|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() Den store kalkuntrådenPå oppfordring fra vår alles kjære Myggen skal jeg lage en kalkuntråd.
Man må kjæle med kalkunen. Når den er fylt, legger du den i en langpanne med brystet ned. Sett ovnen på 200 C. Ha kalkunen i ovnen. Pensle med en blanding av smør, salt, epper og appelsinjuice. Blir den mørk på toppen, legger du på folie.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 22-12-08 kl 08:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den store kalkuntrådenÅ, så supert! Kan skrive under på at det tar lang tid å tine en kalkun... LANG!
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenNydelig, Mim.
![]() |
#6 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Den store kalkuntrådenÅh, jeg er så glad jeg spiste kalkun med stuffing 24. ellers hadde jeg dånt av denne tråden og blitt sikle-sulten.
![]() |
#7 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenDette tipset så jeg på TV om hvordan kokken i den amerikanske ambassaden lager halloweenkalkun, og jeg har fått sinnsykt mye velfortjent skryt for kalkunen etter det. Den blir både saftig og har sprøtt skinn.
![]() |
#8 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Den store kalkuntrådenDet med at kalkunen må snues hvis den er veldig stor har jeg aldri erfart. Vi har kalkun på 8-9 kilo hvert eneste år, den er omtrent i kontakt med grillelementet. Vi beregner en 1/2 time pr kilo, øser over hønsebuljong hver halvtime. Stuffer den med svisker, løk, og epler, og den blir bestandig saftig og god. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Har fått nytt nick
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenI tillegg til stuffing bruker jeg en pakke bacon der jeg legger strimlene over kalkunen og fester med tannpirkere. Da "smøres" kalkunen med fett også hele tiden under stekingen, noe som gjør den saftigere! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenJeg pleier å steke kalkunen uten stuffing, den er rett og slett bare tom innvendig. Da samles det masse deilig kraft inni som jeg heller ut og bruker i sausen. Kalkunen har aldri blitt tørr, men så er den blitt grundig penslet alle veier med smør før jeg setter den i ovnen.
![]() |
#11 |
padawan
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den store kalkuntrådenI år satte jeg kalkunen på 7,5 kg i ovnen kl 10 på 75 grader, penslet den om og om igjen med en krydderblanding av paprikapulver, kumin, salt og pepper i olje. Da klokken ble 13 satte jeg opp til 160 grader. Da kl var 16.30 var den perfekt.
![]() |
#12 |
sjelden
![]() Sv: Den store kalkuntrådenHer er den!
![]() |
#14 |
♡
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenVi har kalkun hver julaften, og det er så godt!
Gutta (02) og Lillesøster (06) Sist redigert av Hønni : 26-12-07 kl 12:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Den store kalkuntråden
Ja, waldorfen; samme oppskrift som Mim, men vi har pisket kremfløte i stedet for rømme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Den store kalkuntrådenJeg har prøvd forskjellige metoder opp igjennom årene. Her er et par vellykkede:
![]() |
#18 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenRosiner! At jeg ikke har tenkt på det.
![]() |
#19 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenI år skal jeg prøve noe jeg så på Jamies Jul på lille julaften, nemlig å lage smør med sitron- og clementinskall, salt og pepper og enda noe mer, og stappe det inn under skinnet på kalkunen. Noterte meg også flere gode oppskrifter på tilbehør som skal prøves, det er gøy å prøve litt forskjellige varianter. Bl.a. lagde han en stuffing med svinekjøttdeig, rødløk, salvie, tørkede tranebær, tørket aprikos etc. som ble fordelt i klumper inni kalkunen, og til slutt tatt ut og brunet litt i en ildfast form. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
ertesalat, kalkun, stuffing, waldorfsalat |
|
|