Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Til og fra - barna først?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Barna først eller til slutt?
Barnas navn etter de voksnes navn 48 44,44%
Barnas navn før de voksnes navn 52 48,15%
Annet 8 7,41%
Deltakere: 108. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-07, 15:36   #1
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Til og fra - barna først?

Nå i disse julekort-tider merker jeg meg at mange skriver barnas navn først, både på konvolutt og kort. Hvor vanlig er dette egentlig?

Poll kommer.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 15:38   #2
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Til og fra - barna først?

Hos oss skriver vi de voksnes navn først.

Gammel 21-12-07, 15:42   #3
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Skriver først barna, så mannen og til sist meg selv. Har lagt merke til at de jeg får kort av gjør det samme. Men det er jo egentlig ikke så nøye synes jeg. Før satt jeg oss voksne sitt navn først, men oppdaget at det ikke var så vanlig. Og i grunnen er det jo rart, for på postkasse og dørskilt så står de voksne først.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 15:45   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er gaver som er mest fra barna, skriver jeg deres navn først – typisk hvis det er til venners barn, som er jevngamle med mine barn.

Hvis det er mest fra Teomannen og meg, skriver jeg våre navn først.

På kort og brev skriver jeg navnet til de voksne først. De er nemlig mest fra meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 15:48   #5
Hermine
From Gokk With Love

Hermine sin avatar

Hvor: Alta
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

På julekortene skriver jeg mitt navn først. På gavene varierer det litt.

Gammel 21-12-07, 15:53   #6
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Jeg lærte en gang at man alltid skal si sitt eget navn til slutt, så siden det uten unntak er meg som skriver kort o.l, og jeg føler det er natulig at min kjære og meg står ved siden av hverandre så skriver jeg barnet først.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 16:08   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også lært at det er mest høflig å sette seg selv til slutt, så da blir det barna, mannen og Chanett.

Sist redigert av Chanett : 27-12-09 kl 20:22.
Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 16:20   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På til- og fralapper kommer det litt an på hvem gaven egentlig er til og fra.
På lappen på gaven til Søsteren min står det Fra Kirsebær, Sambo, Stesnuppa og Poden
Til Sambos gjeng står Sambo først.
Barna står bare først på gaver til barn.

Gammel 21-12-07, 16:21   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I andre sammenhenger der jeg nevner familien min nevner jeg meg selv til slutt. Eller om jeg snakker om noen andre og meg, så kommer alltid jeg på slutten.

Gammel 21-12-07, 16:26   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om man skal sette seg selv sist, så setter jeg mitt navn før mannens på gaver og kort som er fra oss begge, for da vet jo ikke mottageren hvem som har skrevet det, eller det er i alle fall irrelevant, siden det er fra oss begge. Jeg tror jeg setter Podens navn sist på julekortene (siden de er til våre venner), men først på gavemerkelappene.

Gammel 21-12-07, 16:29   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg setter navnene på barna først (yngste først), derette oss voksne.
Avslutter med meg meg til slutt.

Gjelder både gaver og kort.

Gammel 21-12-07, 16:37   #12
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis det er gaver som er mest fra barna, skriver jeg deres navn først – typisk hvis det er til venners barn, som er jevngamle med mine barn.

Hvis det er mest fra Teomannen og meg, skriver jeg våre navn først.

På kort og brev skriver jeg navnet til de voksne først. De er nemlig mest fra meg.

Gammel 21-12-07, 16:39   #13
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg skriver alltid yngste først og eldste sist. Dvs, barna først og voksne sist.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 16:48   #14
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

På konvolutt til andre skriver jeg

til Kari og Ola Nordmann m/fam

Når jeg skriver på kort, skriver jeg enten

hilsen Kari m/fam

eller Kari, Ola, barn1 og barn2

På gaver skriver jeg til tante Kari m/fam
Hilsen Meg m/fam

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 17:07   #15
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Barna først så oss voksne, jeg til slutt.

Gammel 21-12-07, 17:59   #16
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vant til å skrive mitt eget navn sist. Det er allminnelig høfflighet mener jeg, men i år har niesen min laget julekortet og mitt navn kommer først, noe jeg synes er flaut.

Mange gaver fra oss står det kun hennes navn på.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 18:00   #17
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er avhengig av hvem det er til. Hvis det er f.eks til en voksen venn av meg som ikke kjenner familien min, så setter jeg mitt navn først. Hvis det er kort til familie eller småbarnsfamilier hvor alle er våre venner, så står barnas navn først.

Gammel 21-12-07, 18:29   #18
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Her har vi (les: jeg) skrevet:

Skytte75, Skytte-mannen og Poden

Altså voksne først, barna etterpå.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 18:32   #19
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg er oppdratt med at det er skikk og bruk å ha kvinnens navn først, så mannens, og ungenes til slutt. Så slik blir det seende ut på våre kort.

Du och jag, Monsoon.

Gammel 21-12-07, 19:08   #20
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg er oppdratt med at det er skikk og bruk å ha kvinnens navn først, så mannens, og ungenes til slutt. Så slik blir det seende ut på våre kort.

Det samme er jeg

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.