Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barneombudet er ute

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-08, 12:24   #1
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barneombudet er ute

Barneombudet Reidar Hjermann får ikke fortsette en ny åremålsperiode.

Jeg synes Hjermann har virket som uredd og flink, og er veldig overrasket. Det har visstnok tatt lang tid å bestemme dette, og jeg lurer på hva som ligger bak.

Noen som vet, eller har spennende teorier?

Gammel 08-02-08, 19:20   #2
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barneombudet er ute

Det at han har snakket mot regjeringen, ser jeg på som udelt positivt. Ikke fordi man nødvendigvis skal si noe annet enn dem, men fordi en i slik post ikke skulle måtte føle lojalitet overfor noe annet enn barnas sak.

Dersom det er politiske motiver som ligger bak, er jeg skuffet over vår sittende regjering.

Gammel 08-02-08, 19:27   #3
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ble også overrasket over dette for jeg har hatt sansen for Hjermann.

Gammel 08-02-08, 19:34   #4
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg stiller også spørsmål ved at Hjermann ikke fikk fortsette. Han har jo ikke fulgt regjeringen i ett og alt, men det burde ikke ha noe å si da barneombudet skal være et upolitisk talerør for barna.

Noen som vet noe om det nye ombudet? Hvem er hun, og hvor kommer hun fra (utdanning, tidligere meritter)?

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 19:40   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det nye barneombudet er jurist. Det var 23 stykker som hadde søkt på jobben, så hun er sikkert flink nok.

jeg har ikke engasjert meg sånn veldig i barneombudets jobb, men jeg må jo si at han uttalelser om skillsmissebarn + at homofile/lesbiske ikke bør få adoptere eller være fosterforeldre (eller at han stiller seg kritiske til dette), så synes jeg vel egentlig at han har kommet med noen uttalelser som jeg anser som upassende for et barneombud.

Gammel 08-02-08, 21:56   #6
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror han mener at homofile ikke bør få adoptere barn.

Gammel 08-02-08, 22:13   #7
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

Standard

Jeg googlet og fant litt, bla. denne uttalelsen. Men Manuela Ramin-Osmundsen avviser at slike utspill er grunnen til at han ikke får fornyet tillitt. Og dersom det er riktig, synes jeg fremdeles det er forunderlig at han ikke får fortsette.

Det er første gang et barneombud ikke får fornyet åremålet, og jeg kan ikke se at Hjermann har gjort en dårligere jobb enn andre. Han måtte visstnok vente tre måneder for å få svar på søknaden sin. Jeg synes hele greia er rar.

Gammel 08-02-08, 22:45   #8
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også lurer på dette.
Han har hatt noen utspill jeg ikke er enig i, men jeg liker at han ikke har vært redd for å stikke seg frem.

Gammel 08-02-08, 22:49   #9
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er leit at det ser ut som likestillingen i dette tilfelle ser ut til å gå foran det beste for de aller minste barna.. Likestilling er viktig, for all del, men på bekostning av tilknytningen til de aller minste?? Nei..
Han talte jo regjeringen (og spesielt Karita, da hun var statsråd) midt i mot, så dette har nok politiske årsaker. Trist,men sant.

Gammel 08-02-08, 23:00   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns han har vært fantastisk uredd og modig i å alltid ta barnas parti, uavhegig av voksnes interesser. Det er syns han ikke får fortsette.

Gammel 09-02-08, 07:36   #11
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Det nye barneombudet er jurist. Det var 23 stykker som hadde søkt på jobben, så hun er sikkert flink nok.

jeg har ikke engasjert meg sånn veldig i barneombudets jobb, men jeg må jo si at han uttalelser om skillsmissebarn + at homofile/lesbiske ikke bør få adoptere eller være fosterforeldre (eller at han stiller seg kritiske til dette), så synes jeg vel egentlig at han har kommet med noen uttalelser som jeg anser som upassende for et barneombud.

Man må gjerne være uenig med Hjermann, men hvis han mener at homofil adopsjon og lik fordeling i skilsmissesaker ikke nødvendigvis er til barnas beste, er det jo hans jobb å i i fra. Jeg synes det er åpenbart at regjeringen ikke har valgt å fornye åremålet hans av politiske årsaker. Og det er virkelig lavmål av regjeringen. Hjermanns uttalelser går på tvers av to av regjeringens mest profilerte kampsaker, og jeg synes ansettelsen av et nytt barneombud viser at regjeringen er hårsåre og takler kritikk vært dårlig.

Jeg tror ikke det nye barneombudet vil gjøre en dårligere jobb, men jeg synes det lukter vondt når regjeringen for første gang velger ikke å forlenge barneombudets periode. Det er vel første gang det har vært en så åpen uenighet mellom barneombudet og regjeringen, og regjeringen har nok ønsket et barneombud med et verdisyn som harmonerer med sitt eget.

Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 09:14   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sant det du sier Nebbia! - Har ikke FNs barnekonvensjon kritisert måten barneombudet får jobben sin på i Norge? (så jeg noe om det på nyheter igår?) At regneringen skal ansette noen som taler barnas sak, vil jo bli feil.

Det kommer kanskje en diskusjon vedr dette nå i etterkant?

Gammel 09-02-08, 10:17   #13
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

At regneringen skal ansette noen som taler barnas sak, vil jo bli feil.

Politiske vedtak om saker som angår barn er selvfølgelig farget av politikernes generelle verdisyn. Jeg synes det er en selvfølge at et barneombud både må utnevnes og arbeide helt fritt for politisk påvirkning. I dag er barneombudet såkalt uavhengig, men når det ligger innunder barne- og likestillingsdepartementet og utnevnes av regjeringen kan man sette spørsmålstegn ved uavhengigheten. Slik det er i dag kan jo regjeringen i stor grad styre barneombudets meninger ved å innsette "riktig" person.

Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 10:53   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke overrasket. Ida Hjort Kraby er dessuten drivende dyktig og kommer til å bli et glimrende barneombud.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 22:17   #15
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tviler ikke på at Karby blir et bra barneombud, men hadde sansen for Hjermanns uredde stil !

Gammel 09-02-08, 23:12   #16
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg har vært på foredrag med Hjermann (som barneombud) to ganger og han har virkelig ikke imponert i den sammenhengen ihvertfall! Tynt prat med lite innold.

Det kan jo hende at han er et dyktig barneombud likevel, altså - og han har absolutt virket uredd og villig til å si fra. Men jeg kan ikke si jeg er skuffet.

Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 10:53   #17
Nebbia
Passiv

Standard

Dette underbygger mine mistanker om at regjeringen ønsket seg et mindre bråkete barneombud.

Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 11:37   #18
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Prosessen rundt å bli kvitt Hjerman synes jeg har vært litt mystisk.
Lukter litt "partibok" utfra Hjermanns kontroverielle uttalelser som har vært avvikende fra regjeringens. Men hans oppgave har tross alt vært å tale barnas sak.

Men i og med barneombudets rolle er todelt både som tallsperson for barn og som tilsynsperson for barnas rettigheter/lovverk, virker det som Karby er et godt valg i og med hun er jurist.

Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 11:46   #19
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

Prosessen rundt å bli kvitt Hjerman synes jeg har vært litt mystisk.
Lukter litt "partibok" utfra Hjermanns kontroverielle uttalelser som har vært avvikende fra regjeringens. Men hans oppgave har tross alt vært å tale barnas sak.

Men i og med barneombudets rolle er todelt både som tallsperson for barn og som tilsynsperson for barnas rettigheter/lovverk, virker det som Karby er et godt valg i og med hun er jurist.

Tviler heller ikke på at Kraby kommer til å gjøre en god jobb, og regjeringen har heller ikke gjort noe juridisk feil. Men hele prosessen understreker at det er på tide at barneombudet løsrives fra regjerngen for å få et reelt uavhengig barneombud.

Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 12:49   #20
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Men hele prosessen understreker at det er på tide at barneombudet løsrives fra regjerngen for å få et reelt uavhengig barneombud.

Enig med deg i det.

Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.