|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Internett og spilleavhengige (Dagbladet)http://www.dagbladet.no/kultur/2008/01/11/523528.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)Tja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)Jeg kan veldig lite om spilleavhengighet, men innbiller meg at om man har anlegg for det, så finner man alltids en arena. Broren til bestefaren min er utgammel, og sitter absolutt ikke på nett, men er daglig innom tippesjappa og spiller på fotball, hest og alt mulig. Han greier knapt nok å passere en spilleautomat uten å prøve den. Men at det har blitt så lett å sitte hjemme i sin egen stue og tulle bort penger hjelper jo ikke akkurat de som sliter med dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)Jeg bor sammen med en wowspilleidiot. Det har ødelagt mye av både vårt samliv, vårt sosiale liv og ikke minst er det utrolig slitsomt å forholde seg til en zoombie med øretelfoner minst 7 timer i døgnet når en har småbarn.
![]() |
#5 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)
Det kan jeg levende forestille meg at er et stort probem, ja.
![]() |
#6 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)Jeg kjenner godt til det problemet. WOW er jo "berømt" for avhengighet.
![]() |
#7 |
Epikur
|
Det hadde vært helt uaktuelt. Jeg hadde ikke tolerert det. Han derimot, må tolerere timer med FP...
![]() |
#8 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)Men spør dere selv - hvor mange timer sitter dere selv på pc'n daglig? Forum, nettaviser og alt det andre....
![]() |
#9 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Nåja, alle våre tre har PC og nett fra rommet sitt. Det de også har er begrensninger i tid både på internett generelt og WoW spesielt (de to eldste). I tillegg har Kjæresten stengt Foreldreportalen og Dagbladets debattsider for meg. De åpnes bare ved spesielle tilfelle og er årsaken til at jeg er her inne litt rykkvis. Jeg har nemlig svært lett for å bli hekta på nettsteder og spill. Gjett hvem hjemme som overhode ikke får spille WoW, eller har tilgang til noen andre PC-spill? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)Jeg vurderer å gi meg selv hvituke i forhold til internett støtt og stadig, men det ryker på at jeg må jo sjekke mailen, og da er det himla lett å svippe inn på FP og alt det andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Når Gubbelure er hjemme, er det svært sjeldent jeg sitter på nettet. Litt i helgene, kanskje.
![]() |
#12 |
Skrekkøgle
|
Hvorfor er det ene bedre enn det andre?
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=23891 Her er noen tips.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)De på 16 og 13 har tilgang til internett og WoW, men med begrensninger. I tillegg kan vi se fra oss hva de holder på med til en hver tid og det vet de. Minsten på 11 har selvfølgelig ikke WoW, men ellers de samme begrensningene som de eldste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)Bra oppfølging i Dagbladet i dag vedrørende akkurat dette.
Der tror jeg du traff spikeren på hodet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
flisespikker
|
Jeg "er på nett" stort sett hele dagen og kvelden, både på jobb og hjemme. Jeg sitter ikke konstant ved PC-en, men den er der, på stuebordet, og den står på (unntatt når vi skal se film eller har besøk), og det er ikke lang tid mellom hver gang jeg kikker innom. Mannen min gjør det på omtrent akkurat samme måten, og det er slett ikke uvanlig at vi sender googlechat-meldinger (eller mail) til hverandre når det er noe vi vil vise frem. (Det er da bedre enn å rope fra ett rom til et annet, er det ikke?)
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)Ja, og gode poenger, Juste.
![]() |
#19 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)Jeg synes WOW er verre enn forum da de som spiller sitte helt inne i spille og kan ikke svare i hele tatt når de holder på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Populærkulturjunkie
|
Husk på at de som spiller WoW har et sosialt liv inne i spillet. Jeg har en fetter som har spilt online rollespill siden de begynte å komme på markedet rundt år 2000. I disse årene har han byttet spill mange ganger, men han spiller fremdeles med den samme gjengen. De har et "guild" med folk fra hele verden som flytter seg fra spill til spill etter hvert som de blir lei. Han har også vært over i USA på besøk flere ganger, og hatt besøk fra USA. De arrangerte fest for noen år siden, og folk kom fra et tosifret antall land for å være med. Poenget mitt er at det selvfølgelig er galt og spille slik at det går ut over familielivet og samlivet, men det at man spiller mye trenger ikke og bety at man ødelegger sitt sosiale liv, man har et sosialt liv også inne i spillet. Og hvis man tenker etter så regner jeg med at ganske mange på FP ser på andre FP'ere som venner og bekjente uten at man nødvendigvis har truffet hverandre. Man svarer på innlegg, gir hverandre prikker og sender PM og føler etter hvert at man kjenner den andre personen. Slik fungerer det også når man spiller online spill. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|