Frokosten
Jeg leste en gammel tråd på "barnemat" om hvor barnehagebarna spiser frokost. Og det slo meg at det er ganske mange som venter ganske lenge fra de står opp til de spiser frokost, både barn og voksne.
Jeg er frokost-fanatiker. Frokost er dagens viktigste måltid. Får i gang kroppen etter natta, og er utrolig viktig for vektstabilisering. Da jeg en gang i tiden gikk på Grete Roede kurs var jeg sjokkert over hvor mange av de som var på kurset som enten ikke spiste frokost i det hele tatt, eller ventet i flere timer før de gjorde det. Og moralen der var klar: spis frokost så raskt som mulig etter at du har våknet. Det er mange undersøkelser som viser at blant voksne er frokost-spisere jevnt over slankere enn de som ikke spiser frokost.
Mine barn har stort sett alltid spist frokost hjemme før barnehage og SFO, nettopp fordi jeg syns det er så viktig å få dette måltidet. Og ikke minst at det skjer kort tid etter at man har våknet.
Er det ikke egentlig litt uheldig å lære barna å vente med frokosten? Blir ikke dette en uvane som de vil slite med seinere i livet?
|