|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Aftenposten trykker i dag denne artikkelen om muhammedtegningene.
Er dette bra? Dumt? Rører de opp igjen konflikten og får den til å eskalere? Retter de oppmerksomheten mot tegneren igjen, og dermed også pistolmunningen?
![]() |
#3 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!For å vere heilt ærleg så synest eg heile denne saka har enda opp som ein meta-diskusjon, og at eg ikkje har særleg sterke meiningar verken for eller mot desse teikningane. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg syns det var idiotisk å trykke de tegningene i første omgang... Jeg syns det er dobbelt så idiotisk å trykke dem en gang til. Jeg ser ikke grunnen til å trampe på så mange menneskers følelser for ytringsfrihetens skyld. Jeg velger å tro at det må finnes mer konstruktive måter å få en dialog om ytringsfrihet, religionsfrihet og demokrati på enn ved å insistere på å trykke tegninger av Profeten i mer eller mindre lite flaterende utgaver.
![]() |
#6 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg leste en kommentar om at det å trykke tegningene også er en form for ekstremisme, og det er jeg enig i. Jeg begriper rett og slett ikke vitsen med å fornærme noen kun fordi vi har loven på vår side.
![]() |
#7 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!
Signerer. Jeg ser ikke vitsen med å trykke, ei heller de sterke reaksjonene i etterkant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg synes man skal ha såpass respekt for at muslimene mener dette er en krenkelse at man lar være å provosere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Ytringsfrihet betyr ytringsfrihet og ikke med unntak av muhammed-tegninger osv. Om det er smart at de trykker det igjen som en støtte for ytringsfriheten er vel en annen historie. Kan bli bråk ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg vet ikke. Jeg er delt. Jeg synes det var tull å trykke tegningene første gang, men neimen om jeg klarer å se vekk i fra det som skjedde i kjølvannet av det. Man skal og bør ha forståelse og respekt for andres religion (kultur?), men skal vi måtte finne oss i hva som helst tilbake?
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg mener at ytringsfriheten er det viktigste vi har i vårt samfunn. Det aller viktigste, alle andre menneskerettigheter hviler på dette.
![]() |
#12 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sant nok. Men vi må la ytringsfriheten gå hånd i hånd med folkeskikken, mener nå jeg. Sist redigert av Elias : 13-02-08 kl 13:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Jeg synes ikke at det er OK å trykke dem bare for å provosere, men jeg hørte på radioen i dag at grunnen til at så mange aviser gjorde det, var at det var blitt kjent at det forelå drapsplaner på tegneren. Så om trykkingen gjør det vanskeligere for de som planlegger drap, å gjennomføre drapet, eller til og med at de mister lysten til å gjennomføre det så synes jeg det er flott. (Om de skal drepe alle som har trykket eller hatt et redaksjonelt ansvar for disse bildene nå, så blir det mange drap.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Eg er i prinisppet einig med deg, Esme, og skjønnar kva du meiner. Likevel ropar eg ikkje udelt hurra i ytringsfridommens namn i situasjonar som denne. Eg synest alle ytringsfridomsdebattar bør innehalde eit snev av refleksjon kring kva ytringsfridommen er og kva han skal brukast til, elles er ein ute på viddene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Dukkar plutseleg opp ...
Det er skammeleg enkelt å meine det når ein bur i eitt av verdas mest demokratiske land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Det er iallefall toppsak på al-jazeera eller hva den kanalen heter. Kom kanskje ikke som noen overraskelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Mother of Dragons
|
Det kan man gjøre på et personlig plan. Man kan passivt boikotte aviser som skriver ting man mener er respektløse, men man skal ikke hindre dem i å skrive hva dem vil.
![]() |
#19 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Med ytringsfrihet kommer det ansvar. Ja, jeg mener man bør ha lov å trykke muhammedtegninger. Men når ens egne handlinger fører til at andre igjen foretar handlinger som ender med at mennesker dør, da bør vi være voksne nok til å revurdere om vi faktisk MÅ benytte oss av ytringsfriheten vår.
![]() |
#20 |
Shake it out!
|
![]() |
Emneord |
ytringsfrihet |
|
|