Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Leser du varedeklarasjonen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Leser du varedeklarasjonen før du kjøper?
Selvsagt 72 62,61%
Næsj 21 18,26%
Annet 22 19,13%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-08, 16:56   #1
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leser du varedeklarasjonen?

Jeg leser alltid varedeklarasjonen på matvarer jeg kjøper, men har inntrykk av at det ofte blir sett på som litt sært. Jeg på min side syns det er rart at folk ikke vet hva de putter i seg og familien sin. Så - leser du bakpå eller ikke?

Gammel 06-01-08, 16:59   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser du varedeklarasjonen?

Sjølvsagt gjer eg det.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 17:02   #3
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Nei.

Gammel 06-01-08, 17:07   #4
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjør det og har gjort det så lenge jeg kan huske. I disse dager er fokuset størst på alle produkter med feks. herdet fett, og de settes tilbake i hyllen. Mannen vil nesten ikke gå i matbutikker med meg på grunn av det.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 17:07   #5
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som svarer nei - hvorfor ikke? Jeg lurer oppriktig, altså. For meg synes det nemlig uforståelig å ikke ville vite hva man får i seg.

Gammel 06-01-08, 17:08   #6
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Ja det gjør jeg, fordi vi har en liten egg/melk/fiskeallergiker i huset. Også har jeg litt noia for palmeolje.

Gammel 06-01-08, 17:09   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte ja, men det er stort sett fordi jeg allerede vet innholdet i varer vi kjøper til vanlig (matvaretabellen er min venn). (Dvs. jeg står stort sett aldri og leser varedeklarasjonen i butikken i praksis.) Dessuten lager vi stort sett maten fra bunnen av.

Jeg leser ikke på junk - hvis vi kjøper det så kan vi like gjerne kjøpe løpet ut.

Gammel 06-01-08, 17:11   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kjøper jeg så lite halv- og helfabrikata, at jeg ikke gidder å bry meg med det lille jeg kjøper. Tidligere var jeg mer opptatt av innholdet, men nå kjøper jeg så og si bare "rene" produkter og da er det jo ikke noe hokuspokus med det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 17:11   #9
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ofte, men ikke alltid (så det ble "Annet"). Jeg stoler for eksempel ganske mye på at pasta ikke innholder så mye skummelt selv om det er i en litt annen form enn jeg vanligvis handler. (Hvis produsenten er kjent that is, ukjente produsenter leser jeg alltid varedeklarasjonen til samme hvor kjedelig varen er).

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 17:16   #10
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alltid.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 17:41   #11
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Som regel, ja. Sammenligner ofte innholdet i like matvarer av forskjellige produsenter.

Gammel 06-01-08, 17:51   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Selvfølgelig

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 18:11   #13
Albertine
Passiv

Standard

Jepp.

Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 18:33   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Selvfølgelig.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 18:35   #15
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Selvfølgelig.

Gammel 06-01-08, 18:40   #16
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Ja, det gjør jeg!!

Gammel 06-01-08, 18:43   #17
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dere som svarer nei - hvorfor ikke? Jeg lurer oppriktig, altså. For meg synes det nemlig uforståelig å ikke ville vite hva man får i seg.

Jeg har stort sett kjøpt den samme maten i alle år og ser ikke noen grunn til å studere innholdet. Jeg regner med at alt er trygt å spise, ellers ville det vært fjernet fra hyllene.

Gammel 06-01-08, 18:55   #18
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan med stolthet melde at jeg de siste årene har blitt mer bevisst på hva som er i maten jeg spiser.

Lurer på om det kan ha sammenheng med at jeg har blitt mor...

Før i verden kunne jeg ikke brydd meg mindre, nå leser jeg oftere og oftere varedeklarasjonen på varene før jeg kjøper dem.

Gammel 06-01-08, 19:09   #19
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leser alltid på nye matvarer, greit å vite hva som er i, og jeg blir stadig overrasket og setter ting tilbake i hyllen. Ting som ser "ekte" og sunt ut er ikke alltid det om en lese på lappen.

Feks.:

• "Grovbrød" som har fint hvetemel som hovedbestanddel.
  • Noras hjemmelagde jordbærsyltetøy inneholder for eksempel 20% mer jordbær og mindre tilsatt sukker enn bestemor Lerums, som skryter av at det har mindre sukker - mindre enn hva sier de riktig nok ikke noe om på glasset.
  • Gilde ovnsbakt leverpostei inneholder mye mer jern enn Stabburets "barneleverpostei" som en del helsesøstre sier at barna spise fordi den er den eneste som er jernberiket, Gildes inneholder i tillegg mer kjøtt som gjør at også proteininnholdet er høyere.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 19:14   #20
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så å si aldri. Tenker som Kisha.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.