker. Da vi skulle dele dem ut ble de fleste barna skuffet og lei seg fordi det var brukte leker og klær de fikk i julegave, sier hun. Barnevernet ble dermed nødt til å oppbevare mange gaver som ingen ville ha. Grunnen mener hun er dagens velferdssamfunn hvor også fattige barn har lyst på noe fint og nytt til jul.

Når man tenker på hva som svies av på gaver i desember til bl.a. eget avkom, så skjønner jeg tanken med at desember ikke er rett tid for å dele ut brukte ting i julegave. Dette er barn som hele året gjerne må arve og motta brukt fordi familien ikke har råd til nytt. jeg mener oppriktig at spesielt disse barna fortjener noe nytt til jul - noe som bare er deres og ikke avlagt etter noen andre. Jeg ville for eksempel aldri drømt om å pakke inn noe brukt og gi i julegave til familie/venner. Hvorfor skal det da være godt nok for fattige barn i samme land?

D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 16:13   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ja, det poenget tar jo absolutt jeg også. Men samtidig så tenker jeg som så at det jeg kunne gitt som er så godt som ubrukt vil være langt bedre og langt mer nødvendig enn den 50-lappen som skolen til Emma påsto vi skulle kjøpe nye gaver for.

Gammel 08-12-07, 16:16   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, det poenget tar jo absolutt jeg også. Men samtidig så tenker jeg som så at det jeg kunne gitt som er så godt som ubrukt vil være langt bedre og langt mer nødvendig enn den 50-lappen som skolen til Emma påsto vi skulle kjøpe nye gaver for.

Men så lenge det er synlig brukt, så er det jo brukt. Da kan man heller dele dette ut på en annen tid, enn akkurat til jul. Her var det jo snakk om et lass med forskjellige greier. Og da må man nesten gå igjennom for å sjekke kvaliteten. Som Mams sier - noen klarer ikke se forskjell på brukt og utslitt.

Gammel 08-12-07, 16:18   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Synlig og synlig. De to plaggene jeg gav til nevøen til en venn var en reflexbukse brukt en gang og en skogstadjakke brukt tre ganger. Hadde jeg shippet de til Russland, så tror jeg ærlig talt de hadde brydd seg katta om de var såvidt brukt.

Gammel 08-12-07, 16:29   #13
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Synlig og synlig. De to plaggene jeg gav til nevøen til en venn var en reflexbukse brukt en gang og en skogstadjakke brukt tre ganger. Hadde jeg shippet de til Russland, så tror jeg ærlig talt de hadde brydd seg katta om de var såvidt brukt.

Da har du vurdert det som ok nok til å pakke inn og gi videre. Og jeg ser ikke noe problem med det. Men jeg vet atr alle klarer ikke helt å ta denne vurderingen og forventer nærmest at alle (og spesielt familier som ikke har det så greit) skal nærmest stå med lua i hånden og hodet i asfalten fordi de er så heldige å overta noe etter dem. Og jeg tenker at er én dag i året disse familiene fortjener noe som er forseglet og nytt, så er det nettopp på julaften.

Jeg skjønner at de sier nei. Det er ikke sånn at disse tingene ikke vil få bein å gå på, men jeg synes ikke at de skal deles ut på julaften.

Gammel 09-12-07, 12:05   #14
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg forstår begge parter, men helder nå mest i Shirleys retning. Disse pakker ble spesielt laget som julegaver av noen skoleelever - det er ikke ting som er plukket ut av en returpunktcontainer, og ikke noe naboen kom slepende med. Og hvor fine ting får man for 50 kr ? Blir bare masse Nille-ting og tulleting. Egen Ubrukt Tannbørste Og Tannpasta Hurra

Mine gutter har fått masse brukte julegaver gjennom årene, no problem. Bare det er fint papir og fin sløyfe omkring, og bare gaven er flott og spennende.

Gammel 09-12-07, 12:09   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg var et fattig barn, enten det var i Norge eller andre land, hadde jeg blitt mye mer glad for en brukt Skogstadjakke enn enn tannbørste og en tannkrem i julegave! Herlighet.

Gammel 09-12-07, 12:17   #16
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Nå mener Freselsarmeen og sosisalkontoret at unger som aldri får noe nytt, bør få nye til i julegavene. Pakkene får nok nye eiere etter hvert, Shirley har et stort hjerte og en stort nettverk.

Gammel 09-12-07, 12:28   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja jeg skjønner det, men jeg reagerer allikevel. Alternativet er jo kanskje å ikke få noe, eller å få noe jall fra Nille. Da ville jeg heller hatt noe brukt av god kvalitet. Skjønner jo dilemmaet med å måtte se gjennom fjørti ting for å se om noe er brukendes da, folk er jo ikke alltid like smarte når det gjelder ting de gir bort.

Gammel 09-12-07, 12:43   #18
TBM
Passiv

Standard

Jeg synes det er viktig å skille mellom julegave (med alle de assosiasjoner som ligger i det begrepet) og støtte gjennom året.

Jeg er helt sikker på at de familiene som trenger å motta slike ting vil sette pris på å arve klær og utstyr gjennom året, selv om jeg såklart skjønner at unger som pakker opp en julegave og kanskje finner en slitt leke i den blir lei seg.

Det beste ville vel vært om ungene på skolen (og andre steder også) arrangerte et loppemarked og at pengene som kom inn deretter gikk til en organisasjon som kunne kjøpe inn julegaver etter behov, alder og kanskje også ønsker.

Fattige unger i Norge har det sannelig ikke lett, og det er ikke deres "feil" om foreldrene havner i vanskelige situasjoner. Derfor synes jeg at de skal slippe det vi andre ikke har bruk for mer, i en julegave...

Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 12:46   #19
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Om jeg var et fattig barn, enten det var i Norge eller andre land, hadde jeg blitt mye mer glad for en brukt Skogstadjakke enn enn tannbørste og en tannkrem i julegave! Herlighet.

Jeg tror at hvis du eller jeg hadde opplevd på kroppen det å være et fattig barn i overskuddlandet Norge, så hadde vi blitt veldig opptatt av de få tingene vi kunne få som var nye.

Det er lett å arve/kjøpe brukte klær og leker når man har råd til det, men når man alltid må velge det billigste alternativet (om man i det hele tatt har råd til noe slikt) er veldig tøft for de det gjelder.

Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 12:47   #20
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Mine gutter har fått masse brukte julegaver gjennom årene, no problem. Bare det er fint papir og fin sløyfe omkring, og bare gaven er flott og spennende.

Men jeg vil tro at de også får masse fint og nytt? Jeg tror det er vanskelig å forstå hvor nedverdigende det føles å alltid skulle kjøpe brukt de gangene man i det hele tatt har mulighet for å kjøpe noe.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.