|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?Jeg er ikke på jakt etter oppbevaringstips. I en annen tråd avslørte jeg mine manglende brødbakererfaringer ved å spørre om hvor mye vann jeg skulle ha i brøddeigen. Mitt neste spørsmål er hvorfor det blir så fort smulete og tørt. Har deigen da vært for tørr? For lite salt? Olje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?Det kan være lurt å tilsette mer fett, men du kan også prøve med kokt potet og/eller gulrot. Brødet holder seg ikke like lenge da (er ikke sikker på hvor lenge, men kanskje en ukes tid?), men det blir veldig saftig og godt.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?Mine brød blir også så tørre. Også får jeg de ikke til å heve skikkelig. :sutre: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?Prøv Mims flytende brød. :bakeidiot som nå baker 3 ganger i uken:
![]() |
#7 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?En teskje eller to med honning holder brødet saftig lengre, samt at det er lurt å ha litt ekstra olje i.
![]() |
#8 |
Unik
|
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?
Hørtes rart ut.
![]() |
#9 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?Ja, også må man ikke bruke varmluft, da blir det tørt med en gang også.
![]() |
#11 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?Kan det være en idé å forsøke og steke i litt kortere tid? Får alltid saftig hjemmebakt brød av min kjære, men jeg aner ikke hvordan han får det til.
![]() |
#12 |
St(r)ikkeplante
|
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?Her er det jeg har gjort noe med for å få saftigere, mindre dryssende brød. (koffert-
![]() |
#13 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?Min kjære sier at rugmel, yoghurt, rømme, kesam og lignende gjør at brødene holder seg lenger - og dermed sannsynligvis drysser mindre.
![]() |
#14 |
Unik
|
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?Eit grovbrød skal faktisk eltast i 15-20 min. Sånn igrunnen. Kjøkkenmaskin er grei å ha. Brødbakemaskin enno kjekkare
![]() |
#15 |
trøtt
|
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?Jeg synes ikke våre hjemmebakte brød blir tørre så fort, jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
WF: BNBE
Signerer dette. Mims brød blir ikke tørt, og hele familien elsker det!
![]() |
#19 |
intro
|
Da er det jo ikke rart at de ikke rekker å bli tørre.
![]() |
![]() |
#20 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hvorfor blir mitt hjemmebakte brød så fort tørt?Bruker som Sokk mer salt enn vanlige hjemmebakte brød. Kjøpebrød har ss-nivå med salt, mens hjemmebakte brød ofte opererer i ts-området. Salt binder vann. Ellers er det ingenting hokuspokus med deigen - kun melk, salt og mel. Ingenting fett annet enn til smøring av formen. Bruker kjøkkenmaskin når jeg lager stor porsjon (2 liter væske), håndelter hvis jeg bare lager med 6 dl væske (1 kg mel). Steker i varmluft.
![]() |
|
|