Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jeg får ikke til å lage boller!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-08, 17:27   #1
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Jeg får ikke til å lage boller!

Jeg mener selv jeg er ganske god å bake grove deiger, til rundstykker og brød. Jeg får også godt til å lage foccacia (orker ikke gå å sjekke hvordan det staves) og pizzadeig. Når jeg lager søte deiger, blir alltid resultatet litt hard bakst! Har dere noen ideer til hva det kan være jeg gjør galt? Har forresten kjøpt gjær til søte deiger nå

Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 17:35   #2
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage boller!

Mindre mel, lærte det å mange oppskriter tar jeg mindre mel enn det som er anbefalt. Etter det har bollene blitt mere luftige og ikke så tunge. Om det var det du mente da.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 17:41   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hevingen er alfa og omega. Jeg dobbelthever bolledeig. Hever til dobbel størrelse, punkterer deigen og lar den heve til dobbel størrelse en gang til. Bollene mine blir luftige med alle slags bolledeiger.

For å få en samarbeidsvillig tørrgjær (bruker bare tørrgjær) så bruker jeg varm væske (ca. 45 grader).

Gammel 27-01-08, 17:48   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker så lite mel som bare mulig. Deigen er mer som ei flytende masse og jeg har bare i akkurat så mye mel som jeg trenger for å klare å forme bollene. Da blir de fantastisk gode, og det har ikke noe å si hvordan jeg hever dem. Får mange komplimenter for bollene fra kameratene til ungene.

Gammel 27-01-08, 17:55   #5
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fått tips om å bruke litt bakepulver i gjærdeiger med mye sukker, det skal hjelpe hevingen i gang. Og det virker!

Gammel 27-01-08, 17:58   #6
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også erfart at hevingen ikke er det vesentlig viktige for å få luftige og lette boller. Fersk gjær er viktig, men det aller vikstigste er nok at deigen er løs. Da gjærer den mye mer, og bollene blir automatisk luftige.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 18:01   #7
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jepp, mindre mel gjør susen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 18:48   #8
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Det høres ut som du har for lite væske i bollene. Eller for mye mel da, som Maya80 foreslår, det går vel for det samme

Lang hevetid hjelper også for luftige boller.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 18:52   #9
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Eller heving i oppvaskmaskinen. (ikke når den går men rett etterpå)

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 18:56   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Fersk gjær er viktig

Jeg har aldri brukt fersk gjær. Tørrgjær var kommet da jeg begynte å bake, og jeg har brukt det hele tida. Nå bruker jeg den røde for søte deiger, men jeg merker egentlig ikke noen forskjell ift da jeg brukte den blå. Bare jeg har lite nok mel blir bollene fantastiske uansett. (Hvis det var det du mente med fersk gjær. )

Gammel 27-01-08, 18:59   #11
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Og nå har jeg satt min egen bolledeig i lys av denne tråden.
Vanlige boller blir for kjedelig for meg, så i tillegg til podens evinnelige boller uten rosiner, har jeg nå hakket nøtter og sjokolade, blandet rørsukker med kardemomme, smeltet smøret, og skal straks i gang med å lage søte horn med nøtter og sjokolade.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 19:22   #12
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Jeg satte også en bolledeig rett etter at jeg leste de to første svarene her, deigen har stått til heving i tre kvarter og er like tung og j***ig Hadde seks desiliter mel i stedet for åtte (dette var på en desiliter melk og 200 g smeltet smør), tørrgjær for søte deiger, og væsken hadde en eksakt temperatur på 43 grader! Jeg måtte jo måle tempen med steketermometeret i tillegg til å bruke min taktile sans. Nå står den og hever i oppvaskkummen, med bakebollen direkte i varmt vann og med hådkle over. Får prøve bakepulvertrikset neste gang.

Jeg sliter nok med en liten bolledeigforbannelse eller noe. Skulle lage gode horn med mandelfyll og alt

Gammel 27-01-08, 19:24   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du rører tørrgjæren ut i væsken? Ja?

Gammel 27-01-08, 19:27   #14
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Du rører tørrgjæren ut i væsken? Ja?

Nei?

Gammel 27-01-08, 19:29   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg rører ut tørrdeigen i det tørre, som det står på pakka. Jeg får helt fine boller, men det er viktig at man ikke tar for mye mel ja.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 19:29   #16
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av eli83, her.

Jeg satte også en bolledeig rett etter at jeg leste de to første svarene her, deigen har stått til heving i tre kvarter og er like tung og j***ig Hadde seks desiliter mel i stedet for åtte (dette var på en desiliter melk og 200 g smeltet smør), tørrgjær for søte deiger, og væsken hadde en eksakt temperatur på 43 grader! Jeg måtte jo måle tempen med steketermometeret i tillegg til å bruke min taktile sans. Nå står den og hever i oppvaskkummen, med bakebollen direkte i varmt vann og med hådkle over. Får prøve bakepulvertrikset neste gang.

Jeg sliter nok med en liten bolledeigforbannelse eller noe. Skulle lage gode horn med mandelfyll og alt

Var da en hemningsløst feit deig, da? Kanskje gjærcellene fikk smørforgiftning?
Jeg synes forresten at det er godt å ha egg i deigen, og så må man elte den godt og snakke pent til den.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 19:33   #17
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Ja, det var veldig mye smør i den, stusset litt på det jeg også. Snuppa mi er allergisk mot egg, så jeg prøver å unngå det. Men jeg har prøvd boller med egg i også uten hell. Tror jeg er gannet

Gammel 27-01-08, 19:34   #18
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Nei?

Jeg rører alltid ut i væsken. Har hatt noen tørrgjærpakker hvor dette har stått på og har fortsatt med det siden.

Uansett: Ikke gi opp selv om deigen ikke er halv størrelse etter 45 min - bare vent til den har fått fart på seg.

Gammel 27-01-08, 19:35   #19
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg rører alltid ut i væsken. Har hatt noen tørrgjærpakker hvor dette har stått på og har fortsatt med det siden.

Ingrid Espelid gjorde også det, rørte den ut i væske med litt sukker, da får du igang gjærkulturen før du lager deigen. Ikke så dumt, det.

Gammel 27-01-08, 19:37   #20
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Standard

Ja, det var veldig mye smør i den, stusset litt på det jeg også. Snuppa mi er allergisk mot egg, så jeg prøver å unngå det. Men jeg har prøvd boller med egg i også uten hell. Tror jeg er gannet

Å være bollegannet høres veldig trist ut! Kondolerer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.