|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Kald på føttene
|
Beltestol til toåringJeg har en gutt som nærmer seg 15 kilo, og som er nødt til å sitte framovervendt i bilen. Nå har vi et maxi cosi priori-sete, men så har jeg jo fått med meg at det er anbefalt at de sitter i beltestol med trepunktsele når de først må sitte framovervendt. Men er det noen som vet hvor høyt barnet må være for at det skal være trygt? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Beltestol til toåring(Du vet at det er bakovervendte stoler til 25 kg? Sånn i tilfelle det var derfor den unge mannen må sitte fremovervendt.)
|
|
|
#3 |
|
superbruker
|
Sv: Beltestol til toåringDet er ikke høyden som avgjør det men vekten. Det tryggeste er selvsagt bakovervendt. Når dere likevel velger å han forovervendt er det tryggest med trepunktsele. Da er det viktigste vekten. Jeg har aldri lest noe sted at høyden har noe å si. Det er sikkert noen andre som kan svare bedre enn meg.
|
|
|
#4 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Beltestol til toåring
Er dessverre en idiotisk bil som gjør at han må sitte framovervendt. Det er ingen bakovervendte stoler som passer. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Øyboer
Sv: Beltestol til toåringSånn som jeg har forstått det så har det med trepunkt fremover med at man må ha en kropp som klarer å ta i mot belastningen før man kan ha trepunkt. Muskler og tyngde. 5 punkt er ikke like bra. Men Kroppen slipper å bruke muskler fordi selen er helt fast. Den trykkavlaster ikke men den holder fast. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Jeg ble frisk!!
Sv: Beltestol til toåringHar dere prøvd flere stoler?
|
|
|
#7 |
|
Kald på føttene
|
Det er ikke plassmangel det går på, men bilen er handicaptilpassa, og har dermed ingen festemuligheter i gulv, har for høye seter til støttebein og har ingen seter foran som et bakovervendt sete kan støttes mot. Da blir det litt vanskelig ... Kjipt, men sant. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Øyboer
Sv: Beltestol til toåringZento har ikke støttebein. Men den har jo seler som må rundt beina på sete foran. Sikker på at det ikke går? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Kald på føttene
|
Har ikke noe sete foran, for der står et monster av en rullestol. Vi har sjekka det ut, jeg lover! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det visste jeg ikke. Hvorfor er fempunktseler ikke bra?
|
|
|
#11 |
|
Øyboer
Sv: Beltestol til toåringFordi de er helt fast til kroppen. Gir ingen avlasting i en kolisjon. Men de er best om man er svak i kroppen. 3 punkt er bevegelig og man får avlastet litt i kolisjon med at man er i bevegelse. |
|
|
|
![]() |
|
|