|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Jeg ser mange vasker klærne på 60 grader. Tenker ikke på håndduker og sengklær og lignende. Mener dere klær som det står 40 grader på?
![]() |
#2 |
superbruker
|
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Mye av barnetøyet går på 60 grader. Det meste av babytøyet vasket jeg på 60. Alt undertøy går på 60 uavhengig av hva som står på lappen. Har ikke ødelagt noe enda.
![]() |
#3 |
By the Sea
|
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Vasker truser, håndklær, sokker og de fleste t-skjorter på 60. Utover det, hender det at ekstra møkkete barnegensre og bukser går på 60 også.
![]() |
#4 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Og klærne beholder formen?
![]() |
#5 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Med unntak av sokker, undertøy, håndklær og sengetøy vasker jeg det meste på 40 grader (elelr 30 om det er finvask)
![]() |
#6 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Dei klea som bør ha ein tur på 60 grader vaskar eg på 60 grader. Eg har endå ikkje opplevd at dei ikkje overlever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Vasker det meste på 60 grader jeg, unntatt feks. strikkeplagg og annet som ikke tåler så mye. Har enda ikke opplevd at de blir ødelagt av det. Tromle dem gjør jeg også, og alt tåler det, av en eller annen grunn (har ikke plass til tørkestativ). Tromler selvsagt ikke dresser, regntøy, strikkeplagg osv.
![]() |
#8 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Jeg vasker alt undertøy på 60 grader og ingenting har krympet eller blitt ødelagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Vasker mye på 40. Jeg syns det sliter mye på tøyet med vask på 60, og tørketrommel.
![]() |
#10 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Vasker alt bortsett fra håndduker, kluter, filler, truser og sengetøy på 40 grader.
![]() |
#11 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Vasker det meste på 40 om det ikke er ekstremt skittent. Kun truser, sokker, håndkler, kluter og sengtøy går på 60 grader. Er det masse kjøkkenkluter i "håndklevasken", så kjører jeg den glatt på 95 også.
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Her sorteres det og vi vasker ikke annet på 60 eller 60+ enn svært skitne klær, sengetøy, kluter og håndklær. Vi fyller alltid maskinen med klær (med unntatt av ullvask og helt spesielle ting selvsagt). Selv om plagg tåler 60 grader en stund har jeg opplevd tidligere at de lettere blir slitt og fargeløse over tid enn om de vaskes på 40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"90 grader: sengetøy, håndklær, sokker og truser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"
Det har jeg også merket. Elastisiteten i vanlige bommulsgensre blir slakk, og plagget blir mer formløst. Fargene blir også daffere etterhvert. Merket det samme med tørketrommelen, og bruker den derfor svært lite nå. Heldigvis har jeg plass til tørkestativ på badet, og ute har jeg snorer.
![]() |
![]() |
#17 |
Ferdig!
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Vasker det meste på 60 grader. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Må man ha en tittel?
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Vasker det meste på 40 grader jeg. Sengetøy på 60 og håndklær på 90. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Tilpasser tittel
|
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"
Signerer. Ellers brukes finvask og 40 grader flittig. Ganske mange av mine topper som ikke blir stort skittent, blir vasket fint. Det er ikke en prinsipp jeg har, med 60 grader ved all klesvask.
![]() |
#20 |
Tilpasser tittel
|
![]() Sv: Avsporing fra "Sorterer dere klesvasken"Klærne holder fasongen flott, for mye er spart ved å ikke bruke tørketrommelen, og ved å henge det pent.
![]() |
|
|