Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Sekretær

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-08, 21:08   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Spinoff: Sekretær

I diskusjonen ang hersking og trakassering ble det vist til dette med at kvinner ofte blir antatt å være sekretær, rett og slett fordi man er kvinne. Og reaksjoner på at sekretæryrket blir sett ned på.

Jeg har jobbet som sekretær i mange år og har gjort meg mine tanker om yrket og anseelsen til yrke og de som har denne stillingen.

Sekretæryrket er ikke et anerkjent yrke, sånn er det bare. Det er et yrke med klar overvekt av kvinner og følgelig har det heller ikke anerkjennelse. Hverken fra kvinner eller menn. :erfaren: Og her ligger vel hele mye av essensen i problemene. Jeg har aldri blitt forsøkt hersket så mye med som i løpet av min tid som sekretær, jeg har aldri vært så mye lille venn, eller søte deg eller snuppa, som da jeg jobbet som sekretær. Jeg har faktisk aldri kokt så mye kaffe heller, selv om det faktisk ikke var en av oppgavene som var beskrevet i arbeidsinnstruksen min...

Så er det også en kjennsgjerning at sekretærfunksjonen er en av funksjonene man forsøker å spare inn i de fleste bransjer. Det blir ikke sett på som verdifulle oppgaver eller spesielt vanskelige oppgaver. Man anser at hver enkelt ansatt lett kan ta seg av slikt, det er jo bare "latskap" eller bedaglighet som gjør at hver enkelt ansatt ikke selv tar seg av det man benytter en sekretær til.

Jeg ser at i flere og flere bedrifter så forsvinner funksjonen og i den offentlige administrasjonen skal du være god om du klarer å lete frem mer enn en sekretær.

Dette er ikke ment som en diskusjon på om sekretærene faktisk er viktige. For uansett hva andre sier så mener jeg selv at det er hevet over envher tvil at det faktisk er det. Jobben er utrolig viktig og jeg synes det er leit at den har lav status og at den faktisk er på tur bort.

Jeg lurer rett og slett på hvorfor statusen er så lav?

Har dette sammenheng med at det er kvinneyrke eller har det sammenheng med de arbeidsoppgaver som har vært sekretærens ansvar? Eller det faktum at det blir sett som en jobb man lett kan utføre uten å ha utdannelse?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.