|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Gjeldsslave etter mannens død ... (Glåmdalen)http://www.glomdalen.no/article3249550.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gjeldsslave etter mannens død.... (Glåmdalen)Det er slike situasjoner man får se hvor mye hjelp man får i dette landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Gjeldsslave etter mannens død.... (Glåmdalen)Dette var en fjollete artikkel. Det er jo ikke stilt et eneste kritisk spørsmål til henne? |
![]() |
![]() |
#4 |
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestlandet
![]() |
![]() Sv: Gjeldsslave etter mannens død.... (Glåmdalen)
Kan man frasi seg arven da? Går det ikke en automatikk i at ektefolk må arve hverandre?
![]() |
#5 |
Pauset
|
Veldig mange kvinner overlater det økonomiske til sine menn. Om mannen velger å holde ting for seg selv så kan man jo bli stående i en vanskelig situasjon. Her hjemme hos oss er det jeg som fører regnskap og lager budsjett. Jeg kjenner på det selv når vi sliter. Jeg føler det som et nederlag....Kan godt tenke meg at for noen kan det være vanskelig å si til sin partner at man har gjort noen dårlige økonomiske valg.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bare sær
Man er ikke nødt til å arve, nei.
![]() |
#7 |
Passiv
|
Jeg tror nok problemstillingen bunner i at de fleste vet hva sine partnere gjør, og godtar å være arving. Men man er ikke pliktig til å motta arv - selv ikke fra ektefelle. Rent formelt opprettes det er bo for alle som dør, og alle som har krav i boet må innrapportere dette innen en viss tid. Man bør selvfølgelig ikke akseptere å være arving før kreditorfristen er utløpt og man vet hvor stor gjelden er. |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
|
Når man havner i en sånn situasjon på en så brutal måte så er det kanskje huset som er det eneste hun har igjen av det "normale". Det er ikke lett å se ting klart i slike situasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestlandet
![]() |
![]() Sv: Gjeldsslave etter mannens død ... (Glåmdalen)Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag
![]() |
#10 |
Passiv
|
I såfall burde hun forsøkt å kjøpe huset fra boet. Er det slik at kreditorene var i pengeknipe og måtte ha inn penger fort, er det en sjanse for at de ville akseptert et bud godt under markedspris. Da ville hun beholdt huset uten annen gjeld i tillegg. |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Gjeldsslave etter mannens død ... (Glåmdalen)
Det offentlige har selvfølelig ingen slike forpliktelser. Det er klart det er tragisk for personer som havner i en slik situasjon, men spørsmålene du stiller burde også journalisten stilt. Da hadde nok artikkelen sett annerledes ut. |
![]() |
![]() |
#12 |
Bare sær
Enig.
![]() |
#13 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Gjeldsslave etter mannens død ... (Glåmdalen)Hadde hun solgt bilen til den kjøperen hun hadde på hånden, ville regnskapet gått i pluss, men hun fikk ikke lov.
![]() |
#14 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Gjeldsslave etter mannens død ... (Glåmdalen)Tragisk, selvfølgelig, men jeg kan heller ikke helt se hvor det offentlige skulle kommet inn i bilde som reddende engel.
![]() |
#15 |
weird
![]() Sv: Gjeldsslave etter mannens død ... (Glåmdalen)Jeg synes det er litt rart at ingen i det offentlige anbefalte gjeldsordning. Og viste henne videre til kommunens gjeldsrådgiver. De kan ofte forhandle bedre enn skyldneren selv. For ikke å snakke om at hun kanskje hadde fått blitt litt skjermet i en såpass vanskelig situasjon.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Pauset
|
Hun kunne fått litt mer velvilje fra kreditorene i forhold til å forlenge tilbakebetalingstid osv. Det er muligheter om de vil. Hun sier hun opplever denne bransjen som kynisk.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
weird
Staten har tilbud om hjelp i slike tilfeller. Hver kommune er forpliktet til å tilby gjeldsrådgiving og bistand i forhold til gjeldsordning etc.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Jeg er klar over at det finnes denne typen tilbud. Og det må hun jo ha vært klar over også, eller fått opplyst når hun ringte rundt til diverse instanser og kreditorer. Jeg leste artikkelen slik at hun håpet på mye mer enn det, litt urealistiske forventninger, kanskje.
![]() |
#19 |
Pauset
|
En ting jeg har lært er at informasjon om mangt og meget i det offentlig må en skaffe seg selv. Om det gjelder her vet ikke jeg.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
weird
![]() Sv: Gjeldsslave etter mannens død ... (Glåmdalen)Aha!
![]() |
![]() |
![]() |
|
|