Filmomtale: Fritt vilt
Fritt Vilt
Regi: Roar Uthaug
Med: Ingrid Bolsø Berdal, Rolf Kristian Larsen, Tomas Alf Larsen, Endre Martin Midtstigen, Viktoria Winge
Lengde: 96 minutter
Aldersgrense:15 år

En norsk slasherfilm i stil med amerikanske klassikere fra 70-tallet som Motorsagmassakren og Halloween. Filmen følger genrekonvensjonene til punkt og prikke. Uttrykket er derfor noe datert, og i motsetning til f.eks australske Wolf Creek fra i fjor, er det absolutt ingen utfordringer eller overraskelser her.
Persongalleriet virker focusgrouped (det er et verb, er det ikke?); et nyforelsket par, et mer etablert par, og en singel mann (som kanskje representerer den største målgruppen for filmen). Alle pene, unge og sympatiske. Kombinert med en omfattende reklamekampanje, skulle filmen med dette ha maksimert nedlagsfeltet sitt.
Filmen fungerer imidlertid overraskende bra, og blir, konvensjonene til tross, aldri kjedelig. Dette skyldes først og fremst svært god innsats av alle skuespillerne, spesielt Ingrid Bolsø Berdal. Filmen er også flott fotografert og godt klipt. Mange skrekk- og actionfilmer lider under masete klipping, det er ikke tilfelle her.
Filmen åpner, over fortekstene, med en morsom, og urovekkende, montasje av nyhetsmeldinger fra NRK Dagsrevyen om savnede i fjellet. Effektiv presentasjon av personene, helikopterfilming av snødekte fjell og flotte snowboardscener åpner handlingen. Etter kun kort tids snowboarding begynner ting imidlertid å gå mindre bra for våre fem kjekke unge friluftsmennesker. Og uten mobildekning havner de snart på et forlatt høyfjellshotell, hvor en manglende brannøks gir overtydelige frampeik om hva de har i vente.
De klassiske forfølgelsesscenene er stort sett veldig mørke. Jeg kunne ønsket meg noe originalitet her. I stedet for mørke korridorer ville det vært forfriskende (og skummelt) om noen av dem foregikk i veldig sterkt sollys ute i snøen. Det kunne også vært gjennomført uten å bryte med genrekonvensjonene.
Å få en lue fra Lillehammer-OL til å virke faretruende var forresten imponerende!
Filmen er helt grei underholdning, og jeg håper den gjør det så bra at vi kan få mer, og mer spennende, norsk film innen genren i fremtiden.
Filmen har fått 15 års aldersgrense av Filmtilsynet, og det syns jeg virker rimelig. Filmen har ikke fått spesiell fraråding for ungdom under 15 år. Men om man ikke selv har god kjennskap til genren, vil jeg iallefall anbefale å se denne selv først, før man tar med seg noen som er særlig mye under 15.
Ben "All work and no play" Murphy
Sist redigert av Benmurphy : 22-10-06 kl 22:33.
Årsak: Lagt til bilde + rettet stavefeil
|