![]() |
#1 |
|
![]() Hvordan slutte å amme rent praktisk?Håper ikke det skal bli aktuelt enda, men lurer litt på hvordan man egentlig gjør dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?Vi hadde gradvis nedtrapping med poden, noe som falt seg naturlig da jeg begynte å jobbe. Han fikk da pupp om morgenen, ettermiddagen og kvelden, og så kuttet han selv ut ettermiddagspuppen etterhvert. Med to amminger i døgnet sank melkeproduksjonen min såpass at han til slutt ikke gadd mer, og da forsvant først kveldspuppen og så morgenpuppen. Han var da 13 måneder gammel.
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?*prøver å ignorere alle de grønne prikkene til Adrienne* |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?Hos oss var det som hos Adrienne. Han var akkurat ett år da vi sluttet med pupp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?Lille B var 19 måneder når vi sluttet med pupp. Da hadde vi kuttet et og et måltid, og kvelds- og nattmåltidet sto igjen. Jeg ville gjerne amme lenger, men det var klin umulig å få han til å sove om natten før jeg sluttet. På det tidspunktet hadde jeg bare melk igjen i den ene puppen. Først gikk kveldsmåltidet etter at vi snakket om det og jeg forklarte at i morgen, da er det ikke mer pupp på kvelden. Noen uker etterpå hadde vi en prat om nattmåltidet, han godtok det, våknet riktignopk på natten og spurte, men husket at vi hadde snakket om det og godtok det, selv om han gråt litt.
![]() |
#7 |
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?
Nei, her bare sank melkemengden ettersom han fikk mindre pupp. Det var bare de første dagene etter at jeg begynte å jobbe at jeg hadde spreng (da ammet jeg vel 3-4 ganger per dag). Trodde jeg måtte pumpe på jobb, men det slapp jeg (herk å pumpe). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?Vi tok en gradvis nedtrapping. Slutt på nattamming ved 8 mndr, og fra jeg begynte å jobbe igjen da han var 9 mndr, fikk han bare morgen og kveld. Det holdt vi på med til han var drøyt året, da kuttet vi ut kveldspupp, og så fikk han die om morgenen til han ga seg av seg selv. Det skjedde da han var ca 17 mndr.
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?Vil gjerne få til å kutte ut nattammingen uten å måtte slutte å amme fullstendig, men tror det blir komplisert med pjokken min. Det er ihvertfall verdt å prøve! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
er her
|
Dersom du får spreng fordi du må slutte å amme pga medisiner, ville jeg ha pumpet bort sprengen.
![]() |
#11 |
er her
|
Det er "bare" å fortelle småen at han ikke får pupp før om morgenen det, også la pappan ta han når han vokner om natten
![]() |
#12 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
er her
|
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?Men når han er ni månder skal det gå fint å trappe ned på nattammingen.
![]() |
#14 |
|
Det fungerer ikke her i huset. Og det er heller ikke noe issue for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?Poden ble faktisk nattammet frem til han sluttet med puppen, sånn omtrent. Det jeg kaller morgenpupp i første innlegget mitt var vel i realtiteten en "nesten midt på natten"-pupp. Da han sluttet med den, sluttet han også å sove lenger enn til fem om morgenen.
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?Her vil jeg følge med. Ammer Mathias på 13 måneder mye fremdeles, og lurer på hvordan en gradvis nedtrapping vil arte seg... Han er totalt "puppegal", og viser ingen tendenser til å gå lei, men jeg begynner å bli litt sliten, gitt...
![]() |
![]() |
#17 |
"De"
|
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?Jeg synes det er så urettferdig at "alle" har barn som er vill etter pupp!!
![]() |
#18 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
villende
|
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?Snupp er blitt utredet for søvnproblemer, og i den sammenheng ble jeg faktisk anbefalt å ta nattavvenningen selv. Jeg så ikke nattammingen som noe "problematisk" men fikk beskjed om at en del av søvnproblemene nok hadde sammenheng med at jeg nattammet. Han ble da tatt opp, trøstet, båret og tilbudt vann om natten. Det var slitsomt, men han skjønte faktisk tegningen temmelig kjapt. Blant annet ble jeg anbefalt å fjerne kobling mellom seng og amming, uansett tidspunkt på døgnet. De andre måltidene forsvant da av seg selv, sånn at jeg overhodet ikke hadde spreng da han ikke ville mer for en måned siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
I mål
|
![]() Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?Ang nattammingen er den eneste måten å nekte ham mer pupp om natten. Og det bør pappaen gjøre. Det skal gå an å slutte med nattamming uten å slutte å amme helt. Du må selv velge om du har lyst til å slutte å nattamme, men jeg anbefaler ut fra egen erfaring å slutte før krapylet på 10 måneder krever mat hver annen time hele natten og du sitter og gråter over puppen. Det skal mye til å få en "idyllisk" slutt på nattamming er jeg redd for. Litt skriking må nok de fleste regne med, men barnet trenger jo ikke skrike alene - men helst sammen med pappaen... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|