Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bibliotek vs. bokhandel

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Hva foretrekker du?
Jeg liker å låne, gratis er bra 17 10,56%
Jeg foretrekker å kjøpe, har et eieforhold til bøker 74 45,96%
Jeg kjøper på salg, låner ellers 23 14,29%
Jeg både låner og kjøper omtrent like mye 46 28,57%
Jeg leser ikke bøker og går glipp av noe her i verden 1 0,62%
Deltakere: 161. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-08, 23:38   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bibliotek vs. bokhandel

Påll.

Gammel 26-02-08, 23:42   #2
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bibliotek vs. bokhandel

Jeg foretrekker å kjøpe bøker. Jeg liker å ha de i bokhyllen etterpå. Gjerne lese de flere ganger. Det er vanskelig å gå på et bibliotek. Alt for mange bøker jeg vil lese. Vanskelig å velge. Kunne vært der hele dagen.

Gammel 26-02-08, 23:43   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte at jeg kjøper på salg, og det gjør jeg jo endel også, men jeg kjøper de fleste bøkene i bruktbua. Vi er der stort sett hver lørdag og både leverer inn leste bøker og kjøper nye. Låner litt av venner også. Jeg synes bøker er grøsselig dyrt så jeg er litt forelsket i bruktbua (og salg).

Kjøpte nettopp Snømannen av Nesbø her på forumet til en slikk og ingenting. Gleder meg til å lese den, etter at jeg er ferdig med den FANTASTISKE boka "Svermen" som jeg holder på med nå.

Gammel 26-02-08, 23:44   #4
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg låner og kjøper omtrent like mye. Men, jeg låner ikke så mye på biblioteket. Har venninner som er kjøpere og som låner ut bøkene sine villig vekk. Det jeg kjøper av bøker, kjøper jeg stort sett på salg.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 23:45   #5
Left
Passiv

Standard

Jeg foretrekker å kjøpe bøker ja, for jeg vil HA dem. Mange. Og de blir i bokhylla mi forever.

Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 23:56   #6
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg foretrekker å kjøpe bøker ja, for jeg vil HA dem. Mange. Og de blir i bokhylla mi forever.

Eg er visst einig med sjuggerpløm for andre gong i kveld.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 00:05   #7
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg svarte at jeg låner og kjøper omtrent like mye. Det er dog ikke helt sant. Nå for tiden låner jeg mer enn jeg kjøper, men det skyldes bl.a. at jeg er inne i en solid leseperiode og låner en 10 - 15 bøker i slengen og det har jeg virkelig ikke råd til å kjøpe.

Jeg kjøper normalt de bøkene jeg har lyst til å eie i hardback, men det hender jeg kjøper paperbacks også (da har jeg dog ikke et intenst behov for å eie boken). Jeg har dessverre knapt plass til flere bøker etter mange år i bokbransjen. Den gangen både kjøpte jeg masse bøker (sterkt rabattert) og fikk en hel del bøker fra forlagene. Etter at jeg byttet beite har nok også behovet mitt for å eie bøker endret seg. Nå er jeg mye mer kritisk til hva jeg kjøper enn tidligere. Jeg trenger virkelig ikke tre og en halv hyllemeter med kokebøker (jeg ga også nylig vekk omtrent en hyllemeter med slike bøker), men de står nå en gang der.

Da jeg ble student igjen ble det naturlig å bruke biblioteket mer, og så bare fortsatte jeg som bibliotekbruker etter endt utdannelse. For et år siden fikk vi også landets mest moderne bibliotek og jeg stortrives der.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 01:50   #8
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Kjøper. Er det bøker jeg liker må jeg lese dem flere ganger, og liker jeg dem ikke blir de gitt bort, eller levert inn på bruktbu. Jeg liker best mine egne bøker.

Gammel 27-02-08, 06:53   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg foretrekker å kjøpe, har et eieforhold til bøker, stemte jeg.

Det er dog ikke helt sant, for jeg foretrekker å få bøker gratis på jobb. 80% av de nye bøkene som finner veien inn i min bokhylle har jeg fått på jobb, 10% har jeg kjøpt på salg, 10% til (rabattert) fullpris.

Biblioteket er en kjempefin tjeneste, og jeg brukte det mye før jeg fikk den jobben jeg har nå.

Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 07:08   #10
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg låner. Hvis det er noe jeg virkelig vil ha, så kjøper jeg dem etter at jeg har lånt dem og lest dem.

Hvor mange bøker ville jeg anstrengt meg for å redde ut at huset mitt hvis det brant? Ingen.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 07:22   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg låner mest, har sjelden behov for å lese en bok flere ganger og har jeg det så kan jeg jo bare låne den flere ganger

Jeg kjøper også innimellom, og på den tiden da biblioteket var ganske så tragisk her i byen kjøpte jeg mer enn jeg gjør nå. Nå har vi et fantastisk flott bibliotek som er en fryd og gå til.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 07:27   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønnlitteratur kjøper jeg. Delvis på grunn av direkte lykke – jeg må ha dem NÅ! – og delvis fordi jeg liker å ha dem, så jeg kan gå tilbake til dem og slå opp, lese litt, mye eller alt på nytt.

Faglitteratur låner jeg hvis mulig, men kjøper hvis jeg skjønner at jeg trenger å klusse mye i dem.

Jeg har for øvrig noen bøker jeg ville vurdert å redde ved brann.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 07:33   #13
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Litt både og. Før har jeg bare kjøpt, men så er det noe med en liten pike som har mye ting og trengte å lære seg å låne og levere tilbake. Så vi har bevisst begynt å låne bøker.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 08:00   #14
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kjøper og låner, omtrent like mye. Men jeg kjøper ikke bare i bokhandel, jeg kjøper like gjerne brukt, og for min del kan det godt være paperback. Syns de er lettere å holde! Og jeg vil heller ha 2-3 bøker for pengene mine, enn 1.

Jeg har ett eierforhold til de fleste bøkene mine, men jeg gir bort om det er noen som ikke er "lese-flere-ganger-verdige".

Gammel 27-02-08, 08:05   #15
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Mitt lesemønster passer ikke til biblioteklåning. Jeg leser bøker gjerne to-tre ganger på rad og blar i dem i tide og utide, og jeg ser ikke helt for meg å låne samme bok på biblioteket tre måneder på rad. Rotete og glemsk som jeg er, får jeg alltid purringer i tillegg, og da er vi straks oppi 69 kroner som en Penguin Classic koster.

Nå som bøker er så billige som de er på nettbokhandel rundt omkring så har jeg ikke de store motforestilliner med å kaste bøker jeg ikke liker rett i papirsøpla heller. :foretrekker pocket:

Hvis det brant ville jeg prøvd å få med meg 3-4 bøker som betyr veldig mye for meg.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 08:08   #16
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg både låner og kjøper. Låner både på biblioteket og av venninne og svigerinne.

Gammel 27-02-08, 08:14   #17
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg både låner og kjøper omtrent like mye.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 08:23   #18
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper. Men ikke fordi jeg nødvendigvis må eie bøkene. Derimot fordi jeg ikke liker bibliotek. Syns bøkene er ekle å ta i, man får liksom støvbelegg på hendene, og de lukter støv og gammelt, er ofte fulle av kaffeflekker og fingermerker. Så jeg kjøper, og fortrinnsvis paperback.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 08:27   #19
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Låner, kjøper og kjøper på salg i skjønn forening.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 08:31   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker best å eie bøkene selv. :hamster:

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.