|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Travelt opptatt
|
![]() Å unnskylde vs. å be om unnskyldningEr det bare jeg som blir irritabel når folk (les: journalister) bruker uttrykket "å unnskylde" når det mener "å be om unnskyldning"? Det siste eksemplet hørte jeg på radioen i sted:
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Å unnskylde vs. å be om unnskyldningEnig med deg. Å unnskylde kan også bety å akseptere andres unnskyldning, nærmest å tilgi (forsåvidt det samme som å finne/godta unnskyldninger det også, men altså når det gjelder andres oppførsel). "Du må unnskylde Fido, han er så veldig begeistret for saueskinnspels", liksom.
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Å unnskylde vs. å be om unnskyldningÅ unnskylde seg er derimot det samme som å be om unnskyldning. "Han unnskyldte seg voldsomt for å ha tatt feil av hotellrommene".
![]() |
#4 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Å unnskylde vs. å be om unnskyldning
Ikke alltid: "Han unnskyldte seg med at han ikke visste bedre".
![]() |
#5 |
flisespikker
|
Sant nok. Men det er ikke helt uhørt å komme med begrunnelser/(bort-)forklaringer når man ber om unnskyldning heller? ("Unnskyld at jeg kom brasende inn uten å banke på, jeg visste ikke bedre", for eksempel.) Ellers ville det jo ikke være noen grunn til å innføre uttrykket uforbeholden unnskyldning.
![]() |
#6 |
Ringskrømt
|
Jeg må bare unnskylde for at du føler det sånn!
![]() |
|
|