|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Heldig
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Jeg får ikke til å lage boller!Jeg mener selv jeg er ganske god å bake grove deiger, til rundstykker og brød. Jeg får også godt til å lage foccacia (orker ikke gå å sjekke hvordan det staves) og pizzadeig. Når jeg lager søte deiger, blir alltid resultatet litt hard bakst! Har dere noen ideer til hva det kan være jeg gjør galt? Har forresten kjøpt gjær til søte deiger nå |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Mindre mel, lærte det å mange oppskriter tar jeg mindre mel enn det som er anbefalt. Etter det har bollene blitt mere luftige og ikke så tunge. Om det var det du mente da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Etylbarbital
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Hevingen er alfa og omega. Jeg dobbelthever bolledeig. Hever til dobbel størrelse, punkterer deigen og lar den heve til dobbel størrelse en gang til. Bollene mine blir luftige med alle slags bolledeiger.
![]() |
#4 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Jeg bruker så lite mel som bare mulig. Deigen er mer som ei flytende masse og jeg har bare i akkurat så mye mel som jeg trenger for å klare å forme bollene. Da blir de fantastisk gode, og det har ikke noe å si hvordan jeg hever dem. Får mange komplimenter for bollene fra kameratene til ungene.
![]() |
#5 |
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Jeg har fått tips om å bruke litt bakepulver i gjærdeiger med mye sukker, det skal hjelpe hevingen i gang. Og det virker!
![]() |
#6 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Jeg har også erfart at hevingen ikke er det vesentlig viktige for å få luftige og lette boller. Fersk gjær er viktig, men det aller vikstigste er nok at deigen er løs. Da gjærer den mye mer, og bollene blir automatisk luftige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Jepp, mindre mel gjør susen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Det høres ut som du har for lite væske i bollene. Eller for mye mel da, som Maya80 foreslår, det går vel for det samme |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Eller heving i oppvaskmaskinen. (ikke når den går men rett etterpå) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!
Jeg har aldri brukt fersk gjær. Tørrgjær var kommet da jeg begynte å bake, og jeg har brukt det hele tida. Nå bruker jeg den røde for søte deiger, men jeg merker egentlig ikke noen forskjell ift da jeg brukte den blå. Bare jeg har lite nok mel blir bollene fantastiske uansett. (Hvis det var det du mente med fersk gjær.
![]() |
#11 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Og nå har jeg satt min egen bolledeig i lys av denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Heldig
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Jeg satte også en bolledeig rett etter at jeg leste de to første svarene her, deigen har stått til heving i tre kvarter og er like tung og j***ig |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Etylbarbital
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Du rører tørrgjæren ut i væsken? Ja?
![]() |
#16 |
Kald på føttene
|
Var da en hemningsløst feit deig, da? Kanskje gjærcellene fikk smørforgiftning? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Heldig
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg får ikke til å lage boller!Ja, det var veldig mye smør i den, stusset litt på det jeg også. Snuppa mi er allergisk mot egg, så jeg prøver å unngå det. Men jeg har prøvd boller med egg i også uten hell. Tror jeg er gannet |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Etylbarbital
Jeg rører alltid ut i væsken. Har hatt noen tørrgjærpakker hvor dette har stått på og har fortsatt med det siden.
![]() |
#19 |
Kald på føttene
|
Ingrid Espelid gjorde også det, rørte den ut i væske med litt sukker, da får du igang gjærkulturen før du lager deigen. Ikke så dumt, det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Kald på føttene
|
Å være bollegannet høres veldig trist ut! Kondolerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|