|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Ytringsfrihet?Staffs uttalelser i helgen har blåst liv i debatten om ytringsfriheten i Norge. Reaksjonene har vært til dels svært kraftige; noen mener han bør straffeforfølges, andre at han bør fratas advokatbevilgningen og én har sågar oppfordret ham til å begå selvmord. Resten nøyer seg med å være harmdirrende forbannet. Jeg undres – har vi ikke rett til å ytre oss allikevel? |
![]() |
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Ytringsfrihet?Folk må få si det de selv kan stå for, men media behøver jo ikke trykke det for det. Kontroversielle meninger og uttalelser får så og si alltid stor spalteplass, men det behøver ikke være sånn. Pressen kan jo ta litt ansvar de også når noe tydeligvis bare er sagt for å provosere.
![]() |
#3 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ytringsfrihet?Ja jeg ønsker meg et samfunn hvor ytringsfriheten har en grense. Hvis det er det som må til for at jeg skal få slippe syke pervoer som Staff sine ytringer så JA!
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Ytringsfrihet?
Jeg synes også uttalelsene til Staff er hårreisende, men å ikke like uttalelsene er ikke et argument for å kneble ham.
Å starte en aksjon for å forhindre noen i å ytre seg på TV har med ytringsfrihet å gjøre.
Ytringsfriheten har en grense, men den går ikke hvor folk synes ytringene begynner å bli ubehagelige.
Det er mange ytringer som sårer og provoserer, men så lenge det ikke går ut over personer på individnivå har de ikke krav på beskyttelse mot ytringsfriheten. Det er slik at dette er ønskelig, men det er en konsekvens av at ytringer i utgangspunktet ikke skal knebles. |
![]() |
![]() |
#5 |
Leser
|
Det mest fantastiske med denne saken er at folk nå diskuterer Staff fremfor lommemannen. Greit at Staff er usmakelig, men lommemannen er jo den som er tiltalt. Nå i ettertid må jeg si at Staff like gjerne kan være usedvanlig smart, som ravende gal.
Mja, der er jeg ikke helt enig. Jeg for min del synes utmerket godt at både TV og avisene skulle la være å trykke våset til Staff. Det er ikke å hindre ytringsfriheten at man ikke får spalteplass i media.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 15-01-08 kl 07:52. Årsak: dere -> der |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Ytringsfrihet?Som andre her nevner, så er det vel medias rolle jeg er mest oppgitt til. Jeg skjønner jo at de gjør alt for å selge, men jeg respekterer det ikke. Etikken sitter langt inne, ser det ut til.
![]() |
#7 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Provokasjon skaper debatt og rokker på etablerte sannheter. Det i seg selv er verdifullt. Når det er sagt skjedde ikke akkurat det i denne Staff-saken, da ingen andre enn Staff syntes at handlingens alvorlighetsgrad er noe å diskutere. Dermed dreier hele debatten seg om Staff. Tilsynelatende er han jo virkelig på bærtur, eller så er han, som noen påpekte tidligere, meget klok som forsvarer, som får hele debatten dreid over på sin egen person. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Mother of Dragons
|
Jeg synes dette er en helt forferdelig holdning å ha, dette at ytringsfriheten skal begrenses til meninger som kjennes ubehagelige. Hvem skal bestemme hva som er passende eller ei? Et eget statlig organ?
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
![]() Sv: Ytringsfrihet?Det at Staff uttaler seg som privatperson og sier dumme ting er en ting, teit dumt en forflating av den offentlige debatt greit, men han er da i sin fulle rett til å være akkurat så dum han vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
Jeg har lett etter retningslinjene på nettet men ikke funnet dem ennå. Hvor fant du dem?
![]() |
#12 |
Ferdig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kald på føttene
|
Her er reglene for god advokatskikk. (Jeg tar ikke stilling til om Staff har brutt dem, jeg er bare glad i å google.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
Er ikke de fra advokatforeningen? Staff er ikke medlem så han er ikke rammet av dem. Jeg tror advokatforeningens regler er strengere enn det egentlige regelverket.
![]() |
#15 |
Kald på føttene
|
Så da gjelder de vel for Staff også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Ah, da gjør det vel det.
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Ytringsfrihet?Det er da ytringsfrihet dette er jo. At en ytring får reasksjoner betyr jo ikke at det ikke er ytringsfrihet, det betyr at det er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Jeg så et intervju med ham etter saken der han mente at innvandrere burde få strafferabatt på grunn av kulturforskjeller. Han sa at han følte han spilte en rolle i samfunnet ved å provosere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ustabil
|
![]() Sv: Ytringsfrihet?Jeg kjenner at jeg er veldig enig med Nebbia. Det er helt i orden at man er uenig med Staff, men å ønske å kneble han er etter mitt skjønn brudd på ytringsfriheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Ytringsfrihet?Staff er i sin fulle rett til og mene hva han vil, og media står fritt til å velge og trykke uttalelsene hans, eller og la være. Jeg tror Staff var veldig klar over hva han sa, nå har han flyttet trykket over fra tiltalte til seg selv. Og hvis det er en ting som Staff tåler så er det at opinionen er imot ham. Jeg kan ikke se at han mister mye nattesøvn for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|