|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Jeg kaster så mye mat!
![]() |
#2 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Akkurat som vårt kjøleskap det der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Jeg kjenner meg igjen... |
![]() |
![]() |
#4 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!tomater skal ikke være i kjøleskapet.for kaldt.
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden ![]() ![]() Sist redigert av Honda : 04-01-08 kl 22:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
I farta!!
|
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Her et mannen det meste av rester så det blir ikje kasta.
![]() |
#7 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Mannen min nektet å tro meg da jeg ville lage riskrem av restene etter risengrøten. For gammel grøt skulle da kastes, da mann!
![]() |
#8 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!
![]() |
#9 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Uff. Sånt skjer meg heeele tiden... Kaster altfor mye mat, ja. Litt flau, ja!
![]() |
#10 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Det kommer vel inn under planlegge bedre, så det er kanskje et dårlig og selvfølgelig råd. Men hva med å ta en titt i kjøleskap (ofte), skap og fryseboks (en gang iblant), og se hva du kan bruke de matvarene du faktisk har til? Planlegge ut fra det som finnes i skapene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
WF: BNBE
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Vi skriver middagsplan og handleliste for hele uka, og da tar jeg alltid en titt i skuffer og skap først, for å se om det er noe å ta utgangspunkt i der. Vi har litt lite lagringsplass på kjøkkenet også da, det hjelper jo litt!
![]() |
#12 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Resteretter og man-tager-hva-man-haver-retter er nyttige. Det meste av grønnsaker kan brukes i gryteretter, wok, fisk-i-folie og grønnsakslasagne. Å planlegge ukas middager og gjøre innkjøp deretter er også lurt, det samme er å spise middagsrester til lunsj dagen etterpå - ztjerna elsker kald middag i matpakken |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!
Slik gjør jeg også, etter å ha levd med en mor som handler inn altfor mye mat, og må kaste MASSE mat innimellom, har jeg lært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Leser
|
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Du kan kanskje få mannen til å handle? Det fungerer her, mannen handler nemlig bare det som står på handlelista, mens jeg handler etter "Å, kanskje jeg skulle lage ditten og datten og det derre ser jo spennende ut ... hmmm .... Oj, lenge siden jeg spiste slik" osv
![]() |
#15 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Jeg er fæl til å handle ting som jeg tenker blir godt til et eller annet, som medfører at det aldri blir brukt. Sambo er flinkere til å planlegge aktuelle retter, og handle inn deretter.
![]() |
#16 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!sånn er det her og. Mitt nyttårsforsett bør vel være å tømme tre frysere og et stort matskap. Holder på med det... Vi kaster sinnsykt mye mat, og jeg tror vi kan spare mye på å spise opp alt vi har nå, og så kjøpe mindre mat senere så det er lettere å ha oversikt!
![]() |
#17 |
flisespikker
|
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Uff ja. Kanskje man skulle bytte ut kjøleskapet med et mindre ett?
![]() |
#18 |
En som trener
|
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!- Rydde kjøleskapet med jevne mellomrom, så ser du rømmebegerne før de går ut på dato. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Nei. Jeg kaster lite mat fordi jeg kjøper ikke inn i store partier, kun når det er noe som mangler.
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Jeg kaster så mye mat!Remaen ligger rett ved barnehagen her, så jeg går innom der hver eneste morgen etter å ha levert vesla. Da kjøper jeg inn det vi trenger for maks et par dager (tørrvarer og hermetikk kan jeg jo kjøpe for lengre perioder da). På den måten kastes lite mat. Mannen får alltid med seg middagsrestene på jobben, til lunsj. Ellers spiser vi ofte middagsrester til kvelds også. Ser jeg at noe hoper seg opp, googler jeg på oppskrifter eller noe, og finner mat der jeg kan bruke det.
![]() |
|
|