Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva bestemmer hvilke bøker dere leser?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-08, 20:54   #1
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva bestemmer hvilke bøker dere leser?

Hvordan velger dere bøker dere vil lese? Leser dere om bøker i aviser, tar dere anbefalinger fra venner, fra brukere her inne på FP kanskje, står dere i bokhandelen og plukker blant "nyhetsbordet" eller står dere i hyllene og leser bakpå bøkene, eller kanskje dere bare ser etter et fint cover?

Selv tar jeg gjerne anbefalinger fra andre (gjerne på internett), hvis jeg har hørt mye fint om en bok flere steder for eksempel. Ellers henter jeg inspirasjon fra denne bloggen: http://bookhouse.blogsome.com/ og jeg står en del i bokhandler og leser bakpå bøker. Og hvis jeg først har lest en bra bok så leter jeg etter flere bøker av samme forfatter.

Gammel 18-02-08, 20:57   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hva bestemmer hvilke bøker dere leser?

Sannelig om jeg vet. Jeg kjøper i bokhandler når det passer sånn, men utvalget her i byen er heller magert. Ellers kjøper jeg bøker på nett, etter innfallsmetoden. Det hender jeg bommer, men stort sett går det helt strålende. Jeg pleier sjelden å høre på anbefalinger, med mindre jeg ettertrykkelig har bedt om slike.

Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 20:59   #3
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har en god venninne som jeg ofte forhører meg med. Hun er litt som Skilpadda, og god å ha i (blant annet) litteraturspørsmål.

I tillegg får jeg jo utrolig mange gode anbefalinger her inne!

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:05   #4
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper litt bøker, men låner helst på biblioteket og da er det lett og plukk metoden som gjelder. De bøkene jeg kjøper er bøker som jeg enten har veldig lyst på fordi jeg har lest de før, jeg kjenner til forfatteren eller jeg har fått anbefaliger på dem. Kan ikke huske jeg har kjøpt bøker etter lett og plukk metoden (men jeg har sikkert gjort det).

Gammel 18-02-08, 21:08   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig ymse. Noe fra anmeldelser, noe fra anbefalinger fra venner (jeg kan godt finne på å lese bøker ti år etter at noen anbefalte den, men fortsatt fordi de anbefalte den), diverse jungeltelegrafer, blant annet den på FP, noen bøker leser jeg fordi jeg står desperat opprådd på en flyplass og MÅ kjøpe noe, ofte leser jeg bøker filmer er basert på. Jeg følger forfatterskap jeg liker, og ikke minst tar jeg referanser fra andre bøker. F.eks. har jeg omsider snart tenkt å lese Tilværelsens uutholdelige letthet fordi Solstads Genanse og verdighet (som jeg endelig leste før jul etter å ha planlagt å gjøre det i årevis) refererer så interessant til den.

Ja, og så har jeg bok-stalket Skilpadda ganske ettertrykkelig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:10   #6
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Jeg leser det som står i bokhylla.
Ellers er jeg så kjedelig at jeg leser det som er 10 på topp.

Gammel 18-02-08, 21:12   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De kanalene jeg mest bruker til å avgjøre hvilke bøker jeg skal lese er Bokklubben Nye Bøker, anbefalinger på FP og salg på Norli. Og så er det selvsagt en lang preferanseliste i tillegg som inneholder alt fra at det er udødelige klassikere man ikke husker når man hørte om første gang til venner og kolleger, avisanmeldelser, TV-programmer, fint bokomslag og annet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:19   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er visst litt altetende, og tar det jeg finner, så lenge det appellerer (er det sånn man skriver det?) til meg på en eller annen måte. Og nei, et cover er ikke nok.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:52   #9
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Et fengende plott har veldig mye å si. Panegyriske anmeldelser kan påvirke meg. Og anbefalinger, spesielt av bøker som har gode plott og ditto anmeldelser. Sist, men ikke minst: kjente og kjære forfatterskap.

Gammel 18-02-08, 22:06   #10
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg elsker å få bøker i gave til bursdager, jul og evt bryllupsdag. Dette vet alle rundt meg, så jeg kjøper sjelden bøker selv. Får ofte nye bøker, men mannen min er flink til å kjøpe gamle klassikere på antikvariater. Da jeg studerte nordisk litteratur, oppdaget jeg mange "nye" forfattere, og hvis jeg finner andre bøker av dem vil jeg gjerne lese de. Leser mye nordisk litteratur, og dansk og svensk må leses originalt.

For tiden hasteleser jeg en del bøker som er blitt filmatisert og som jeg gjeren vil se. Er akkurat ferdig med "Drageløperen" og begynte på "Mannen som elsket Yngve" i går.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 22:48   #11
Left
Passiv

Standard

Jeg velger å sjekke ut bøker ut fra anbefalinger fra venner og andre, og bokanmeldelser, men det er ikke dermed sagt at jeg kjøper den. Jeg må like det den sier meg når jeg leser bak, og noen setninger i den i bokhandelen. Jeg kjøper også bøker av forfattere jeg aldri har hørt om ved å bla litt i, eller lese bakpå bøker i bokhandelen. Liker jeg det, så kjøper jeg den uavhengig av om forfatteren er kjent f.eks.

Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 23:37   #12
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er veldig ymse. Noe fra anmeldelser, noe fra anbefalinger fra venner (jeg kan godt finne på å lese bøker ti år etter at noen anbefalte den, men fortsatt fordi de anbefalte den), diverse jungeltelegrafer, blant annet den på FP, noen bøker leser jeg fordi jeg står desperat opprådd på en flyplass og MÅ kjøpe noe, ofte leser jeg bøker filmer er basert på. Jeg følger forfatterskap jeg liker, og ikke minst tar jeg referanser fra andre bøker. F.eks. har jeg omsider snart tenkt å lese Tilværelsens uutholdelige letthet fordi Solstads Genanse og verdighet (som jeg endelig leste før jul etter å ha planlagt å gjøre det i årevis) refererer så interessant til den.

Jeg synes både boken og filmen var en opplevelse. God fornøyelse!

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 00:06   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leser om bøker rundt omkring på nettet, hører hva venner og bekjente leser, ser at en forfatter jeg liker kommer med en ny bok, finner bøker som ser morsomme ut i bokhandelen, klikker innimellom på anbefalingene hos Amazon, kikker gjennom overfylte bokhyller hjemme hos meg selv etter noe som passer akkurat nå, og har dessuten alltid en eviglang mental liste over bøker jeg sikkert burde ha lest eller ville komme til å like eller har lyst til å lese om igjen.

Gammel 19-02-08, 00:08   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og det er ganske gjensidig.

I tillegg til Toffen (og naturligvis mange andre venner også) så er både mannen min og lillesøsteren hans greie målestokker for hva jeg kommer til å sette pris på å lese.

Gammel 19-02-08, 00:11   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

En annen ting, mens jeg driver og spammer tråden: selv om jeg blar masse i bøker både på nettbokhandler og den fysiske sorten, så leser jeg aldri teksten bakpå bøker (eller filmer), i alle fall ikke mer enn en linje, og leser heller ikke anmeldelser på forhånd. Jeg absolutt hater å bli spoilet når det gjelder handlingen, og i tillegg synes jeg ofte slike baksidetekster er så misvisende at det gir et ekstra lag av irritasjon. :vrang:

Gammel 19-02-08, 01:21   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser mye gamle klassikere, og fordelen med det er jo at jeg på forhånd "vet" hva jeg skal lese. Jeg trenger liksom ikke en anmelder eller noen på FP til å fortelle meg at jeg bør lese Dickens eller Ibsen; det står i litteraturhistorien min. Nå finnes det selvsagt langt flere gamle klassikere enn jeg rekker over, og ikke er det alt jeg liker eller ønsker å lese heller, men utvalget er jo til dels ganske oversiktlig – i alle fall når det gjelder vestlig litteratur, så da er det jo bare å begynne et sted og se hvor jeg havner etter hvert. Det er en metode som har fungert godt i alle år for meg.

Ellers er anbefalinger fra venner min fremste kilde til å oppsøke nye, ukjente bøker og forfattere. Skilpadda vært en av mine fremste kilder til "bøker jeg regner med at jeg vil like" siden vi var omtrent 12.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 08:18   #17
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Leser om bøker rundt omkring på nettet, hører hva venner og bekjente leser, ser at en forfatter jeg liker kommer med en ny bok, finner bøker som ser morsomme ut i bokhandelen, klikker innimellom på anbefalingene hos Amazon, kikker gjennom overfylte bokhyller hjemme hos meg selv etter noe som passer akkurat nå, og har dessuten alltid en eviglang mental liste over bøker jeg sikkert burde ha lest eller ville komme til å like eller har lyst til å lese om igjen.

Sånn omtrent foregår det hos meg også. Har også et par gode venner på Librarything som jeg får tips fra, i tillegg til et par andre nettvenner. Banana har f.eks. kommet med flere gode tips.

I tillegg får jeg tilsendt en bråte bøker på jobb som jeg sannsynligvis ikke ville valgt selv. Det er egentlig ganske kjekt, for jeg har likt mange av de bøkene godt.

Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
litteratur

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.