|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvorfor blir man trøtt en stund etter å ha spist?Noen som har en fornuftig forklaring og kanskje en link til en kilde?
![]() |
#2 |
intro
|
![]() Sv: Hvorfor blir man trøtt en stund etter å ha spist?Det har jeg virkelig aldri merket noe til, men jeg hører mange sier de blir trøtte.
![]() |
![]() |
#3 |
frakoblet
|
![]() Sv: Hvorfor blir man trøtt en stund etter å ha spist?
Jeg mener det er fordi blodsukkeret stiger når man spiser, for så å synke igjen etter en stund. Dette er spesielt etter mat som er rik på karbohydrater.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor blir man trøtt en stund etter å ha spist?Jeg leste en gang at det hadde med fordøyelsen å gjøre. Kroppen trenger ro for å fordøye maten. I tillegg leste jeg en teori som gikk tilbake til steinalderen, da mennesket måtte jakte for å skaffe seg mat og brukte mye energi på dette, så var det viktig at de ikke brukte opp all energien de nettopp hadde fått fra maten. Hakke peiling på om det stemmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvorfor blir man trøtt en stund etter å ha spist?Takk for svar! Jeg mener å ha lest det safran sier. Men, min søster er ikke enig.
![]() |
#6 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Hvorfor blir man trøtt en stund etter å ha spist?Kroppen sender majoriteten av blodet til fordøyelsesorganene slik at blodomløpet til hjernen blir noe mindre. Man blir trøtt av dette, kanskje for å hindre at man tar viktige avgjørelser mens kroppen trenger blodet i andre kroppsdeler enn hjernen.
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvorfor blir man trøtt en stund etter å ha spist?Jeg er selvsagt også enig med Safran. Min kropp reagerer litt annerledes, jeg blir ofte trøtt med EN gang jeg har spist men får et energikick et kvarter etterpå. Men så fordøyer jeg jo maten på en helt annen måte enn "normale" folk. Men det Safran sier er nok riktig (etter min mening).
![]() |
#8 |
Bare sær
![]() Sv: Hvorfor blir man trøtt en stund etter å ha spist?
Det skal visst være en søvndyssende aminosyre i fisk. Samme som er i melk.
![]() |
#10 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Hvorfor blir man trøtt en stund etter å ha spist?Eg er også einig med Safran. Det er også grunnen til at ein gjerne vert sugen på noko søtt ei lita stund etter maten, sjølv om ein framleis er mett. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|