Cherroxvær
eller hvordan være helt ute av stand til å ta det minste lille fnugg av noe som kanskje kan oppfattes som kritikk.
Her er det nå for tredje eller fjerde dag på rad pluss fire grader, sørpe, slaps og masse vann som det er utrolig gøy å leke i. I hvert fall hvis du er barnehagegutt sånn som guttene mine.
Da jeg skulle hente dem i dag var de skiftet fra innerst til ytterst og skoene var kliss våte. Jeg sa fra til ped. leder at jeg gjerne ville at guttene skulle få cherroxer på når forholdene er som nå. Jeg har sagt fra om dette flere ganger før også, så det er jo ikke som om de ikke vet at guttene har cherroxer. Følgende samtale utspilte seg:
Ped.leder: Det var ikke jeg som kledte på dem i dag så jeg visste ikke at de ikke hadde hatt cherroxer på.
Jeg: Nei, det vet jo ikke jeg noe om, men jeg sier fra til deg, jeg, så dere vet det alle sammen.
Ped.leder: Mitt barn bruker aldri cherrox. Han har Ecco Goretex-sko og er aldri våt på beina.
Jeg: Åja. Mine gutter har gode vintersko, men de er ikke vanntette i vannpytter, så jeg vil som sagt gjerne at de får cherroxene på nå når det er så mye sørpe ute.
Ped.leder: Forresten burde ingen bruke cherroxer. De er farlige. Vi hadde et foredrag her i fjor om det, men da var du kanskje ikke her... Hun sa at det eneste barna trengte var gummistøvler med ullsokker i og gode vintersko. Bena får ikke puste i cherroxer.
Jeg: Ja, nå har jo som sagt guttene gode vintersko og cherroxer til sånt vær som vi har nå. Gummistøvler er vel ikke akkurat så gode når det gjelder pusting de heller, hvis det er det om å gjøre. Så i morgen vil jeg at de får på cherroxene.
Ped.leder: Jeg skal sørge for å gi beskjed om det jeg. Så skal de få cherroxene på i morgen.
Jeg: Ja, det er fint.
Jeg ble helt matt. Slik jeg ser det burde samtalen ha bestått av de to siste linjene og ikke noe annet. Jeg kritiserte da ikke henne personlig for å ha tatt på feil sko, jeg bare fra til henne som ansvarlig leder og det i en vennlig tone som en påminnelse om at sånn vil jeg ha det. Hun gikk jo totalt i forsvar og skulle "ta" meg. Hva er det for slags reaksjon da?