Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Definitivt beste krimbok!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-08, 20:49   #1
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Definitivt beste krimbok!

Ser at mange synes Annika-bøkene til Liza Marklund ikke er de beste, så da lurer jeg på:

Hvilken krim-bok er den aller beste du har lest?

Evt beste forfatter/krimserie.

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 20:52   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Definitivt beste krimbok!

Jeg liker Liza marklund, men min favoritt krim-forfatter er Clive Cussler. Oppdaget han for 4-5 år siden og sluker alt han skriver.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 20:53   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av dem er i alle fall Gunnar Staalesens Din, til døden - delvis av grunner jeg har gjort rede for i en annen tråd i dag.

Jeg synes også Håkan Nessers Människa utan hund er fenomenal.

Og så må jeg legge til Gerd Nyquists samling med krimnoveller, Djevelens fotspor.

Sist redigert av Bluen : 13-02-08 kl 20:59.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 20:55   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dorothy Sayers’ bøker om lord Peter Wimsey. Med Gaudy Night som klar favoritt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 20:56   #5
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

"Døde menn går på ski"

Gammel 13-02-08, 20:57   #6
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

døde menn går på ski - er det han fjotten fra nytt på nytt som er forfatter?

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 20:58   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knut Nærum en fjott?!

Gammel 13-02-08, 20:59   #8
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

no no - Knut Nærum er genial.

Gammel 13-02-08, 21:00   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

:mer enn litt avstandsforelsket i Knut Nærum:

Gammel 13-02-08, 21:01   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han er god, ja, men egner seg bedre i litt mindre format enn krimparodier, synes jeg. Min Nærum-favoritt er Å.

Gammel 13-02-08, 21:01   #11
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

:mer enn litt avstandsforelsket i Knut Nærum:

Still deg i kø

Gammel 13-02-08, 21:04   #12
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Liker veldig godt Håkan Nessers krim. Og Jo Nesbø.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 21:07   #13
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Hva Knut er helt fantastisk både på tv og i krimparodisjangeren.

Gammel 13-02-08, 21:08   #14
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har mange krimfavoritter, men Gunnar Staalesen og Jo Nesbø er vel på topp.

Gammel 13-02-08, 21:09   #15
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

To: Men ikke av politi-og-røver-sorten:

• Dennis Lehane: Shutter Island
  • Donna Tartt: The Secret History
Norsk krim (det meste annet holder ikke helt mål, dessverre):
  • Gunnar Staalesens Varg Veum-bøker

Gammel 13-02-08, 21:12   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knut Nærum! Døde menn går på ski er en höydare.

Jeg er en sucker for britiske forfattere, for eksempel Agatha Christie og P. D. James.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 21:29   #17
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen på balkongen av Sjöwall og Wahlöö

Gammel 14-02-08, 09:29   #18
Mrs Butler
Aktiv

Medlem siden: Oct 2007
Mrs Butler er litt kul
Standard

Av norske krimforfattere liker jeg Jo Nesbø best. Ellers er jeg svak for britisk krim, med Agatha Christie som klar favoritt.

Mrs Butler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 09:53   #19
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den første som faller meg inn, er Robert Wilsons Et lite drap i Lisboa.

Men etter hvert som det kommer inn andre svar, blir jeg sikkert minnet på de mange gode bøkene jeg har lest.

Jo forresten, det meste av John Dickson Carr. Den hule mannen, for eksempel.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:28   #20
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg slenger meg på i rekken blandt de som er avstandsforelsket i Nærum, jeg lo så jeg ristet der jeg lå ute på verandaen i bikini og leste "Døde menn går på ski" så jeg rent fikk påskestemning midt i juli.

Ellers er jeg glad i Mankell, Lindell og Holt, men den ubestridte Dronningen av krim er og forblir Agatha Christie.
Jeg forelsket meg i bøkene hennes som tenåring, jeg elsker plottene hennes, karakterene og den herlige engelske stemningen.
Jeg kjenner lukten av Earl Grey og den engelske landsbygda når jeg synker ned i bøkene hennes...

Svar

Emneord
knut nærum, yndlingslitteratur

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:30.