Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Skal sy gardiner

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-08, 11:57   #1
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skal sy gardiner

Må jeg klippe vekk jarekantene på langsidene før jeg falder inn kanten dobbelt og syr? Min mor mener det fordi den strammer. Det passer bare så dårlig mht båndet jeg skal sy på oppe... Hvis jeg klipper av jarekanten må jeg sannsynligvis klippe vekk litt mer enn jeg ønsker. Det viktigste er selvfølgelig at det blir fint! Noen erfarne sy-mennesker her?

Gammel 17-02-08, 12:09   #2
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal sy gardiner

Jeg har vel opplevd at jarekanten ikke har krympet likt som resten av stoffet ved vask, så jeg fjerner dem alltid når jeg syr gardiner.

Gammel 17-02-08, 12:11   #3
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Aha, nemlig. Det var vel derfor min noe mer erfarne mor hardnakket hevdet at jeg måtte klippe den vekk. Takk!

Gammel 17-02-08, 12:19   #4
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Du MÅ ikke klippe de vekk. Du kan også klippe hakk i de.
Jeg klipper de alltid vekk da.

Gammel 18-02-08, 14:08   #5
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg glipper de også vekk, ganske enkelt også, for det er så tydlig hva som er kanten.

Gammel 18-02-08, 14:10   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klipper dem ikke vekk.
:lat:

Jeg har dog en tendens til å ikke vaske gardiner noe særlig. Jeg kjøper nye i stedet. :liker gardinshopping:

Gammel 19-02-08, 13:30   #7
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg klipper dem ikke vekk.
:lat:

Jeg har dog en tendens til å ikke vaske gardiner noe særlig. Jeg kjøper nye i stedet. :liker gardinshopping:

Nå har jeg klippet og begynt å sy den ene langsiden. Disse gardinene må vaskes/renses og må vare lenge. Stoffet var altfor dyrt i forhold til hva jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet...

Gammel 19-02-08, 14:35   #8
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har en svigermor som syr gardiner for meg. Jeg har ikke tillatelse til å bruke symaskin lenger. Ikke etter at jeg var i ferd med å kaste symaskinen i veggen i ren frustrasjon.

Men, min kjære svigermor klipper ikke av jarekanten. Hun bretter inn jarekanten og syr denne for hånd. Når gardinene skal vaskes/renses kan falden sprettes opp, og sys med maskinsøm etter vask. Da er de vist ferdig krympet. (kilde: min svigermor)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.