Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Favorittforfattere

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-08, 20:48   #1
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Favorittforfattere

Hvilke forfattere er deres favorittforfattere? Hvilke bøker måå du bare lese/eie kun fordi det er x som har skrevet den?

Her er noen av mine favorittforfattere:
Karl Ove Knausgård
Carl Frode Tiller
Margaret Atwood
Erik Fosnes Hansen
Audrey Nieffenegger
Merete Morken Andersen
Haruki Murakami
John Steinbeck
Johan Harstad
Mirjam Kristensen

Sikkert flere også, som jeg ikke kommer på i farten.

Sist redigert av Wix : 18-02-08 kl 21:21.
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:35   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Favorittforfattere

Kan slutte meg til noen av dine, jeg også, Wix:

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Karl Ove Knausgård
Carl Frode Tiller
Erik Fosnes Hansen
Johan Harstad

Ellers er jeg glad i Trude Marstein, Ingvar Ambjørnsen, Gunnar Staalesen, Are Kalvø, Jo Nesbø, Karin Alvtegen og Håkan Nesser - for å nevne noen. Og Odd W. Surén.

Gammel 18-02-08, 21:41   #3
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper ikke så mye bøker, men Murakamis bøker må jeg ha i hylla. Og en del av Tor Åge Bringsværds bøker står også her.

Ellers har jeg ikke så mange jeg lese. Har nok flere favorittbøker enn favorittforfattere.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:43   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt vanskelig, synes jeg. Men i hvert fall Austen og Sayers. Og Tolstoj. Og Pratchett for moro. Dickens, kanskje? Murakami. Helen DeWitt for én fantastisk bok.

Egentlig kan jeg godt finne på å nekte å lese flere bøker av en forfatter hvis jeg likte en bok av vedkommende veldig godt. Fallhøyden blir jo så stor.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:43   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Har nok flere favorittbøker enn favorittforfattere.

Der har du meg også.

Gammel 18-02-08, 22:20   #6
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Dom samlar jag på:
Mary Stewart
Dick Francis
Maria Lang
Agatha Christie
Alistair MacLean
Desmond Bagley
Annik Saxegaard
Evi Bøgenæs
Nevil Shute
Jules Verne

En skikkelig lettvekter i selskapet her, ser jeg. Men det er disse jeg leser ALT av, som spørsmålet lød. Andre bøker leses pga boka og ikke forfatteren.

Gammel 18-02-08, 22:41   #7
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er et utvalg av forfattere og bøker jeg liker godt:
Lars Saabye Christensen (spesielt Halvbroren er bra)
Erik Fosnes Hansen (likte spesielt Falketårnet)
Sigrid Undset (Jenny)
Cora Sandel
Amalie Skram
Roy Jacobsen (Det nye vannet)
Tarjei Vesaas (Fuglane er nydelig)

+ Jean-Paul Sartre, Albert Camus, Samuel Beckett, Arthur Miller, Charles Dickens, John Steinbeck

Sist redigert av cora : 18-02-08 kl 22:46.
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 00:18   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser alt av Terry Pratchett, Jasper Fforde og Connie Willis etter hvert som det kommer mer.
Jeg har lest alle Harry Potter-bøkene, og kommer sikkert til å lese hva annet nå J. K. Rowling finner på å skrive.
Jeg har lest en del, og kommer til å lese så mye som mulig, av Haruki Murakami, J. M. Coetzee, Charles Dickens, Philip K. Dick, Henrik Ibsen og Dag Solstad, for å nevne noen få.
Jeg har lest det meste, men langt fra alt, av Lars Saabye Christensen.
Og jeg har lest så å si alt av Dorothy Sayers, Jane Austen og Tolkien, og ville lest mer dersom det fantes mer.

Gammel 19-02-08, 00:23   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Cora Sandel
Bjørg Vik
Bergljot Hobæk Haff
Hamsun
Tarjei Vesaas
Isabel Allende
Gabriel Garcia Marquez

Etter jeg begynte å vanke på FP:
Jane Austen
Søstrene Brontë

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 00:25   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hamsun, ja. Hamsun kommer jeg definitivt til å lese enda mye mer av.

Gammel 19-02-08, 07:25   #11
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Forfattere som har rørt ved meg de siste årene, er Paul Auster, Carl Hiaasen og Nick Hornby.

Og selvfølgelig gamle travere som Stephen King, Agatha Christie og J.R.R. Tolkien.

Jeg har også lest mye krim, og liker Unni Lindell, Henning Mankell, Anne Holt, Gert Nygårdshaug og den fantastiske Minette Walters.

Og Ambjørnsen, man kommer ikke unna ham: Mitt kjærlighetsforhold til ham startet med Pelle og Proffen, og ble ikke mindre da jeg avanserte til "voksenbøkene" hans.

Gammel 19-02-08, 07:45   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Dom samlar jag på:
Mary Stewart
Dick Francis
Maria Lang
Agatha Christie
Alistair MacLean
Desmond Bagley
Annik Saxegaard
Evi Bøgenæs
Nevil Shute
Jules Verne

En skikkelig lettvekter i selskapet her, ser jeg. Men det er disse jeg leser ALT av, som spørsmålet lød. Andre bøker leses pga boka og ikke forfatteren.

Ah, men vi er mange Annik Saxegaard-entusiaster på dette forumet! (Det er ikke mange månedene siden jeg leste Pålitelig ung dame søker post.) Dessuten har jeg lest masse MacLean opp gjennom årene (intet er som når vår helt til slutt flyter helt alene på en liten planke midt i Atlanterhavet), og så har jeg lest store mengder Maria Lang. Primært bøker med Puck og Eje i, og favoritten er Det er ikke bare morderen som lyver.

Rowling og Tolkien tok jeg ikke med, men de er selvsagt med.

Gammel 19-02-08, 08:13   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Annik Saxegaard og Evi Bøgenæs har jeg et nært forhold til og samler på alt jeg kommer over av dem. Andre favoritter er John Irving, Isabel Allende, Ingvar Ambjørnsen, Amalie Skram, Henrik Ibsen, Amy Tan, Jane Austen og sikkert flere. Og som flere nevner så har jeg mange flere yndlingsbøker enn yndlingsforfattere.

Pålitelig ung dame får post.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 08:26   #14
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Hos meg er det heller ikke forfattere, men bøker det går i. Samtidig er det visse gjengangere også hos meg:
Haruki Murakami, J.R.R. Tolkien, Sigrid Undset, Linn Ullmann, Carl-Frode Tiller, Stieg Larsson, Erik Fosnes Hansen (selv om Løvekvinnen ikke var noe særlig), Neil Gaiman, Per Petterson og Anna Fiske.

Sist redigert av Luftslottet : 19-02-08 kl 17:15.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 09:40   #15
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ah, men vi er mange Annik Saxegaard-entusiaster på dette forumet! (Det er ikke mange månedene siden jeg leste Pålitelig ung dame søker post.)

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Pålitelig ung dame får post.

Åh. For et deilig, deilig forum dette er.

I farten kommer jeg bare på Jane Austen. (Og jeg samler også på bøker av Evi Bøgenæs og Annik Saxegaard.)

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 09:51   #16
Manitoba
Passiv

Standard

Ah, men vi er mange Annik Saxegaard-entusiaster på dette forumet! (Det er ikke mange månedene siden jeg leste Pålitelig ung dame søker post.)

Jeg hadde glemt Annik Saxegaard. Var det hun som skrev den fantastiske boken "De tre Synnøver"?

Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 09:53   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ernest Hemingway og Henrik Ibsen er mine absolutte favoritter.

Av nyere og mer litt mer levende forfattere er min favoritt Lars Saabye Christensen.

Hm... Bare mannlige favorittforfattere?

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 09:56   #18
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toni Morrison og Sigrid Undset.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 09:58   #19
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg som ikke engang var klar over at det fantes andre Bøgenæs- og Saxegaard-entusiaster! Jeg har nok levd et meget beskyttet liv.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 09:58   #20
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Det er litt vanskelig, synes jeg. Men i hvert fall Austen og Sayers. Og Tolstoj. Og Pratchett for moro. Dickens, kanskje? Murakami. Helen DeWitt for én fantastisk bok.

Jeg også bare lese Tolstoj hver gang han kommer med noe nytt. Neida. Men er veldig glad i russiske forfattere; Tolstoj og Dostojevski (og nyere: B. Akunins krim). Digger Kafka.
Ellers er de fleste favorittene allerede nevnt her.

Vil få føye til Virginia Woolf. Og første del av John Irvings forfatterskap. Har snart pløyd meg gjennom Hamsuns samlede som jeg var så heldig å arve i sommer. Han er en klar favoritt.
Ikke akkurat noen favoritt som skjønnlitterært verk, men jeg kommer stadig tilbake til Homer og Dante. Verdenslitteraturen er spekket med referanser, og jeg synes det er kjempegøy å gå tilbake til "originalene" for å se og sammenligne.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
yndlingslitteratur

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.