|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Kraftuttrykk og superlativerInspirert av tråden om TV2-språk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kraftuttrykk og superlativerJeg er nok litt lik deg der ja, er ikke ofte jeg bruker ordet dødsbra f.eks. Ofte har jeg blitt "skuffet" fordi folk overdriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Glad
|
![]() Sv: Kraftuttrykk og superlativerEnig! Et annet ordvalg jeg reagerer litt på, er bruken av ordet "sinnsyk(t)" for å beskrive noe. Sinnsyk er noe man er uheldig og er, ikke noe som er bra!
![]() |
#4 |
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kraftuttrykk og superlativerHattifnatten; jeg som satt og håpa du skulle komme et kraftuttrykk om Vilanden nå!!!
![]() |
#5 |
intro
|
![]() Sv: Kraftuttrykk og superlativerJeg spiller nok på det andre laget, jeg.
![]() |
![]() |
#6 |
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kraftuttrykk og superlativerJeg synes som Elinblu at man gjerne kan snakke med store ord for å beskrive nyanser som ellers kommer dårlig fram. Jeg har etter hvert oppdaget at trøndere er norgesmestere i underdrivelse; her sier man "ikke så verst" når ting er bra, og når noe er "bra" er det egentlig fantastisk. Hvor informativt er det da?
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Kraftuttrykk og superlativer
Jeg synes også at man godt kan snakke med store ord for å beskrive nyanser, men når noen bruker store ord om nesten alt kommer ikke nyansene frem. Hvis en person forteller at alle filmer enten er dritbra eller dritdårlige er det vanskelig å få med seg om noen av de dritbra eller dritdårlige filmene var bedre eller verre enn andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() Sv: Kraftuttrykk og superlativerGlem terningkast; heretter anmeldes filmer etter følgende skala:
![]() |
#9 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kraftuttrykk og superlativerFor meg er det situasjonsbetinget. Jeg kan godt ty til kraftuttrykk og/eller underdrivelser gitt de rette omstendighetene, men jeg synes det er mange steder det ikke passer seg. Profesjonelt, for eksempel.
![]() |
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Kraftuttrykk og superlativer
Samme her.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kraftuttrykk og superlativerJeg tror ikke jeg har vært borti noen som *alltid* overdriver, bortsett fra kanskje Jan Fredrik Karlsen. Så derfor har jeg igrunn ikke opplevd noe problem med å skjelne nyansene. Jeg kan godt si at noe er dødsfett, best ever, men da er det jo fordi jeg syns noe er veldig bra, og over gjennomsnittet.
![]() |
|
|