Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Du bør skatte av gratis jobbparkering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-08, 13:50   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du bør skatte av gratis jobbparkering

...

Sist redigert av Guava : 23-09-10 kl 22:35.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 14:02   #2
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du bør skatte av gratis jobbparkering

Hvis man ellers måtte parkere mot betaling,men får det dekket av arb.giver er det jo et frynsegode. Ergo man må skatte av det.
Slik er det ihvertfall der mannen jobber. Han kjører ikke så det er ikke et tema for han, men jeg synes det er rart når andre får gratis parkering, mens han må betale for månedskort ( altså ikke får det dekket av arb.giver).

Kan man i utgangspunktet parkere gratis, synes jeg det er rart man må skatte av et allerede gratis frynsegode.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 14:05   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres tullete ut.

Gammel 24-01-08, 14:20   #4
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår poenget i storbyen, som f.eks. Oslo. Der er parkeringsplasser virkelig et gode, og jeg tror man kunne klart å få litt flere mennesker til å ta offentlig transport dersom man vanskeliggjorde parkering. Det er for mange biler i forhold til standard på veiene inn til Oslo, og skattlegging av parkering kunne vært et virkemiddel for å få ned antall biler. Sånn som det er nå skatter man f.eks. hvis arbeidsgiver dekker månedskort, men ikke hvis de dekker parkeringsplass og det virker jo ikke helt fornuftig.

Gammel 24-01-08, 14:28   #5
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Idiotisk forslag, jeg hørte Heikki Holmås argumentere for dette i morges på radioen. Man må helt sikkert bruke pisk i tillegg til gulrot for å mestre miljøutfordringene. Men dette forslaget var jo sjeldent virkelighetsfjernt, selv til fra SV å komme.

-Hvem skal dra rundt i hele vårt langstrakte land og taksere hver eneste parkeringsplass?
-Hvor mye vil det koste? (Mon tro om ikke bensin- og flyutgiftene til dette parkeringsfutevesenet vil utligne hele miljøgevinsten av innføringen av ordningen?)
-Hvilke arbeidsmetoder skal parkeringsfutevesenet bruke i forhold til registrering av hvem som bruker parkeringsplassene? Telling?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 14:30   #6
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, her i byen hadde det vært lurt, selv om det hadde vært kjipt for meg personlig.

På små steder kan ikke dette gjennomføres, slik jeg ser det.

Gammel 24-01-08, 14:38   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I så fall så må folk flest få en akseptabelt alternativ til å kjøre bil. Så lenge det står så dårlig til med kollektivtransporttilbudet rundt forbi, så er det mange som ikke har noe alternativ til å kjøre bil. Vi som bor i små byer og tettsteder ville nok opplevd at de aller fleste måtte skatte, siden det kun er i sentrum man må betale for å parkere. De fleste og største arbeidsplassene her i nærheten har parkeringsmuligheter for de ansatte. Det blir ikke ansett for å være et frynsegode.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 14:42   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår poenget i Oslo sentrum hvor man knapt kan parkere på alternativ måte uten å måtte betale for det. Her hvor jeg jobber er det gratis gateparking og skattlegging ville antakelig medført at ansatte som kjører til jobben ville parkeret i gaten og antakelig irritere beborere i nærmiljøet ved at de opptar parkeringsplasser som de kunne tenke seg når de kommer hjem fra jobb.

Gammel 24-01-08, 14:47   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser poenget, men jeg skjønner ikke helt hvordan de egentlig har tenkt å gjennomføre det?
Hvordan skal man måle det? Hva med dem som ikke kjører hver dag?
Og jeg kommer på 1000 smutthull …

Jeg kan umulig levere barn i barnehage og komme meg på jobb til rett tid uten bil. Selv ikke da, faktisk. Om jeg blir tvunget til å ta bussen, så blir jeg faktisk nødt til å gå ned i stillingsprosent. :fankens kollektivtilbud:

Det er mye lurere å gjøre slik som de har gjort hos et av de store firmaene her i byen; lage faste, reserverte parkeringsplasser for dem som kjører minst 2 sammen i bilen.

Gammel 24-01-08, 14:49   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting er å skatte av en parkering som arbeidsgiveren din må betale for. Noe annet er feks på skolen min der det er en parkeringsplass som skolen eier.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 15:14   #11
Nebbia
Passiv

Standard

Dette forslaget er helt skrullete, og er tydeligvis foreslått av en paragrafrytter som tolker ordet fordel i enhver skattemessig disfavør for arbeidstakere.

Dette rammer også skjevt, da arbeidsgivere i diskriktene ofte ikke betaler for parkeringsplass, og arbeidstakere heller ikke rammes av fordelstolkningen. Tidligere skattedirketør Willy Ovesen sa engang da den nye forenklede selvangivelsen kom, at den kun hadde 3 spørsmål:

1. Hvor mye penger har du tjent?
2. Hvor har du gjemt pengene?
3. Når kan vi komme å hente dem?

Dette ble fortalt som en vits i et TV-program, men jeg aner noe av den samme tankegangen her - med unntak av humorelementet.

Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 18:15   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er temmelig tøysete. Tvert i mot burde firmaer kunne sponse månedskort på buss/tog/trikk uten fordelbeskatning i stedet, som utjevning.

Selv har jeg firmabil, og trenger pr. def. dermed bilen i jobbsituasjonen. Den må selvsagt ha et sted å stå den tiden jeg er på kontoret. Skal jeg betale for at firmaets bil står på jobben? Fordelen med privat kjøring er grundig beskattet fra før, så det kan ikke blandes inn.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 18:19   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dette leste jeg i adressa i dag.

Hva tenker dere om dette? Bør gratis jobbparkering skattlegges?
Bør det skattlegges uansett hvor man bor i landet eller bør det være forskjeller?

Det er en så borti staur og vegger teit idé at jeg ikke kan få sagt det. Det høres ut som nok en misunnelsesskatt spør du meg. På linje med beskatning av mobiltelefon og PC. Hårreisende tåpelig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 18:23   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jo bare et forslag som media virkelig har grepet med fulle. Jeg synes forøvrig det er et merkelig og rart forslag, for det er jo så mange ting som må være med i vurderingen.

Gammel 24-01-08, 23:11   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt i tvil - for hvordan skal dette gjøres slik at miljømessig riktig oppførsel virkelig premieres?

Vi er ca. 10 ansatte, og har 3 parkeringsplasser på deling. Det går fint, fordi vi ofte er ute hos kunder og ikke på kontoret, og mange av oss er flinke til å bruke beina eller bussen de fleste dager.

Men det kan man jo ikke måle?

Kanskje det blir lettere om man rett og slett forbyr gratis parkering på jobben? At de ansatte må betale på en eller annen måte, automat eller annet. Men det blir jo også håpløst i distriktene.

Ellers er jeg for å beskatte bilbruk, altså, og de kan godt doble bensinprisen, for min del. Men dette vil ramme helt i blinde, tror jeg.

Gammel 24-01-08, 23:39   #16
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er litt i tvil - for hvordan skal dette gjøres slik at miljømessig riktig oppførsel virkelig premieres?

Dette er et ad-hoc argument. Forslaget kommer opprinnelig ikke fra Vegvesenet som et forsøk på å begrense biltrafikken, men fra byråkrater av rent skattemessige årsaker. Je synes det blir feil å bruke mljøargumenter for å skattlegge bilbrukere ytterligere, når man nesten ikke bruker noen av inntektene som bilbruk genererer til faktiske miljøtiltak.

Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 23:45   #17
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er rett og slett så dumt at jeg finner ikke ord. Enkelt og greit.

Gammel 24-01-08, 23:51   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg forstår poenget i storbyen, som f.eks. Oslo. Der er parkeringsplasser virkelig et gode, og jeg tror man kunne klart å få litt flere mennesker til å ta offentlig transport dersom man vanskeliggjorde parkering. Det er for mange biler i forhold til standard på veiene inn til Oslo, og skattlegging av parkering kunne vært et virkemiddel for å få ned antall biler. Sånn som det er nå skatter man f.eks. hvis arbeidsgiver dekker månedskort, men ikke hvis de dekker parkeringsplass og det virker jo ikke helt fornuftig.

Hvis man skal få flere mennesker til å ta kollektivt inn til Oslo så bør det virkelig bevilges penger til å bedre tilbudet. F.eks på Østfoldbanen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 23:52   #19
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Helt tullete. Og nok en krampetrekning fra noen av de som kappes om å være mest "miljøvennlige". Jo mer man skattlegger og avgiftbelegger goder, jo mer miljøvennlig er man, visstnok.

Det man glemmer er at de bedriftene som har tilgjengelige parkeringsplasser for ansatte allerede har betalt myndighetene (les kommunen) for både opparbeiding og ofte også avgifter.

Nå er det visst ikke lov til å ha noen goder lenger. Hvis man er så syndig å ha en inntektsbringende jobb som fører til at man blir i stand til å betale skatt skal man straffes hardt. Ved ekstrabeskatning og avgifter på toppen av alt. Og i tillegg må arbeidsgiver betale 14,1 prosent av all lønn som de betaler ut, til arbeidsgiveravgift (les:straff for å være så grusom at man skaffer folk arbeid).

En slikt forslag oppfordrer enda flere til å bli kraftig skeptisk til alt som lukter politiker-blod........og byråkrat-blod.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 12:43   #20
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Om de skal skattelegge parkering og øke bensinprisene, ville det kanskje vært en ide å legge til rette for at folk skal kunne ta det kollektive.

Jeg jobber på Gardermoen og vi har gratis parkering.
Jeg tok faktisk kollektivt til jobben og synes det fungerte veldig greit, men det hjelper så veldig lite når NSB sitt lokaltog ikke lengre stopper på LOKALstasjoner.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.