Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Råflott og smørblid

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 21:34   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Råflott og smørblid

Hvordan oppfatter dere uttrykkene råflott og smørblid? Jeg lurer litt på om de er i ferd med å endre betydning, jeg - eller er det jeg som har misforstått?

I mine ører har begge en litt negativ klang. Med råflott tenker jeg på noen som har brukt overdrevent mye penger - handlet over evne eller noe slikt. Og en som er smørblid, er tilgjort og overdrevent blid. Jeg synes imidlertid stadig jeg hører uttrykkene brukt med positiv valør. I barnehagen sier de ofte at jenta vår har vært smørblid når hun har vært i strålende humør. Råflott brukes gjerne som en kompliment i ymse sammenhenger: De støvlettene var råflotte, altså!

Noen som har synspunkter? Jeg ser for øvrig at ordboka later til å operere med to betydninger(?) for smørblid (svært blid; overdrevent blid), mens råflott er forklart som overdrevent flott.

Gammel 01-02-08, 21:36   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råflott og smørblid

Eg er tydelegvis gammaldags, for eg oppfattar begge omgrepa som udelt positive.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:36   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smørblid brukt om barn ser jeg på som positivt. Om voksne kan det være delt betydning. Råflott kan brukes negativt i den betydning at man mener at noen har brukt altfor mye på det som er råflott.

Gammel 01-02-08, 21:36   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, dersom eg ikkje skal dra inn omgrepet vel framfor dei. Vel råflott og vel smørblid får ei anna betydning.

Gammel 01-02-08, 21:36   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke tenkt over det før, men er helt enig i din analyse!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:38   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er tydelegvis gammaldags, for eg oppfattar begge omgrepa som udelt positive.

Nei, da er du moderne. Jeg mener (eller tror) at den negative klangen er den opprinnelige.

Gammel 01-02-08, 21:39   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Smørblid brukt om barn ser jeg på som positivt.

Ja, jeg tolket det som udelt positivt fra barnehagen, altså.

Jeg kan ellers godt si at støvletter er flotte, men "råflott" har noe med penger å gjøre for meg - ikke utseende.

Gammel 01-02-08, 21:41   #8
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei, da er du moderne. Jeg mener (eller tror) at den negative klangen er den opprinnelige.

Les hovudinnlegget. Les hovudinnlegget. :mantra:

Gammel 01-02-08, 21:46   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en fot i begge leire og har to betydninger for begge, en positiv og en negativ. :vidsynt:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:47   #10
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Smørblid brukt om barn ser jeg på som positivt. Om voksne kan det være delt betydning. Råflott kan brukes negativt i den betydning at man mener at noen har brukt altfor mye på det som er råflott.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:48   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man sier råflott så kan man jo bruke det på samme måte som råstilig, råkult osv, så jeg ser at råflott kan brukes som både positivt og negativ omtale.

Smørblid tror jeg jeg bare ser på som positivt.

Gammel 01-02-08, 21:49   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker akkurat som Elinblu. Men hadde selvsagt ikke tenkt på det som negativt om smørblid ble brukt om et barn. Alt har jo med hvordan det sies, eller i hvilken sammeheng det brukes. Men jeg ser stort sett på de to ordene som litt negative.

Gammel 01-02-08, 21:51   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Smørblid tror jeg jeg bare ser på som positivt.

Herlighet, så smørblid du er da!

Gammel 01-02-08, 21:53   #14
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Feil smiley, søta.

Gammel 01-02-08, 21:54   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, den der var ikke så positiv, kanskje.

Gammel 01-02-08, 22:12   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Feil smiley, søta.

Joda, den er riktig når man er sur og gretten og en eller annen jævla idiot er smørblid.

Gammel 01-02-08, 22:20   #17
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Tenker som deg, Elinblu. Råflott er for meg kun negativt. Smørblid kan derimot være begge deler - spesielt brukt om barn, ja.

Gammel 01-02-08, 23:04   #18
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Isolert sett er jeg enig med deg, begge ordene har en negativ klang i mine ører. Samtidig vet jeg ikke om jeg hadde reagert nevneverdig om de var brukt i en positiv sammenheng.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 23:49   #19
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har en fot i begge leire og har to betydninger for begge, en positiv og en negativ. :vidsynt:

Og for et flott sitat du har nå, Toffeloff, har det vært der lenge? :vil bli gjenfødt som Are Kalvø:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 23:55   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfatter ordene i utgangspunktet som positive, og ville neppe brukt dem negativt, men jeg kan godt se at det er mulig, da. Å være råflott bruker jeg om det å være mer enn alminnelig generøs og spandabel; å være smørblid betyr å være strålende og uforstyrrelig blid. Det er klart begge disse karaktertrekkene kan være uheldige i gitte sammenhenger, men jeg synes det høres surmaget ut å oppfatte dem som grunnleggende negative.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.