Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Forbikjøring i tunnel

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-08, 22:35   #1
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Forbikjøring i tunnel

Når midtstreken i en tunnel er gule lange (ikke sammenhengende) streker, er det da lov å foreta forbikjøring? Eller er forbikjøring i tunnel forbudt?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 22:41   #2
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbikjøring i tunnel

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Når midtstreken i en tunnel er gule lange (ikke sammenhengende) streker, er det da lov å foreta forbikjøring? Eller er forbikjøring i tunnel forbudt?

Forbikjøring i tunnel er ikke forbudt. Lange streker indikerer vel at det er mindre oversiktelig, ikke et forbikjøringsforbud.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 22:45   #3
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hørt at det er forbudt.

Gammel 09-02-08, 22:47   #4
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Det var det jeg trodde, helt til jeg la merke til at på enkelte tunneler er det forbikjøring-forbudt-skilt før man kjører inn. Og det hadde jo ikke vært nødvendig om det var forbudt uansett. Og som torsk skriver:

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Lange streker indikerer vel at det er mindre oversiktelig, ikke et forbikjøringsforbud.

Gammel 09-02-08, 22:49   #5
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Da har du hørt det fra noen som tar feil.

Gammel 09-02-08, 22:50   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke et generelt forbud mot forbikjøring i tunneler. Et forbud mot forbikjøring i en tunnel vil være skiltet (og en evt. midtlinje vil da være heltrukket). En ikke-heltrukket midtlinje indikerer bare at man potensielt er en dust hvis man bedriver forbikjøring ettersom det ikke anbefales pga. dårlig sikt, men det er ikke forbudt.

Gammel 09-02-08, 22:50   #7
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Det var forbudt da jeg tok sertifikatet, men det er jo en generasjon siden. Tunellene er vel blitt bredere og mere oversiktilig etterpå.

Gammel 09-02-08, 22:51   #8
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når den gule streken er sammenhengende er det forbudt og kjøre over i motsatt kjørefelt.

Gammel 09-02-08, 22:52   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dagens veitrafikklov er fra 1965.

Gammel 09-02-08, 22:53   #10
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Når den gule streken er sammenhengende er det forbudt og kjøre over i motsatt kjørefelt.

Ja, men her er den jo ikke det.

Gammel 09-02-08, 22:54   #11
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Insinuerer du med det noe om kishas alder?

Gammel 09-02-08, 22:55   #12
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Gammel 10-02-08, 00:43   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte også at det var forbudt å kjøre forbi i tunnel da jeg drev og tok lappen, men jeg ser ikke bort fra at jeg lærte det av faren min og ikke av kjørelæreren. Jeg har i alle fall "avlært" det siden.

Ikke dermed sagt at jeg ikke som oftest unngår forbikjøringer i tunnel likevel.

Sist redigert av Teofelia : 10-02-08 kl 09:34. Årsak: Fjerner bevismateriale
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 20:48   #14
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Støtter meg til Torsk og Veronal.
Har aldri hørt at det alltid er forbudt å kjøre forbi i tunneler.

Gammel 10-02-08, 21:52   #15
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Har heller aldri hørt at det skal være forbudt.

Gammel 10-02-08, 21:55   #16
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Standard

Jeg har spurt en del taxisjåfører i det siste, iom. at jeg antok at de skulle kjenne til veitrafikkloven. Kun én av disse har sagt at det er lov, alle de andre sjåførene mener bestemt at det er forbudt.

Gammel 10-02-08, 21:57   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har spurt en del taxisjåfører i det siste, iom. at jeg antok at de skulle kjenne til veitrafikkloven. Kun én av disse har sagt at det er lov, alle de andre sjåførene mener bestemt at det er forbudt.

Like greit, spør du meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 21:58   #18
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Mannen sier det er lov i oppoverbakke forbi saktegående kjøretøyer. Han har nettopp utvidet sertifikatet.

Gammel 10-02-08, 21:58   #19
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er IKKE generelt forbikjøringsforbud i tunneler! Da jeg tok teorien for andre gang (tok MC-lappen) presiserte kjørelæreren dette gang på gang, for det er visst en liten myte eller pemanent misforståelse i befolkningen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 22:01   #20
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Prøv å spørre om taxier alltid har forkjørsrett også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:38.