|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2008
![]() |
![]() Steinerskolen - erfaringer?Er det noen her med erfaring fra Steinerskolen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Når jeg hører ordet Steinerskole tenker jeg på filmen "Terkel i Knipe".
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Jeg kjenner ingen som har gått på Steinerskolen. Jeg har fått med meg at Steinerskolen har fått mye pes i media de siste årene. Filosofien er vel blitt beskyldt for å være litt lurvete, hadde ikke Rudolf Steiner litt vel brune bukser på seg under krigen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Dette blogginnlegget synes jeg er veldig oppklarende.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?
Takk, Kie! Det var en veldig oppklarende link, ja! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Jeg er superveteran med en uke på Steinerskole. Jeg hadde to kusiner som bodde i en annen by enn meg og gikk på Steinerskolen. Jeg var på besøk hos dem i en vinterferie da jeg var 10-11 år og var med dem på skolen i en ukes tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
![]() |
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Mannen har 12 år Steinerskole bak seg, men han ville ikke dele sine erfaringer svarte han i stad. For han var det helt klart feil valg de tre siste årene. Han er i dag agronom (på hobbybasis foreløpig) og burde heller gått på mekken enn å lært russisk som var glemt før skoleåret var omme, men ofte velger man det som er trygt, husker selv hvor skummelt det var å gå fra ungdomsskole til vgs hvor jeg bare kjente ett menneske.
![]() |
#8 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Jeg kjenner lite til skolen, men har mottatt elever som har sluttet på Steinerskolen etter barneskolen og begynt på vanlig ungdomsskole, og de har slitt litt med å innfinne seg med nytt regelverk, krav og karakterer. Jeg tror unger må være veldig selvstendige og selvgående og kunnskapslystne for å virkelig få utbytte av Steinerskolen. Foresatte er nødt til å følge godt opp.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Om barna har fritidsinteresser der de bor, blir de vanligvis ikke utafor. Det er selvfølgelig forskjell på unger, men de aller aller fleste "Steinerbarn" jeg kjenner har et godt nettverk der de bor, fordi de har foreldre som er obs på dette problemet og sender dem på aktiviteter i nærmiljøet der de bor.
![]() |
#10 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Jeg angrer meg for at jeg ikke valgte Steinerskolen da mine foreldre ga meg valget, men jeg har ikke inngående kunnskaper om filosofien de jobber etter og slikt.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?De jeg kjenner som har gått på Steinerskolen var hyggelige som barn, og har fortsatt med det som voksne. Jeg hadde veldig lyst til å gå der selv, men mamma nektet, fordi den skolen jeg da ville gått på (i Moss) hadde et ganske dårlig rykte.
![]() |
#12 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Lillebroren min begynte på steinerskolen da han var 12 (han er russ i år) For han var det helt fantastisk, for han kom liksom ikke inn i miljøet på den forrige skolen sin (årsaken til at han begynte var forøvrig at det ble skolen som var nærmest heimen da de flyttet) Han trives, men sier at "jeg er glad dere ikke er slike steinerskoleforeldre - og mener at steinerskolebarn lukter rart og har kjip middagsmat
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Blogginnlegget kie linket til var bra.
![]() |
#14 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Bauche: stemmer det at det er Steinerskole i den "grønne" blokken ved E6 - Elgesetergate??
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Jeg kjenner godt til Steinerskolen, ettersom nesten alle søskenbarna mine har gått der, og jeg ville aldri ha sendt ungene mine dit. Ikke fordi de som går på steinerskolen er "rare", men fordi undervisningen i naturfag, matte og gym suger hoppetau, at jeg er uenig i pedagogikken, at man er skeptisk til PPT og at jeg mener både Goethe og Steiner har et menneskesyn jeg ikke er helt enig i.
![]() |
#16 |
Liten, sterk, smart
Medlem siden: Jan 2008
![]() |
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Karamell, de har flyttet tilbake til Ila nå når oppussingen er ferdig, jeg så flere flyttebiler der i går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Matteundervisningen er vel bra? Nå får de matte som tilsvarer 1MX eller hva nå det heter på videregående. Samme matteundervisning har vært i alle år, men det er først nå de får uttelling for det når de søker videre utdanning.
![]() |
#18 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Steinerskolen - erfaringer?Jeg har gått et år på Steinerskolen, og har vel aldri lært så mye matte som jeg gjorde det året. Mulig jeg var heldig med læreren. Har ikke tid til å skrive mer nå, mulig jeg hopper innom tråden senere.
![]() |
#19 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Svarer for henne jeg. Det er midlertidig mens det pusses opp i Ila. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Gidder du fortelle litt mer om du ikke liker med menneskesynet til Steiner? Jeg har bare fått med meg vage antydninger i retning facisme? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|