Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-08, 11:17   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!

Aftenposten trykker i dag denne artikkelen om muhammedtegningene.

Der står det at i dag trykker 11 danske aviser tegningene i støtte til den drapstruete tegneren, og som et statement for ytringsfriheten og mot trusler mot den.

Sitat:

må hele medieverdenen bli oppfordret til å ta avstand fra trusler mot ytringsfriheten», heter det i avisens leder.

Er dette bra? Dumt? Rører de opp igjen konflikten og får den til å eskalere? Retter de oppmerksomheten mot tegneren igjen, og dermed også pistolmunningen?

Gammel 13-02-08, 11:22   #2
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!

Nå blir det bråk.

Gammel 13-02-08, 11:25   #3
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å vere heilt ærleg så synest eg heile denne saka har enda opp som ein meta-diskusjon, og at eg ikkje har særleg sterke meiningar verken for eller mot desse teikningane.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 11:25   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det var idiotisk å trykke de tegningene i første omgang... Jeg syns det er dobbelt så idiotisk å trykke dem en gang til. Jeg ser ikke grunnen til å trampe på så mange menneskers følelser for ytringsfrihetens skyld. Jeg velger å tro at det må finnes mer konstruktive måter å få en dialog om ytringsfrihet, religionsfrihet og demokrati på enn ved å insistere på å trykke tegninger av Profeten i mer eller mindre lite flaterende utgaver.

Jeg er også redd for at ved å trykke tegningene en gang til, kan de være med på å gjøre en vond situasjon enda verre. Mennesker som kanskje har tilgitt og glemt en gang, kan få bevist at det på en måte ikke er noe vits i å tilgi å glemme. Nærte man et hat til de som trykte tegningene i første omgang, vil vel hatet få enda mer næring til ilden nå.

Jeg tror det bare blir bråk ut av dette, desverre...

Gammel 13-02-08, 11:28   #5
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er ikke snakk om ytringsfrihet, men respektløshet! Fysj!

Gammel 13-02-08, 12:14   #6
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste en kommentar om at det å trykke tegningene også er en form for ekstremisme, og det er jeg enig i. Jeg begriper rett og slett ikke vitsen med å fornærme noen kun fordi vi har loven på vår side.

Når det er sagt så begriper jeg ikke de sterke reaksjonene heller da.

Gammel 13-02-08, 12:16   #7
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg leste en kommentar om at det å trykke tegningene også er en form for ekstremisme, og det er jeg enig i. Jeg begriper rett og slett ikke vitsen med å fornærme noen kun fordi vi har loven på vår side.

Når det er sagt så begriper jeg ikke de sterke reaksjonene heller da.

Signerer. Jeg ser ikke vitsen med å trykke, ei heller de sterke reaksjonene i etterkant.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 12:18   #8
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Jeg synes man skal ha såpass respekt for at muslimene mener dette er en krenkelse at man lar være å provosere.

Helt unødvendig å trykke det.
Man har ytringsfrihet, men det er ikke dermed sagt at man trenger å bruke den for å krenke andre.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 12:22   #9
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ytringsfrihet betyr ytringsfrihet og ikke med unntak av muhammed-tegninger osv. Om det er smart at de trykker det igjen som en støtte for ytringsfriheten er vel en annen historie. Kan bli bråk ja.

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 12:24   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke. Jeg er delt. Jeg synes det var tull å trykke tegningene første gang, men neimen om jeg klarer å se vekk i fra det som skjedde i kjølvannet av det. Man skal og bør ha forståelse og respekt for andres religion (kultur?), men skal vi måtte finne oss i hva som helst tilbake?

Gammel 13-02-08, 13:04   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at ytringsfriheten er det viktigste vi har i vårt samfunn. Det aller viktigste, alle andre menneskerettigheter hviler på dette.

Vi må begynne å kjempe for denne retten, forsvare den i stedet for å uthule den med at de som blir skikkelig såret eller sinte eller hva har du skal få diktere hva som er lov til å skrive eller ei.

Og jeg blir helt oppgitt over at det er så mange som sier at "jeg er for ytringsfrihet men ikke når den brukes til respektløse ytringer, eller sårer folk." Man er ikke for ytringsfrihet om man sier noe sånt, man er faktisk imot.

Gammel 13-02-08, 13:11   #12
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg mener at ytringsfriheten er det viktigste vi har i vårt samfunn. Det aller viktigste, alle andre menneskerettigheter hviler på dette.

Vi må begynne å kjempe for denne retten, forsvare den i stedet for å uthule den med at de som blir skikkelig såret eller sinte eller hva har du skal få diktere hva som er lov til å skrive eller ei.

Og jeg blir helt oppgitt over at det er så mange som sier at "jeg er for ytringsfrihet men ikke når den brukes til respektløse ytringer, eller sårer folk." Man er ikke for ytringsfrihet om man sier noe sånt, man er faktisk imot.

Sant nok. Men vi må la ytringsfriheten gå hånd i hånd med folkeskikken, mener nå jeg.
Og god folkeskikk er det IKKE å latterliggjøre noe som er hellig for mange.
Jeg tror det er vanskelig for oss å forstå helt hvorfor dette med tegninger av Muhammed er så galt for muslimene.
Vi kan selvfølgelig si at de er hjernevakset av sin religion, og at det er helt latterlig å ta sånn på vei for noe så troskyldig som noen karikaturtegninger.
Men hvorfor kan vi ikke heller la være å provosere? Hvis vår trang til humor er slik at vi MÅ tråkke på andres hellige overbevisning, og vi vet at vi gjør det, da er vi respektløse overfor annerledestenkende.

Sist redigert av Elias : 13-02-08 kl 13:22.
Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 13:15   #13
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke at det er OK å trykke dem bare for å provosere, men jeg hørte på radioen i dag at grunnen til at så mange aviser gjorde det, var at det var blitt kjent at det forelå drapsplaner på tegneren. Så om trykkingen gjør det vanskeligere for de som planlegger drap, å gjennomføre drapet, eller til og med at de mister lysten til å gjennomføre det så synes jeg det er flott. (Om de skal drepe alle som har trykket eller hatt et redaksjonelt ansvar for disse bildene nå, så blir det mange drap.)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 13:17   #14
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er i prinisppet einig med deg, Esme, og skjønnar kva du meiner. Likevel ropar eg ikkje udelt hurra i ytringsfridommens namn i situasjonar som denne. Eg synest alle ytringsfridomsdebattar bør innehalde eit snev av refleksjon kring kva ytringsfridommen er og kva han skal brukast til, elles er ein ute på viddene.

Gammel 13-02-08, 13:18   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Sant nok. Men vi må la ytringsfriheten gå hånd i hånd med folkeskikken, mener nå jeg.

Det er skammeleg enkelt å meine det når ein bur i eitt av verdas mest demokratiske land.

Gammel 13-02-08, 13:19   #16
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:klask:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 13:19   #17
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Det er iallefall toppsak på al-jazeera eller hva den kanalen heter. Kom kanskje ikke som noen overraskelse.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 13:20   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Det kan man gjøre på et personlig plan. Man kan passivt boikotte aviser som skriver ting man mener er respektløse, men man skal ikke hindre dem i å skrive hva dem vil.

Mener du at scientologikirken skal få rett i at man ikke skal få skrive kritisk om dem? Det har vært bråk om det tidligere. Skal man ikke kunne kritisere Pavens holdning til prevensjon? Religioner er maktsystemer og vi må sørge for at det er lov og trygt å kritisere maktsystemer. Jeg kan ikke se at Islam skal være noe unntak.

Gammel 13-02-08, 13:23   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med ytringsfrihet kommer det ansvar. Ja, jeg mener man bør ha lov å trykke muhammedtegninger. Men når ens egne handlinger fører til at andre igjen foretar handlinger som ender med at mennesker dør, da bør vi være voksne nok til å revurdere om vi faktisk MÅ benytte oss av ytringsfriheten vår.

Gammel 13-02-08, 13:52   #20
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er i prinisppet einig med deg, Esme, og skjønnar kva du meiner. Likevel ropar eg ikkje udelt hurra i ytringsfridommens namn i situasjonar som denne. Eg synest alle ytringsfridomsdebattar bør innehalde eit snev av refleksjon kring kva ytringsfridommen er og kva han skal brukast til, elles er ein ute på viddene.

Den vil jeg signere .

Og jeg mener faktisk at man kan være 100% tilhenger av ytringsfrihet, og fremdeles mene at det er en del som burde hatt vett til å holde kjeft.

Selvfølgelig skal man ha frihet til å si hva man mener, men det betyr ikke at man nødvendivis trenger å gjøre det. Litt sånn at har man lyst har man lov, har man vett lar man være.

Jeg synes også at respekt for andres tro og meninger er viktig, og det innebærer at man man ikke alltid sier det man mener, selv man kan. Fordi det i det store bildet ikke spiller noen rolle om man sier det eller holder kjeft. Selvfølgelig snakker man ut, når det kan føre verden framover å si ting! Da tier man ikke av respekt for andre.

Jeg sliter rett og slett med å forstå motivet for Muhammed-tegningene. "Vi kan tegne dem", "vi har lov til å tegne dem"? Jaha. Men ha i alle dager ønsket de å tilføre verden med det? Hva var motivet, hva ville de oppnå? Ytringsfrihet skal være et gode. Jeg kan ikke se hva godt man tilførte verden i denne saken. Og da tenker jeg ikke på reaksjonene som kom. Det hadde vært like meningsløst om muslimene bare surmulte i stillhet.

Å bevisst gå inn for å såre tilhengerne av en hel religion i ytringsfrihetens navn. Kan noen vennligst forklare meg vitsen, uten å kun bruke ytringsfriheten i seg selv som et argument?

Emneord
ytringsfrihet

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.