|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
Se resultatene: Hva foretrekker du? | |||
Meierismør |
![]() ![]() ![]() ![]() |
99 | 59,28% |
Margarin |
61 | 36,53% |
Vil se resultatet |
7 | 4,19% |
Deltakere: 167. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Borte
|
![]() Meierismør eller margarin?I grøttråden er det mange som bannlyser margarin.
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meierismør eller margarin?Jeg tenkte faktisk jeg skulle lage en egen tråd om dette, men du kom meg i forkjøpet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Meierismør eller margarin?Jeg stemte dessuten feil. Klikket litt for fort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: Meierismør eller margarin?
![]() |
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Meierismør eller margarin?Jeg bruker forresten aldri smør på skiva. Jeg bruker Philadelphia. Og har skinke oppå. Dersom jeg ikke har skinke, har jeg ikke noe under pålegget. Evt cottage cheese. Det er godt under frukt og syltetøy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Meierismør eller margarin?Jeg bryr meg strengt tatt ikke. Jeg er litt sånn "smør er smør", enten det er margarin eller smør. (Jeg kjøper dog ikke meierismør veldig ofte). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg holder meg helt til naturlig mat og naturlig fett, ergo bruker jeg heller smør enn bearbeidet margarin. Meierismør er et naturprodukt og blir nå anbefalt av flere og flere ernæringsfysiologer også. Her er en link som sier litt om smør kontra margarin, jeg har andre linker også men jeg synes denne er lettlest og god. Det om smør står et par scroll nedover siden.
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Meierismør eller margarin?Takk, Iset, skal lese artikkelen og forstår poenget ditt om naturlig fett. Men er det ikke sånn at mange bannlyser margarin fordi de tror det inneholder transfett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Jo, det gjør de nok. Men de har jo delvis rett da, for fettet er ikke gunstig, og når man steker i det ødelegges fettsyrene og blir skadelige. Dessuten kan visst ikke margarinprodusentene bekrefte at ALT transfettet er borte, det er bare lavere verdier (det er visst ei grense i Norge, og de ligger under grensen nå men det betyr ikke at alt er fjernet). Var ei på et annet forum som sendte en mail til et par margarinprodusenter og fikk dette svaret, men mer vet jeg ikke. Jeg holder meg uansett til smør siden det er sunnest. Dessuten smaker det best.
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Meierismør eller margarin?Denne flytende Vita hjertegod-saken da, hvor usunn er den? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
*elsker ENGA*
|
![]() Sv: Meierismør eller margarin?Jeg er jo Isets tapre elev og sier meg hjertens enig i alt hun skriver her. Var jo hun som fikk meg til å åpne øynene for lavkarbo for ett halvt år siden og jeg er evig takknemmelig og sluker all info med stor apetitt
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
Vet ikke, men jeg har ikke tro på at den er spesielt sunn selv om de skriver at den er det. Det er jo margarin. Nei, jeg bruker faktisk ikke annet enn meierismør og evt. kokosfett. Ikke margarin av NOE slag, det har vel kun skjedd en gang da jeg skulle kjøpe smør på en søndag og de kun hadde Melange, men det var til baking da. Kastet resten av pakken etterpå.
![]() |
#16 |
Øyboer
![]() Sv: Meierismør eller margarin?Har ikke noe i mot meierismør men det har mannen. Han rømmer huset om jeg har det i mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Transfett er det vel nå lite av i fremstillingsprosessen. Det har kommet nye fremstillingsmetoder, men det er likefullt snakk om en del stoffer som dannes ved oppvarming som ikke er bra for oss. Sist redigert av Maz : 10-12-07 kl 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meierismør eller margarin?Jeg klarer ikke meierismør. Kan bruke det når jeg baker eller i matlaging der smøret forsvinner i andre smaker,
![]() |
#20 |
St(r)ikkeplante
|
Enig i den ja.
![]() |
|
|