Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gjeldsslave etter mannens død ... (Glåmdalen)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-07, 12:54   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Gjeldsslave etter mannens død ... (Glåmdalen)

http://www.glomdalen.no/article3249550.ece

Jeg møter innimellom mennesker som har en oppfatning om at mennesker som havner i økonomiske vanskeligheter har seg selv å takke, ofte. Dette skremmer meg. Jeg har selv følt på kroppen hvor lett man kan falle utenfor uten at man kunne fått gjort så mye med det. Sykdom, død, miste jobb osv. er ting som kan endevende livet fullstendig.

Det som er trist er at når man møter enkelte saksbehandlere i det offentlige så har de en ganske nedlatende holdning til menneskene de skal betjene. Om man ikke har følt seg liten før så gjør man det iallefall i møte med slike mennesker. MEN må også si at det finns gode mennesker i det offentlige også. Altså mennesker som er mennesker og som ikke sparker de som allerede ligger nede.

Når man jobber med mennesker er det viktig å prøve å jobbe med sine fordommer og legge de på hylla når man møter enkeltmenneskene. Alle har en historie å fortelle....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 13:19   #2
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gjeldsslave etter mannens død.... (Glåmdalen)

Det er slike situasjoner man får se hvor mye hjelp man får i dette landet.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 13:41   #3
Nebbia
Passiv

Standard

Dette var en fjollete artikkel. Det er jo ikke stilt et eneste kritisk spørsmål til henne?

Eide de huset sammen? Skrev hun under på å arve mannen uten å skaffe seg oversikt over kreditorer i boet?

Hvis det er så mange kreditorer som har krav at boet går i minus frasier man seg selvfølgelig arven.

Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 13:51   #4
Pipling
Nybegynner

Pipling sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestlandet
Pipling har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Dette var en fjollete artikkel. Det er jo ikke stilt et eneste kritisk spørsmål til henne?

Eide de huset sammen? Skrev hun under på å arve mannen uten å skaffe seg oversikt over kreditorer i boet?

Hvis det er så mange kreditorer som har krav at boet går i minus frasier man seg selvfølgelig arven.

Kan man frasi seg arven da? Går det ikke en automatikk i at ektefolk arve hverandre?

Kjenner jeg lurer litt på hvordan hun ikke kunne vite om mannen sine økonomiske problemer jeg

Gammel 29-12-07, 13:54   #5
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pipling, her.

Kan man frasi seg arven da? Går det ikke en automatikk i at ektefolk arve hverandre?

Kjenner jeg lurer litt på hvordan hun ikke kunne vite om mannen sine økonomiske problemer jeg

Veldig mange kvinner overlater det økonomiske til sine menn. Om mannen velger å holde ting for seg selv så kan man jo bli stående i en vanskelig situasjon. Her hjemme hos oss er det jeg som fører regnskap og lager budsjett. Jeg kjenner på det selv når vi sliter. Jeg føler det som et nederlag....Kan godt tenke meg at for noen kan det være vanskelig å si til sin partner at man har gjort noen dårlige økonomiske valg....

Gammel 29-12-07, 14:06   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man er ikke nødt til å arve, nei.

Jeg får en følelse av at hun ville beholde huset nær sagt for enhver pris.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 14:08   #7
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg tror nok problemstillingen bunner i at de fleste vet hva sine partnere gjør, og godtar å være arving. Men man er ikke pliktig til å motta arv - selv ikke fra ektefelle. Rent formelt opprettes det er bo for alle som dør, og alle som har krav i boet må innrapportere dette innen en viss tid. Man bør selvfølgelig ikke akseptere å være arving før kreditorfristen er utløpt og man vet hvor stor gjelden er.

Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 14:09   #8
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg får en følelse av at hun ville beholde huset nær sagt for enhver pris.

Når man havner i en sånn situasjon på en så brutal måte så er det kanskje huset som er det eneste hun har igjen av det "normale". Det er ikke lett å se ting klart i slike situasjoner.

Gammel 29-12-07, 14:20   #9
Pipling
Nybegynner

Pipling sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestlandet
Pipling har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gjeldsslave etter mannens død ... (Glåmdalen)

Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag

Leser i artiklen at hun synes det offentlige ikke hjalp henne, men.. Er det egentlig det offentlige sitt ansvar da? Hva kunne de hjulpet med? Jeg betaler da ikke skatt for å rydde opp i andre sin gjeld..

Huff, det hørtes kynisk ut! Ikke meningen, men.. Får ikke forklart hva jeg mener på en bedre måte!

Gammel 29-12-07, 14:21   #10
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

I såfall burde hun forsøkt å kjøpe huset fra boet. Er det slik at kreditorene var i pengeknipe og måtte ha inn penger fort, er det en sjanse for at de ville akseptert et bud godt under markedspris. Da ville hun beholdt huset uten annen gjeld i tillegg.

Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 14:24   #11
Nebbia
Passiv

Standard

Leser i artiklen at hun synes det offentlige ikke hjalp henne, men.. Er det egentlig det offentlige sitt ansvar da? Hva kunne de hjulpet med? Jeg betaler da ikke skatt for å rydde opp i andre sin gjeld..

Det offentlige har selvfølelig ingen slike forpliktelser. Det er klart det er tragisk for personer som havner i en slik situasjon, men spørsmålene du stiller burde også journalisten stilt. Da hadde nok artikkelen sett annerledes ut.

Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 14:28   #12
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

I såfall burde hun forsøkt å kjøpe huset fra boet. Er det slik at kreditorene var i pengeknipe og måtte ha inn penger fort, er det en sjanse for at de ville akseptert et bud godt under markedspris. Da ville hun beholdt huset uten annen gjeld i tillegg.

Enig.

Det som mangler her er kanskje en rådgivertjeneste i kommunen?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 14:37   #13
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Hadde hun solgt bilen til den kjøperen hun hadde på hånden, ville regnskapet gått i pluss, men hun fikk ikke lov.

"Noe med det første familien gjorde for å rydde opp i økonomien var å selge Ragnhilds bil for å få inn penger.
– Da fikk vi nærmest kjeft etterpå fordi den skulle vært solgt på tvangssalg. Firmabilen til mannen min hadde vi en kjøper på til en god pris som ville gi pluss i regnskapet. Men vi ble nektet å selge den. Bilen skulle på tvangssalg. Etter salget ble jeg sittende igjen med en restregning på 70.000 fordi den ble solgt så rimelig. Det var den hjelpa, sier Stensland oppgitt."

Merkelig.

Gammel 29-12-07, 14:45   #14
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Tragisk, selvfølgelig, men jeg kan heller ikke helt se hvor det offentlige skulle kommet inn i bilde som reddende engel.

Med tanke på hvor mange tusenvis av mennesker (og nå underdriver jeg helt sikkert masse) som er i et økonomisk uføre og hadde behøvd hjelp, så tror jeg det ville blitt et kaos uten like om staten hadde blandet seg inn og tilbudt hjelp i hver enkel sak. Det lar seg ikke gjøre.

Jeg skjønner at hun ville beholde huset, men jeg tror kanskje at jeg hadde solgt det, det hadde jo hjulpet godt på vei.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 16:15   #15
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt rart at ingen i det offentlige anbefalte gjeldsordning. Og viste henne videre til kommunens gjeldsrådgiver. De kan ofte forhandle bedre enn skyldneren selv. For ikke å snakke om at hun kanskje hadde fått blitt litt skjermet i en såpass vanskelig situasjon.

Uansett synes jeg det er fryktelig synd at noen opplever det slik og at ansatte i det offentlige oppleves som en belastning i en vanskelig situasjon.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 16:16   #16
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Tragisk, selvfølgelig, men jeg kan heller ikke helt se hvor det offentlige skulle kommet inn i bilde som reddende engel.

Med tanke på hvor mange tusenvis av mennesker (og nå underdriver jeg helt sikkert masse) som er i et økonomisk uføre og hadde behøvd hjelp, så tror jeg det ville blitt et kaos uten like om staten hadde blandet seg inn og tilbudt hjelp i hver enkel sak. Det lar seg ikke gjøre.

Jeg skjønner at hun ville beholde huset, men jeg tror kanskje at jeg hadde solgt det, det hadde jo hjulpet godt på vei.

Hun kunne fått litt mer velvilje fra kreditorene i forhold til å forlenge tilbakebetalingstid osv. Det er muligheter om de vil. Hun sier hun opplever denne bransjen som kynisk....

Gammel 29-12-07, 16:19   #17
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Staten har tilbud om hjelp i slike tilfeller. Hver kommune er forpliktet til å tilby gjeldsrådgiving og bistand i forhold til gjeldsordning etc.

Så, jo. Det lar seg gjøre. Men kanskje ikke slik mange kunne ønsket.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 29-12-07, 16:41   #18
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Staten har tilbud om hjelp i slike tilfeller. Hver kommune er forpliktet til å tilby gjeldsrådgiving og bistand i forhold til gjeldsordning etc.

Så, jo. Det lar seg gjøre. Men kanskje ikke slik mange kunne ønsket.

Jeg er klar over at det finnes denne typen tilbud. Og det må hun jo ha vært klar over også, eller fått opplyst når hun ringte rundt til diverse instanser og kreditorer. Jeg leste artikkelen slik at hun håpet på mye mer enn det, litt urealistiske forventninger, kanskje.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 16:56   #19
Jessica
Pauset

Standard

Jeg er klar over at det finnes denne typen tilbud. Og det må hun jo ha vært klar over også, eller fått opplyst når hun ringte rundt til diverse instanser og kreditorer. Jeg leste artikkelen slik at hun håpet på mye mer enn det, litt urealistiske forventninger, kanskje.

En ting jeg har lært er at informasjon om mangt og meget i det offentlig må en skaffe seg selv. Om det gjelder her vet ikke jeg....

Da jeg skulle strålebehandles i forbindelse med kreften valgte jeg å bo på sykehotellet ved sykehuset for å slippe over 3 timers reise hver dag i 5 uker. Jeg ringte trygdeetaten og spurte om jeg fikk dekket hjemreise i helgene. Jeg fikk beskjed om at ved permisjon fra sykehuset hadde jeg ikke krav på dekning av hjemreise. Jeg sa at jeg var ikke innlagt, men hadde valgt å bo på sykehotellet. Jeg argumenterte med noe jeg hadde lest i ei lita bok fra Kreftforeningen som gjaldt seriell behandling som ved stråling, men saksbehandler nektet på dette. Det gikk noen uker, og jeg hadde god tid på sykehotellet så jeg ringte noen uker senere. Jeg traff da en annen saksbehandler. Hun trodde heller ikke at jeg hadde krav på dette, men skulle sjekke. Etter nesten en uke ringte hun. Joda jeg hadde krav på dekning av hjemreise.

Gammel 29-12-07, 16:57   #20
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Aha!

Ja, det er jo mange som tror at gjeldsordning betyr at det offentlige skal betale ned gjelden etc. også. Det er litt vel urealistisk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:16.